Cartea tibetana a mortilor - Bardo Thodol - Blogul Editurii Herald - Editura Herald

Cum comand cărţi

1Va logati sau creati un cont nou.
2Adaugati un produs in cos si finalizati comanda.
3Beneficiati de transport gratuit pentru comenzi mai mari de 100 RON.

Pentru orice nelamuriri va stam la dispozitie la contact [ @ ] edituraherald.ro. Va multumim!

 

 

Program Showroom

Lu-Vi 9:00 - 17:30

Telefoane

0771-664-320, 021-3194060, 021-3194061

CREARE CONT

Nume complet

*

E-mail

*

Confirmare E-mail

*

Parola

*

Confirmare parola

*

Antispam ( 5 + 3 =)

*

Ati uitat parola?

*

Blogul Editurii Herald

Descopera cartile care te transforma!

  • Acasă
    Acasă This is where you can find all the blog posts throughout the site.
  • Categorii
    Categorii Displays a list of categories from this blog.
  • Etichete
    Etichete Displays a list of tags that have been used in the blog.
  • Bloggeri
    Bloggeri Search for your favorite blogger from this site.
  • Echipe de Blog
    Echipe de Blog Find your favorite team blogs here.
  • Autentificare
    Autentificare Login form
27
Aug

Cartea tibetana a mortilor - Bardo Thodol

Postat : în categoria: Noutati Herald
  • Font size: Larger Smaller
  • Imprimați

Daca esoterismul este conceput ca o doctrina comunicata unui numar restrins de initiati sau a carui intelegere, prin mijlocirea simbolurilor inteligente, este rezervata unei elite initiate in arcanele sale, atunci putem admite ca practic intreg budismul tibetan este esoteric. Nu sunt concepte, texte sau practici care sa nu poata fi interpretate dupa un sens ascuns sau necesitand o interpretare particulara pentru a revela elemente „secrete” care nu apar la o prima abordare, sustine Jean-Luc Achard.


Conform filosofiei budiste, suntem rezultanta faptelor noastre bune sau rele (karma). Frumusetea noastra fizica, puritatea noastra mentala sau sfintenia sunt produsul unei bune karma, in timp ce nefericirile sunt imputabile unei karma rele. Aceasta se dezvolta prin iluzie si este consecinta unui spirit indisciplinat. Sigur diversele scoli si curente iesite din budism vor accentua laturi diferite ale perfectionarii individului prin meditatie, exercitii spirituale, practici yoga. In afara preocuparilor pline de devotiune, rituale si yoghine, budismul tantric a generat insa unul dintre cele mai cunoscute texte religioase tibetane: Bardo Thodol/Cartea tibetana a mortilor, traducere si studiu introductiv: Horia Al. Cabuti, Bucuresti, Editura Herald, colectia „Himalaya”, editia a IV-a, 2018, 272 p.

 

In introducerea sa la traducere, Horia Al. Cabuti face o utila incursiune in gandirea budista, stiindu-se ca exista inca o usoara confuzie terminologica, dar si multe goluri in cunoasterea istoriei, a evolutiei budismului si a scolilor sale. De aceea, Horia Al. Cabuti recurge la doua posibile variante de lectura, una din perspectiva spiritului Vajrayana, iar cealalta mai apropiata cititorului european. Scrierea Bardo Thodol este atribuita lui Padmasambhava, care a trait in secolul al VIII-lea. Legenda spune ca s-a nascut miraculos, nu a avut nici mama nici tata, el fiind fiul spiritual al lui Amitabha, Stapanul Luminii Infinite. Datorita asiduitatii si geniului sau, el ajunge la Iluminare, cel mai inalt nivel al cautarii spirituale, acolo unde nu exista obscuritate, ci Lumina si numai Lumina. Padmasambhava a jucat cel mai important rol in expansiunea budismului in Tibet, a ajutat la construirea primei manastiri budiste tibetane, la Sam-ye, loc sacru si unul dintre cele mai importante centre ale budismului tibetan.

 

 

„Chiar mai mult decat tantrismul indian, budismul tantric tibetan apeleaza permanent la toata gama de emotii omenesti: frica, mania, groaza etc. Probabil este o caracteristica temperamentala a locuitorilor podisului tibetan, tinut suspendat la inaltimi parca rupte de lume, dar si o metoda de accelerare a actului initiatic. Intensitatea emotiilor degaja energii care duc la o unificare a impulsurilor psihice, constiinta depasind astfel dualismul conceptual, permitand fuziunea cu Absolutul”,

 

scrie Horia Al. Cabuti. Cuvantul bardo inseamna stare intermediara intre doua momente sau evenimente, acceptarea cea mai raspandita fiind cea de stare intermediara post mortem. Aceasta definitie este reductiva si nu tine cu adevarat cont de ceea ce  reprezinta in traditia budista. Este vorba de patru bardo principale: bardo al nasterii si al existentei, bardo al momentului mortii, bardo al realitatii, bardo al devenirii. Totusi anumite tratate tehnice intra in detalii si mai adauga alte doua stari intermediare formand astfel un grup de sase: bardo al meditatiei si bardo al visului. Dar aceste clasificari nu sint unitare, pot varia de la o scoala la alta, variatiile tinand mai mult de terminologie si mai putin de sens.


Una din starile intermediare (bardo) este momentul mortii, care debuteaza cu procesul disolutiei graduale a elementelor fizice ale adeptului. In mod traditional este caracterizat ca moment al durerilor intense, capabile sa intunece spiritul pana in punctul in care il face sa uite instructiunile pe care trebuie sa le puna in practica intr-o astfel de imprejurare. Intensa suferinta fizica justifica prezenta unui maestru sau a unei alte persoane calificate, care va citi cartile susceptibile sa clarifice constiinta muribundului si sa-i aminteasca instructiunile pe care sa le puna in practica:

 

„Daca muribundul e capabil sa recunoasca el insusi simptomele mortii, ar trebui sa foloseasca [el insusi] aceste cunostinte. Daca nu e capabil, un guru, un shishya sau un frate de credinta de care muribundul a fost apropiat trebuie sa ramana langa acesta, ca sa-i impregneze mintea cu simptomele mortii in ordinea in care apar si sa-i repete: «Acum vine momentul in care Pamantul se scufunda in Apa»”.

 

Distrugerea progresiva a elementelor fizice este produsa prin disolutia suflurilor energetice care sustin aceste elemente. Astfel, de exemplu, daca suflul elementului pamant este complet distrus, adeptul ramane intepenit si nu-si mai revine. Toate aceste procese culmineaza cu pierderea cunostintei, cu moartea efectiva. Pe durata a 49 de zile simbolice, defunctul ramane in aceasta stare intermediara, ramane in aceasta stare in functie de faptele din timpul vietii; karma rea il poate trimite intr-o lume inferioara, in vreme ce karma buna il conduce pe defunct catre renasterea intr-unul dintre paradisuri. Caracteristicile acestei stari intermediare depind in cea mai mare masura de capacitatile individuale ale defunctului. Pentru cei care au putut sa se elibereze in cursul vietii drumul va fi fara pericole, ceilalti insa vor petrece cinci zile contempland o lumina specifica (albastra, alba, galbena, rosie si verde), simbolizand una din cele cinci Intelepciuni:

 

„Totusi, nu fi infricosat de stralucitoarea radiatie a celor cinci culori, nici ingrozit, ci cunoaste aceasta Intelepciune ca fiind propria ta natura. In aceste lumini, sunetul natural al Adevarului va reverbera precum o mie de tunete.”

 

Intr-o prima faza, defunctul experimenteaza trei bardo, al momentului mortii, al experientei realitatii, al cautarii renasterii. Desi deasupra sa a stralucit Lumina Clara a Realitatii el nu s-a putut contopi cu ea si rataceste inca in starea intermediara, incercat de manie, frica, iluzie:

 

„Cind Experienta Realitatii intermediare/straluceste deasupra mea si toate gandurile/de frica, groaza, teama sunt inlaturate,/Fie ca eu sa pot recunoaste toate aparitiile/ca reflexii ale propriei mele constiinte;/Fie ca eu sa le pot recunoaste ca avand/natura aparitiilor din Bardo/In momentul foarte important al realizarii/Marelui Scop,/Fie ca eu sa nu ma tem de grupurile de/Divinitati linistite si manioase, care sunt/propriile mele forme-gand”.

 

 

Aminteam mai sus luminile pe care le percepe defunctul; Bardo Thodol il povatuieste sa nu se lase atras de lumina gri-intunecata a infernului nici de lumina terna, albastru-galbuie, provenind din lumea umana, nici de lucirea spalacita albastra, venita din lumea animala, si sa urmeze lumina rosie fermecatoare, a Intelepciunii Discernamantului Perfect, raza de lumina verde a Intelepciunii Realizarii Perfecte, raza de lumina alba a Intelepciunii asemanatoare Oglinzii, raza galbena de lumina a Intelepciunii Egalitatii Pefecte, lumina albastra, care este insasi Intelepciunea lui Dharma-Dhatu.

 

Defunctul, lipsit de materialitatea corpului, nu are perceptia la fel de activa ca atunci cand constiinta locuia corpul material, dupa cum perceptiile privitoare la viitoarea nastere nu sunt inca clar definite. Evenimentele vizionare care se deruleaza in aceasta etapa dureaza putin, iar constiinta este tulbure in fata acestor forme evanescente dificil de recunoscut. In mod gradual constiinta afectata de karma imbraca aspecte particulare care determina renasterea defunctului. Cele 49 de zile sunt simbolice si variabile in functie de individ; pentru unii pot fi cateva clipe, pentru altii luni sau chiar ani. Scriind despre Bardo Thodol, Mircea Eliade insista pe importanta alegerii culorii:

 

 

 

„Fiecare om are sansa lui de a atinge eliberarea in momentul mortii: e de ajuns sa se recunoasca in Lumina pura pe care o vede in acel moment. Citirea cu glas tare a Cartii Mortilor constituie o ultima strigare; dar intotdeauna defunctul e cel care decide de propria-i soarta. El e cel ce trebuie sa aiba vointa de a alege Lumina pura si forta de a rezista ispitelor post-existentei. Cu alte cuvinte, moartea ofera posibilitatea unei noi initieri, dar aceasta initiere comporta, ca toate initierile, un sir de incercari pe care neofitul e nevoit sa le infrunte si sa le invinga. Experimentarea post-mortem a Luminii constituie ultima, si poate cea mai dificila proba initiatica”.

 

Pornit pe calea Intelepciunii Realizarii Perfecte, calauzit de Bhagavan Amoghasiddhi, condus in siguranta de-a lungul piedicilor din Bardo, defunctul se va stabili in starea desavarsita de Buddha.

Ultima modificare :

Galerie Media

cartea-tibetana-a-mortilor-bardo-thodol

Bardo Thodol - Cartea tibetana a mortilor

Cartea tibetana a mortilor (Bardo Thodol) este unul dintre textele fundamentale ale budismului...

32.50 38,00 lei

HIMALAYA

  Scopul colectiei este prezentarea principalelor scrieri continand doctrina  lui Buddha in conformitate cu traditia indo-tibetana. La...

Am absolvit Facultatea de Filosofie a Universitatii „Al.I.Cuza” din Iasi in 1979. Am publicat peste o suta de interviuri cu reputati specialisti din lumea francofona din domeniile filosofiei, teologiei catolice si esoterismului. De asemenea, am semnat studii, articole, eseuri si recenzii în: „Opinia studenseasca”, „Luceafarul”, „Analele Stiintifice” ale Universitatii „Al. I. Cuza” din Iasi, sectia filosofie, „Xenopoliana”, „Simposion”, „Vatra”, „Eglise et Vie”, „Dialog Teologic”.

Comentarii

SUS
Cos gol

INAPOI