Scrieri esoterice si gnostice - Blogul Editurii Herald - Editura Herald

Cum comand cărţi

1Va logati sau creati un cont nou.
2Adaugati un produs in cos si finalizati comanda.
3Beneficiati de transport gratuit pentru comenzi mai mari de 100 RON.

Pentru orice nelamuriri va stam la dispozitie la contact [ @ ] edituraherald.ro. Va multumim!

 

 

Program Showroom

Lu-Vi 9:00 - 17:30

Telefoane

0771-664-320, 021-3194060, 021-3194061

CREARE CONT

Nume complet

*

E-mail

*

Confirmare E-mail

*

Parola

*

Confirmare parola

*

Antispam ( 5 + 3 =)

*

Ati uitat parola?

*

Blogul Editurii Herald

Descopera cartile care te transforma!

  • Acasă
    Acasă This is where you can find all the blog posts throughout the site.
  • Categorii
    Categorii Displays a list of categories from this blog.
  • Etichete
    Etichete Displays a list of tags that have been used in the blog.
  • Bloggeri
    Bloggeri Search for your favorite blogger from this site.
  • Echipe de Blog
    Echipe de Blog Find your favorite team blogs here.
  • Autentificare
    Autentificare Login form
20
Mar

Scrieri esoterice si gnostice

Postat : în categoria: Noutati Herald
  • Font size: Larger Smaller
  • Imprimați

In anul 1945, in Egipt, la Nag Hammadi, o intamplare avea sa aduca la lumina – atat la propriu, cat si la figurat – cateva manuscrise vechi, cateva papirusuri aflate intr-un ulcior, texte care redeschideau discutia asupra scrierilor canonice. In aceeasi perioada, la Qumran erau descoperite manuscrise care se anuntau drept marea rasturnare arheologica a secolului al XX lea, scrieri cunoscute astazi sub numele de Manuscrisele de la Marea Moarta. Dincolo de aspectul spectaculos si de preocuparea presei interesate de senzational, documentele aduceau in discutie posibila existenta a unor texte crestine, altele decat cele canonice, dar si marturii despre literatura iudaica despre Apocalipsa. Amatorii de senzational au abandonat subiectul, acesta revenind specialistilor. Printre primii specialisti care au studiat manuscrisele descoperite la Nag Hammadi si au editat Nag Hammadi Codex s-au numarat Gilles Quispel, profesor de istoria crestinismului timpuriu la Universitatea din Utrecht, Henri-Charles Puech, titular timp de doua decenii ( 1952-1972) al catedrei de Istoria religiilor la Collège de France, si Pahor Labib, director al Muzeului Copt din Cairo, specialist unanim recunoscut in lume in domeniile egiptologiei si al studiilor copte.

 

De-a lungul deceniilor, numerosi specialisti au adus noi interpretari ale scrierilor gnostice, printre ei numarandu-se: Jean Danielou, Michel Tardieu, James M. Robinson, R.-M. Grant, H. Laisegang.

 


Provenind din grecesul gnosis, „cunoastere”, gnoza desemneaza o miscare religioasa si filosofica deopotriva, care a avut un impact puternic in mediile intelectuale si spirituale din primele secole ale erei noastre. Henri-Charles Puech, specialist recunoscut international, si-a consacrat activitatea de cercetare hermetismului, neoplatonismului, maniheismului si cu precadere gnosticismului. Acestui din urma domeniu i-a consacrat importanta sa lucrare En quete de la gnose, publicata in 1978, in doua volume, la cunoscuta editura Gallimard; tome I - La gnose et le temps; tome II - Sur l'Evangile selon Thomas. Traducerea in limba romana a acestei carti a aparut acum cativa ani la Editura Herald; recent a fost reeditat volumul al II-lea: Evanghelia dupa Toma, Herald, Bucuresti, traducere din limba franceza de Radu Duma, colectia „Manuscris”, 2018, 368 p.

Parintii Bisericii au retinut si au raspandit o forma de cunoastere inrudita cu gnoza. Tot ei au respins atitudinea teologica si filosofica a unor autori care se plasau in marginea credintei, o tendinta eretica si periculoasa pentru adevarul crestin. Erau timpuri de cautare, de identificare, de trasare a demarcatiilor, timp in care scrierile Parintilor erau principalele surse ale gnozelor si ale afirmarii lor. Mult timp gnoza a fost privita si cu o anumita rezerva, depasita, din fericire, odata cu descoperirea si publicarea manuscriselor de la Nag Hammadi. Intr-un nou inteles, cel al istoricilor religiilor din ultimul veac, gnoza denumeste un ansamblu de doctrine in care poate fi vazuta o anume unitate dincolo de diferente. Adolf Harnack, istoric german al crestinismului, considera ca gnosticismul era o secularizare dusa in cel mai inalt punct al sau, o elenizare radicala si timpurie a crestinismului. Principalii reprezentanti ai gnosticismului au fost Simon, pentru palestinieni, Saturnian, pentru siriaci, Basilide si Valentin pentru scoala din Alexandria, Marcion pentru asiatici. Henri-Charles Puech respinge intelesul restrictiv al gnozei vazuta drept o cunoastere care aduce mantuirea, dar si ca o erezie aparuta in sanul crestinismului.

 

Oricat de diferite ar fi fost formele sub care s-a manifestat istoric, gnosticismul trebuie considerat un fenomen specific, o categorie sau un tip distinct al gandirii filosofico-religioase.

, scrie Henri-Charles Puech.

 


Manuscrisele de la Nag Hammadi, ca si cele de la Qumran, aveau sa starneasca agitatie mai cu seama in lumea nespecialistilor, acolo unde interesul pentru senzational este mai mare. Descoperirea papirusurilor din al doilea veac al erei noastre era un subiect de interes si pentru lumea stiintifica, asa incat Evanghelia dupa Toma a facut valva in epoca, „zvonuri neintemeiate, in cea mai mare parte, si agitatie mai degraba zgomotoasa decat bine intentionata”, scrie Henri-Charles Puech. Amatorii de senzational s-au grabit sa vorbeasca despre „a cincea Evanghelie”, dar istoricul religiilor demonteaza pseudo-argumentele sustinatorilor acestei idei, subliniind ca scrierea are o mare insemnatate, dar din cu totul alte motive. Nimic nu apropie textul de la Nag Hammadi de o Evanghelie canonica; in Evanghelia dupa Toma nu este relatat niciun aspect din viata lui Isus, sunt numai invataturi esoterice, gnostice. De altfel, istoricul francez nu gaseste potrivita nici folosirea termenului Evanghelie, vorbind mai curand de o culegere de 114 logia, „spuse ale lui Isus”. Henri-Charles Puech a supus unei atente analize „cuvintele tainice” pe care le-a rostit Isus, distingand trei categorii principale: logia mai mult sau mai putin identice cu cele din Evangheliile canonice; logia care se regasesc in traditia extracanonica; logia ramase necunoscute. Evident ca analiza textului, facuta de istoricul francez, nu era una definitiva, textul putand capata noi intelesuri provenite din corelarea versiunii copte cu scrierile sinoptice.


Henri-Charles Puech surprinde dificultatea atasata oricarei lecturi a unui text gnostic: nu este decat una dintre lecturile posibile. Orice text gnostic ascunde un dualism, o opozitie intre realitati incomparabile, o distinctie intre doua stari.Istoricul francez face o atenta analiza acaracterului esoteric al Evangheliei dupa Toma, subliniind ca asupra textului s-au facut interventii care urmareau sa scoata in evidenta tocmai elementele esoterice, care de cele mai multe ori au un caracter secundar, dar care si-au pastrat o insemnatate decisiva:

 

Intr-adevar, chiar daca pe alocuri subzista anumite neglijente sau stangacii, a rezultat o opera ce este susceptibila de a fi inteleasa in sensul sau profund si plenar doar in lumina unui sistem «esoteric» sau, pentru a simplifica, «gnostic». Ramane totusi sa recunoastem ca in multe cazuri este dificil, chiar imposibil, sa se determine cu exactitate in ce mod si pana unde s-a exercitat actiunea autorului sau a celui care a modificat textul.

 

, scrie Henri-Charles Puech. Istoricul francez ia ca exemplu logion-ul 19:

 

Fericit este acela care era inainte de a fi fost. Daca deveniti ucenicii mei si daca ascultati cuvintele mele, aceste pietre va vor sluji. Intr-adevar, aveti cinci copaci in Paradis,ce nu se clintesc nici vara, nici iarna, si ale caror frunze nu cad. Acela care ii va cunoaste, nu va gusta moartea.

 

Urmare a unei riguroase si originale cercetari, specialistii au reconstituit semnificatia Spusei si istoricul formarii ei. Copacii sunt cei ai Paradisului, ai Vietii si Cunoasterii, ai „gnozei”, dar si cei din Iezechiel sau din Psalmi; cei cinci arbori apartin „Comorii Luminii”, sunt luminosi si neschimbatori si pot fi pusi in relatie cu cele „cinci fecioare intelepte” din parabola evanghelica, cu cele „cinci daruri” ale Duhului Sfant. Argumentatia istoricilor primelor veacuri de crestinism este in masura sa-i „descurajeze” pe amatorii si cautatorii sensurilor pline de mister; cei cinci copaci ai Paradisului sunt expresia „Copacului Cunoasterii”, gnosis, cele cinci simturi spirituale fiind cele cinci parti ale sufletului, expresie a unei singure realitati, nous-ul, inteligenta sau spiritul, eul omului capabil de cunoastere. Despre acesti copaci scria Henri-Charles Puech:

 

Saditi in «Pamintul de Lumina», pe care maniheenii si-l imaginau ca fiind consubstantial cu Dumnezeu, fixati inca de la origine si odata pentru totdeauna in lumea transcendentala care este Imparatia Tatalui si taramul sufletelor, ei sunt luminosi, imuabili, eterni. Pentru «gnostic», ei sunt garantii, arhetipurile, simbolurile naturii eterne a fiintei sale considerata in adevarul sau si in plenitudinea sa.


Sunt tilcuri de rafinament intelectual, cu incarcatura spirituala, care deschid calea celor interesati de adancimi gnostice, inchid calea celor preocupati de „dezvaluiri”. Interpretarea lui Henri-Charles Puech este despre omul interior alcatuit din cinci parti solidare si articulate, din care una, nous-ul, comanda celorlalte; una dintre acestea este imaginatia, dar nu in sensul reveriei, ci al cautarii sensului care se lasa greu descifrat. Evanghelia dupa Toma nu este un text canonic ascuns, ci o scriere gnostica in care cititorului ii este propusa o alta lectura careia trebuie sa-i aduca o noua interpretare.

Ultima modificare :

Galerie Media

cartea-intelepciunii-lui-solomon

Cartea intelepciunii lui Solomon

Cartea Intelepciunii lui Solomon a fost scrisa in sec. I i.Hr. - in limba greaca - si s‑a...

29,00 lei
cartea-lui-enoch-2018

Cartea lui Enoh

Cartea lui Enoh - scrisa probabil in sec. II sau I i.Hr. si descoperita in Etiopia - in 1773 -...

32.00 35,00 lei
evanghelia-dupa-toma-new

Evanghelia dupa Toma

Evanghelia dupa Toma este una dintre cele patruzeci si noua de scrieri pe care le reunesc cele...

27.00 37,00 lei
hipolit-respingerea-tuturor-ereziilor

Respingerea tuturor ereziilor

Lucrarea Respingerea tuturor ereziilor - scrisa in secolul al III-lea d.H. reprezinta o sursa...

39,50 lei
despre-gnoza-si-gnosticism-2018

Despre gnoza si gnosticism - Text si comentariu de Henri-Charles Puech

Gnoza este asadar [cunoasterea] a ceva (a lui Dumnezeu sau a unei proprietati a lui Dumnezeu) -...

32.00 49,50 lei

henri - charles puech

HENRI-CHARLES PUECH (1902-1986) Filozof ca formatie, H.C. Puech s-a orientat, sub conducerea lui Emile Brehier si a lui Leon Robin, spre studiul filosofiei grecesti, indeosebi spre...

Am absolvit Facultatea de Filosofie a Universitatii „Al.I.Cuza” din Iasi in 1979. Am publicat peste o suta de interviuri cu reputati specialisti din lumea francofona din domeniile filosofiei, teologiei catolice si esoterismului. De asemenea, am semnat studii, articole, eseuri si recenzii în: „Opinia studenseasca”, „Luceafarul”, „Analele Stiintifice” ale Universitatii „Al. I. Cuza” din Iasi, sectia filosofie, „Xenopoliana”, „Simposion”, „Vatra”, „Eglise et Vie”, „Dialog Teologic”.

Comentarii

SUS
Cos gol

INAPOI