Spiritul universal al Islamului
- Font size: Larger Smaller
- Abonați-vă la această intrare
- Imprimați
- Bookmark
Europenii au descoperit tarziu lumea islamica, nu geografic, ci spiritual.
Un frumos paradox e ca apusenii l-au regasit pe Aristotel prin scrierile lui Averroes, unul dintre cei mai importanti filosofi arabi ai Evului Mediu. Ramanand in lumea paradoxului, sa amintim ca in veacul trecut doi dintre marii cunoscatori ai spiritualitatii islamice au fost francezul René Guénon si romanul Michel Valsan. A nu se crede ca pana la ei lumea occidentala nu cunostea islamul, dar cei doi erau apartinatori lumii islamice, erau convertiti la mahomedanism, devenisera Abdel Wahed Yahia si respectiv Shaykh Mustafa Abd al-Aziz.
In ultimii ani, celor amintiti mai sus li s-a adaugat un cercetator belgian, Charles André Gilis/Abdar ar-Razzaq Yahya, autor a numeroase lucrari despre esoterismul islamic. Recent una dintre acestea a fost tradusa in limba romana si publicata de Editura Herald:
Spiritul universal al Islamului, colectia „Philosophia perennis”,
traducere de Teodoru Ghiondea, 2014
Spiritul universal al islamului vrea sa spuna ca dincolo de prejudecatile unei lumi tot mai putin atente la spiritualitate, Spiritul divin, de natura transcendenta si universala, cuprinde umanul in totalitatea sa, contribuind la manifestarea totala a Adevarului ascuns. Discutand despre spirit si stiinta, Charles André Gilis se apropie de un punct delicat caci posibilitatea de a accede la stiinta cand profetia legiferata a fost pecetluita de Muhammad este contestata de esoteristii care considera credinta ca fiind singurul mijloc ce poate fonda diferitele forme ale Cunoasterii si ale progresului spiritual, ceea ce afirma si autorul cartii: „Stiinta este privita in Islam, inainte de toate, ca un atribut al lui Allah, in vreme ce dezvoltarile asupra Spiritului sunt legate mai degraba de functia Profetului - asupra-i fie Harul care uneste si Pacea lui Dumnezeu!”
„...pana cand NOI vom sti...”
Stiinta interioara este cea care deschide calea intelegerii Esentei Supreme, a Esentei Divine, in vreme ce Stiinta exterioara permite accesul doar catre ceea ce ne inconjoara, in aspectele sale fizice, concrete. In Coran exista o cerere catre Allah: „Domnul meu, fa-ma sa sporesc in stiinta!”, ceea ce inseamna ca stiinta este atributul cel mai insemnat, este stiinta pe care puneau pret maestrii esoterismului, cei care stiau ca stiinta metafizica poate spori, aceasta tinand de caracterul ei nelimitat. Patrunzind in profunzimea spiritualitatii islamice, Charles André Gilis aduce utile nuantari despre stiinta si savoarea initiatica pornind de la expresia coranica „pana cand Noi vom sti”, amintindu-ne un fragment din Futuhat despre transcendenta, infinitatea si universalitatea Stiintei divine: „Diferenta intre stiinta nemarginita pe care o are Dumnezeu si aceea, tot nelimitata, pe care o pune in inima servitorilor Sai este ca El stie ceea ce se afla in El-insusi si in sufletul servitorului Sau intr-un mod precis si distinct, in vreme ce servitorul Sau nu are decit o cunoastere indistincta si sintetica.”
In traditia islamica, Spiritul face parte din Porunca Domnului, Spiritul apartinand ordinului principial pur. Un ilustru carturar, Ibn Arabi, considera ca primele efecte ale actiunii operative a Spiritului in fiinta individuala apar in urma unei lupte, atunci cand sufletele sunt dominate de lupte, de anxietate si suferinta: „In interiorul lui se raspandeste atunci, provenind din acest Suflu, ceea ce il conduce la vederea Fetei lui Dumnezeu.” Se instituie o anume relatie intre Spiritul Poruncii si realizarea personala a fiintei care ii este suport, in functie de predispozitia care ii este proprie, iar aceasta tine si de inspiratia fiecaruia, inspiratia fiind ceea ce Cuvantul divin opereaza imediat in sufletul celor care il asculta.
Charles André Gilis identifica si particularitatea Islamului in privinta doctrinei initiatice a Cunoasterii, anume in „relatia necesara care exista intre treapta suprema a acestei realizari si identificarea fiintei ca sursa prima a Revelatiei”, realizarea initiatica a Stiintei integrale implicand intelegerea intuitiva si imediata a Cartii sacre si a continutului sau.
Cartea lui Charles André Gilis ne apropie de spiritualitatea islamica, de adevarurile dintotdeauna revelate noua sub diverse forme, ne invita dincolo de barierele confesionale intr-o lume in care sigur nu ne vom gasi straini.
- un articol de Bogdan Mihai MANDACHE
Ultima modificare :