Cuvant despre liniste
Traducator: radu duma
Categorie: Crestinism, Crestinism - CLASIC, CLASIC
021-319-40-60 / 0771-664-320
Interval orar: 9:00 - 17:00
"Pe Dumnezeu nimeni nu l-a vazut vreodata" (Ioan, 1, 18), iar apostolul Pavel adauga ca Dumnezeu "locuieste intr-o lumina inaccesibila; si nimeni dintre oameni nu l-a vazut si nici nu poate sa-L vada" (I Tim., 6, 16). Darul teologiei, spune Evagrie, "este de a indeparta mintea de lucruri si a o inturna catre Cauza prima". Apofaza inseamna astfel intelegerea directa a lui Dumnezeu "asa cum Este"; inseamna a vedea fara ochi, a intelege fara minte. E un dar de la Dumnezeu, o "cunoastere" bazata pe revelatie, conditia primirii darului contemplatiei dincolo de fire fiind parasirea lumii sensibile si a celei inteligibile. Calea apofatica este deci o cale practica, o "lucrare" care, odata savarsita, duce la extaz.
Desertul pentru calugari, noaptea pentru mistici vor fi creuzetele unde se realizeaza Unirea tainica a creatului cu Increatul. Calea realizarii acestei uniri este Hristos, Cel in care se implineste unirea contrariilor, unirea paradoxala a Divinului si umanului, a infinitului si finitului. Iesit direct din aceasta traditie apofatica a primelor secole, isihasmul va fi profund "hristocentric", caci fara Hristos indumnezeirea - telul cel mai inalt al omului - nu este posibila. Plamadit pe muntele Sinai sau in pustia Egiptului, si inspirat de curentul intelectualist reprezentat de Origen, Evagrie, Grigorie de Nyssa, isihasmul apare in Biserica ortodoxa drept curentul mistic, spre deosebire de traditia specific ascetica, activa si cenobitica, inspirata din sfantul Vasile. Scopul cel mai inalt al omului, dupa scolile mistice din Orientul crestin, este indumnezeirea, inteleasa cel mai adesea drept restaurarea in suflet a asemanarii divine. Dumnezeu l-a creat pe om dupa chipul si asemanarea sa. (Gen 1,26).
Adevarata natura a omului este dupa chipul lui Dumnezeu, si ii devine asemanatoare atunci cand iubirea divina vine sa locuiasca in sufletul omenesc, ridicandu-l astfel mai presus de orice creatie. Eliberat de patimi prin practica virtutilor, spiritul contempla ratiunile lucrurilor create si in iubire primeste unirea cu Dumnezeu. Isihia este un mod de a trai si in acelasi timp starea fireasca a sufletului: recluziunea si singuratatea pe de o parte, iar de cealalta linistirea, tacerea gandurilor, pacea, si incetarea oricarei activitati ce ar putea sa faca sufletul si mai ales mintea ("ochiul sufletului") si inima ("radacina puterilor") pregatite pentru o contemplatie neintrerupta. Isihasmul si traditia contemplativa rasariteana continua sa existe; mai mult chiar, se observa o crestere a interesului atat pentru scrierile sfintilor Parinti cat si pentru practica rugaciunii inimii, care apartine nu doar trecutului ci si prezentului.
Textele din antologia de fata sunt marturisiri despre adevar ale unor oameni care au ajuns sa intrupeze ei insisi adevarul; ele nu sunt prezentate cronologic, ci urmeaza mai degraba un fir de-a lungul caruia cuvantul ziditor se preschimba in tacere lucratoare.
Din aceeasi colectie
-
Zen: Tratate clasice
-
Invatatura sacra
-
Cartea intelepciunii
-
Upadesha Sahasri
-
Samkhya - Karika / Tarka - Samgraha
-
Advaita Vedanta
-
Mica filocalie a rugaciunii inimii
-
Scrieri alese
-
Opere dogmatice
-
Satori - Mari maestri Zen
-
Shin - Mintea universala
-
Iluminarea subita
-
Cronica Realizarii
-
Zen - Transmisia Luminii
-
Cuvant despre liniste
-
Dincolo de gandire
-
Florilegiul filocalic
-
Iluminari
-
Benedictus Deus - Tratate si Predici
-
Mathnawi - poeme, parabole si invataturi sufite
-
Cantul Eliberatului
-
Norul Necunoasterii - O carte despre contemplatie sau cum este unit sufletul cu Dumnezeu
-
Taina M-a Uns
-
CORANUL - Editia a V-a - Editie revizuita si adaugita
-
Ochiul launtric - Perspective islamice asupra Divinitatii
-
Calea nestiutului Dao
-
Lauda Zazenului
-
Cartea Misterului Pecetluit
-
Despre Rugaciune - Tratat si indrumar despre ce este si cum sa practicam rugaciunea
-
Cartea Formarii
-
Upanisad
-
Despre Suflet si Inviere - Despre Invatatura Crestina
-
Dhammapada
-
Gradina Tainica a Adevarului
-
Cartea lui Enoh
-
Intrarea pe calea iluminarii - Ghid pentru o viata plina de sens si altruism - Bodhicaryavatara
-
Yoga Sutra
-
Cartea intelepciunii lui Solomon
-
Nestematele Legii
-
Tratat despre Calea de Mijloc
-
Bhagavad - Gita
-
Filocalia lui Origen
-
Advaita Bodha Dipika
-
Pastorul lui Herma
-
Despre necunoasterea lui Dumnezeu
-
Bardo Thodol - Cartea tibetana a mortilor
-
Zoharul - Cartea Splendorii - Cartea Misterului Pecetluit, Marea Adunare Sfanta si Mica Adunare Sfanta
-
Yi Jing - Cartea schimbarilor
-
Diatessaron - Armonia celor patru Evanghelii
-
Evanghelia dupa Toma
-
Martire pentru Hristos
-
Tripura Rahasya (Taina Zeitei Supreme)
-
Patimirile sfintilor martiri
-
Divan (Poeme mistice)
-
Faptele apostolului Toma
-
SHODOKA - Cantecul Satori-ului imediat
-
Dao De Jing (Cartea despre Dao si Virtute)
-
Despre Bine si Rau (Impotriva maniheilor)
-
Dincolo de Vid si Plin
-
Apologia lui Origen
-
Cartea celor cinci cercuri - Go Rin no Sho
-
Martiriul sfintilor apostoli Petru si Pavel
-
Lankavatara Sutra
-
Milarepa - Marele yoghin tibetan
-
Cartea Stralucirii - Pagini alese din Zohar
-
Obarsia luminii - Islamul siit in texte alese
-
Prajna Paramita Sutra
-
Calea vorbirii alese - NAHG AL-BALAGA
-
Cuvantari teologice - Cinci cuvantari despre Dumnezeu
-
Marea Trezire
-
Apocalipse apocrife ale Noului Testament
-
Secretul Florii de Aur. Cartea Constiintei si Vietii
-
Palmierul Deborei
-
Chan - Inima Trezirii - Invataturile maestrilor chinezi
-
Legenda Aurea
-
Oceanul sufletului
-
Caravana vietii - 500 de catrene
-
Noaptea intunecata