Stoc limitat
021-319-40-60 / 0771-664-320
Interval orar: 9:00 - 17:00
Proclos a fost fara indoiala unul dintre cei mai mari filozofi cunoscuti vreodata. Autoritatea sa era dominanta chiar si atunci cand traia. In toate epocile care i-au urmat, acesta a exercitat, atat direct cat si indirect, o influenta foarte puternica prin scrierile sale, mai ales prin Elemente de teologie, care erau citite in cele mai multe cercuri, in original sau in traduceri. Liber de Causis, care a fost compilata aproape textual dupa Elemente de teologie, a fost una dintre cele mai renumite si mai larg raspandite carti ale Evului Mediu, si sursa a nenumarate conceptii ale ganditorilor medievali, atat crestini cat si arabi. A fost atribuita lui Aristotel, fiind cunoscuta sub nume diferite, precum Liber de essentia purae bonitatis, De causis causarum, De Intelligentiis, De Esse etc. Noi nu am putea cunoaste cu adevarat filozofia secolului al X-lea, daca nu am analiza Liber de Causis si Fons Vitae. Renan credea ca Liber de Causis sta la originea intregii filozofii scolastice..
Influenta lui Proclos nu s-a diminuat nici in timpurile moderne. Hegel, de exemplu, l-a studiat in profunzime, datorandu-i acestuia foarte mult. El a dat o atentie speciala Elementelor de teologie, dupa cum se poate vedea din corespondenta sa cu Creuzer [editor al operelor lui Proclos] privitoare la text.
Poate ca cea mai buna pregatire pentru intelegerea Elementelor o constituie cunoasterea tratatului lui Plotin, Despre cele trei ipostaze primare ale lucrurilor, adica Binele, Intelectul si Sufletul. El demonstreaza ca Primele Cauze nu pot fi decat acestea trei, care "sunt diferite in esenta una de cealalta. Caci, dupa Platon, Binele este supra-esential; Intelectul este o esenta indivizibila si imuabila; si Sufletul este o esenta auto-motrice care subzista ca mijlocitor intre Intelect si natura ce este impartita in toate corpurile".
Telul principal urmarit de Proclosin Elemente este de a demonstra si dezvolta aceasta perspectiva platonica. Cartea "contine doua sute unsprezece propozitii, dispuse intr-o ordine stiintifica si sustinute de cele mai ferme demonstratii. Acestea incep cu unitatea supra-esentiala si inainteaza treptat prin toate minunatele succesiuni ale cauzelor divine, incheind cu activitatile miscatoare prin sine ale sufletului. Aceste [propozitii] poseda intreaga acuratete a lui Euclid si toata subtilitatea si frumusetea necesare unei cunoasteri a celei mai profunde teologii, si se poate considera ca au aceeasi relatie cu intelepciunea pitagoreica si platonica cum o au Elementele lui Euclid cu cea mai adanca geometrie".
CUPRINS
Cuvant introductiv 5
Despre Unu 23
Despre producerea cauzelor si efectelor 29
Despre Binele Prim, care este numit Binele in sine 30
Despre cel suficient prin sine 31
Despre Cauza 33
Despre cauza nemiscata si cauza miscata prin sine. 36
Despre esenta incorporala; particularitatea sa. 37
Intelectul nu este Cauza Prima 43
Despre neparticipat 46
Despre ceea ce este desavarsit 48
Despre cel ce produce 50
Despre ceea ce este perpetuu 65
Despre eternitate si naturile eterne 68
Despre providenta 112
Despre Intelect 141
Despre suflet 158
Note suplimentare 181
Bibliografie auxiliara 206
Bibliografie 207
Din aceeasi colectie
-
Sase Yoga ale lui Naropa
-
Upadesha Sahasri
-
Samkhya - Karika / Tarka - Samgraha
-
Compendiul filozofiilor indiene
-
Advaita Vedanta
-
Cantul Eliberatului
-
Tes panza Numelui Tau (Canturi de iubire - Aforisme - Poeme mistice)
-
Yoga Tibetana si Doctrinele Secrete
-
Upanisad
-
Dhammapada
-
Comentariu alegoric al legilor sfinte dupa lucrarea de sase zile
-
Intrarea pe calea iluminarii
-
Teologia aritmeticii
-
Elemente de teologie
-
Advaita Bodha Dipika
-
Tripura Rahasya (Taina Zeitei Supreme)
-
Tablitele de argila (Scrieri din Orientul antic)
-
Sentente despre naturile inteligibile
-
Gandirea egipteana antica
-
Scripta aramaica
-
Canturile divine ale lui Zarathustra (GATHA)
-
Scrieri sacre ale Japoniei (Kojiki, Nihon shoki, Engishiki)
-
Vaisesika Sutra (Filosofia realista a Indiei antice)
-
Lankavatara Sutra
-
Initierile mistice
Cei care au cumparat aceasta carte au mai cumparat si:
-
Sentente despre naturile inteligibile
-
Despre Isis si Osiris - Mitul fundamental si misteriile din religia egipteana
-
Cartea lui Enoh
-
Evanghelii Gnostice
-
Corpus Hermeticum - Textele fundamentale si invataturile tainice de initiere in hermetism
-
Biserica si gnoza
-
Capete gnostice
-
Cartea egipteana a mortilor - Papirusul Ani
-
Patimirile sfintilor martiri
-
Samkhya - Karika / Tarka - Samgraha
-
Istoria Dogmei - introducere in doctrinele crestine fundamentale
-
Misteriile egiptene - Zei, regi, simboluri si ritualuri
-
Cutremurarea temeliilor
-
Despre gnoza si gnosticism - Text si comentariu de Henri-Charles Puech
-
Cartea intelepciunii lui Solomon
-
Dao De Jing (Cartea despre Dao si Virtute)
-
Vietile Episcopilor Romei socotiti sfinti in Biserica Ortodoxa
-
Bardo Thodol - Cartea tibetana a mortilor
-
Benedictus Deus - Tratate si Predici
-
Gradina Tainica a Adevarului
-
Vaisesika Sutra (Filosofia realista a Indiei antice)
-
Magia spirituala si angelica - De la Ficino la Campanella
-
Misteriile lui Mithra - De la originea cultului pana la influenta religioasa asupra Imperiului Roman
-
Ars Alchimica - Sapte tratate in care se vorbeste despre Natura, Stiinta si Arta Spagirica
-
Cartea tibetana a vietii si a mortii
-
Antihristul - Marturii ale Bibliei si traditiei
-
Pistis Sophia - Cartile I si II
-
Manuscrisele de la Marea Moarta
-
Ce este omul? Antropologia actuala in lumina teologiei
-
Crestinii platonicieni din Alexandria