Bardo Thodol - Cartea tibetana a mortilor

Cartea tibetana a mortilor (Bardo Thodol) este un text esoteric - straniu - profund - tulburator - insa pe care am fi tentati sa-l catalogam - cu optica noastra de europeni - ca fiind lipsit de credibilitate si de-o indrazneala fara margini. Cine poate lua o scriere care ne prezinta - cu lux de amanunte - ceea ce se petrece dupa moarte mai in serios decat ca pe o fabula bine scrisa si-atat? Cu toate acestea - in masura in care a patruns pana acum la noi - prin traduceri in limbile de larga circulatie - dar mai ales in Occident - Cartea tibetana a mortilor se bucura de o mare audienta - si aceasta nu numai datorita valentelor poetice deosebite ale scriiturii. Este vorba aici de un fenomen psiho-social mult mai complex si mai dramatic - de pierdere a sentimentului religios - manifestandu-se in special - asa cum afirma Mircea Eliade - printr-un sentiment de desacralizare a mortii. Forta scrierilor sacre orientale - cu impact determinant asupra constiintei europeanului nerefractar la ineditul lor - consta tocmai in revalorizarea actului mortii - in solutiile ontologice oferite - in depasirea gandirii conceptuale - care - in general - se opreste epuizata in fata actului suprem al existentei si in utilizarea rezultatelor concrete obtinute prin tehnicile specifice de interiorizare si meditatie. In seria acestor scrieri - Cartea tibetana a mortilor este textul cel mai direct aplecat asupra fenomenului mortii - ca aplicatie fidela a doctrinei buddhismului tantric tibetan. In acelasi timp - Bardo Thodol are si un caracter exoteric. Prin insasi modalitatea ei ritualica de utilizare - aceea de a fi citita de un initiat la capataiul defunctului obisnuit - fara antecedente religioase - are oarecum un caracter popular si accesibil. Insa aceasta nu cu pretul simplificarii mutilante a preceptelor doctrinare si a simbolisticii - ci mai degraba printr-o inegalabila maiestrie a metaforelor - comparatiilor - sugestiilor - in general prin caracterul puternic vizualizant al stilului ca

Acest produs nu poate fi achizitionat individual.
Bardo Thodol - Cartea tibetana a mortilor
Cartea tibetana a mortilor (Bardo Thodol) este un text esoteric - straniu - prof...
0,00 RON
(-%)

SKU
000B118
Colectia
CARTI FUNDAMENTALE
Anul aparitiei
2013
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 22 cm.
Limba
Romana
ISBN
978-973-111-200-8
Traducator
Horia Al. Cabuti

Descriere

Cartea tibetana a mortilor (Bardo Thodol) este un text esoteric, straniu, profund, tulburator, insa pe care am fi tentati sa-l catalogam, cu optica noastra de europeni, ca fiind lipsit de credibilitate si de-o indrazneala fara margini. Cine poate lua o scriere care ne prezinta, cu lux de amanunte, ceea ce se petrece dupa moarte mai in serios decat ca pe o fabula bine scrisa si-atat? Cu toate acestea, in masura in care a patruns pana acum la noi, prin traduceri in limbile de larga circulatie, dar mai ales in Occident, Cartea tibetana a mortilor se bucura de o mare audienta, si aceasta nu numai datorita valentelor poetice deosebite ale scriiturii. Este vorba aici de un fenomen psiho-social mult mai complex si mai dramatic, de pierdere a sentimentului religios, manifestandu-se in special, asa cum afirma Mircea Eliade, printr-un sentiment de desacralizare a mortii. Forta scrierilor sacre orientale, cu impact determinant asupra constiintei europeanului nerefractar la ineditul lor, consta tocmai in revalorizarea actului mortii, in solutiile ontologice oferite, in depasirea gandirii conceptuale, care, in general, se opreste epuizata in fata actului suprem al existentei si in utilizarea rezultatelor concrete obtinute prin tehnicile specifice de interiorizare si meditatie. In seria acestor scrieri, Cartea tibetana a mortilor este textul cel mai direct aplecat asupra fenomenului mortii, ca aplicatie fidela a doctrinei buddhismului tantric tibetan.

In acelasi timp, Bardo Thodol are si un caracter exoteric. Prin insasi modalitatea ei ritualica de utilizare, aceea de a fi citita de un initiat la capataiul defunctului obisnuit, fara antecedente religioase, are oarecum un caracter popular si accesibil. Insa aceasta nu cu pretul simplificarii mutilante a preceptelor doctrinare si a simbolisticii, ci mai degraba printr-o inegalabila maiestrie a metaforelor, comparatiilor, sugestiilor, in general prin caracterul puternic vizualizant al stilului care da stranietatea si adancimea umana a textului.

CUPRINS

Introducere 9

Cartea I: CHIKHAI BARDO si CHONYID BARDO 39

Supunere.......................................................................................40

Introducere....................................................................................40

Partea intai: Bardo din momentul mortii 43

Partea a doua: Bardo al experientei realitatii 51

Aparitia Divinitatilor linistite din prima pana in a saptea zi 54

Aparitia Divinitatilor Iritate din a opta pana in a paisprezecea zi......................79

Concluzie demonstrand importanta fundamentala a invataturilor Bardo 98

Cartea II. SIDPA BARDO.............................................101

Supunere...........................................................................102

Introducere........................................................................102

Partea intai: Lumea dupa moarte.............................103

Partea a doua: Procedeul renasterii..........................121

Inchiderea portilor matricii..................................121

Alegerea portii unei matrici.................................130

Alegerea alternativa a unei nasteri supranormale sau a unei nasteri prin germene.........134

Concluzie generala..........................................................138

Apendice

I. Invocatie catre Buddha si Bodhisattva 143

II. Calea bunelor urari pentru salvarea din pasajele periculoase si stramte din Bardo 145

III. Parolele fundamentale ale celor sase Bardo 149

IV. Calea Bunelor Urari care apara de frica 152

V. Colofon 155

*

ADAOS 157

I. Yoga 157

II. Tantrismul 158

III. Mantra sau parolele de forta 164

IV. Guru si Śiśya sau Chela si initierile 166

V. Realitatea 168

VI. Buddhismul de nord si de sud si crestinismul 173

VII. Judecata crestina medievala 175

NOTE 179

Indice analitic sanscrit 229

Ce spun clientii

Detii sau ai utilizat produsul?
Posteaza review