Moartea samurailor ronini

Moartea samurailor ronini - Povestea celor 47 de ronini In Japonia - razbunarea istorica a roninilor seniorului Asano Takumi-no-kami Naganori din timpul shogunatului lui Toku-ga-wa Tsunayoshi a dat nastere unei adevarate materii narative - pe numele sau Chushingura. Epopeea celor patruzeci si...

Produsul nu mai este disponibil in magazinul nostru.
Colectia
ROMANUL INITIATIC
Anul publicarii
2009
Coperta
Brosata
Format
13 x 22 cm.
Numar pagini
256
ISBN
978-973-111-133-9
Cod Bare EAN
5948417080268

Descriere

Moartea samurailor ronini - Povestea celor 47 de ronini

In Japonia, razbunarea istorica a roninilor seniorului Asano Takumi-no-kami Naganori din timpul shogunatului lui Toku-ga-wa Tsunayoshi a dat nastere unei adevarate materii narative, pe numele sau Chushingura. Epopeea celor patruzeci si sapte de ronini a facut obiectul mai multor romane, a intrat in repertoriul teatrului de papusi traditional bunraku si a teatrului-dans kabuki, a cunoscut numeroase productii cinematografice si ecranizari pentru televiziune, ceea ce face din Chushingura una dintre cele mai iubite si vii povesti japoneze.

Faptele istorice eternizate de extraordinara vitalitate a acestei povesti sunt urmatoarele: in anul 1701 shogunul il insarcineaza pe nobilul (daimyo) de Ako, Asano Naganori sa se ocupe de primirea unor trimisi imperiali din Kyoto, in timp ce maestrul de ceremonii (kOke) al shogunului, pe nume Kira KOzuke-no-suke Yoshinaka, primeste sarcina sa-l indrume in chestiuni de eticheta. In mod inexplicabil, chiar in ziua receptiei din castelul din Yedo, daimyo de Ako isi scoate sabia si incearca sa-l ucida pe Kira. Dupa acest acces de furie, a carui pricina se presupune ca ar fi fost o insulta din partea maestrului de ceremonii, este condamnat la moarte prin seppuku, ii sunt confiscate domeniile, iar samuraii sai ajung ronini.

Intrucat nobilul Kira scapase nepedepsit, la aproximativ doi ani dupa aceea, un grup de 47 de ronini care fusesera in serviciul lui Asano, condus de Oishi Kuranosuke Yoshio, samurai de rang inalt din clanul de Ako, patrund in casa maestrului de ceremonii si-l executa, dupa care ii duc capul retezat la mormantul stapanului lor. Apoi, toti cei patruzeci si sapte se predau autoritatilor, fiind condamnati la seppuku. La putin timp dupa aceea, se supun pedepsei, luandu-si viata impreuna, in aceeasi zi.

In literatura japoneza, gesta Chushinguriei se declina in mai multe versiuni narative, iar cea prezentata in editia de fata se bazeaza pe o versiune de secol XIX a romanului Iroha bunko de Tamenaga Shunsui.

Gabriela Badea

CUPRINS

Cuvant introductiv 5

Prefata autorului 121

I. SABIA IESE DIN TEACA 12

II. CUM MOARE UN DAIMYO 16

III. MAMA CAVALERULUI TUFAN 22

IV. CAVALERUL NEBIRUIT SI MESAGERII DIN YEDO 28

V. CAVALERUL STANCA NECLINTITA 35

VI. CLANUL SE PREGATESTE SA APERE CASTELUL 40

VII. LEGAMANTUL E PECETLUIT 46

VIII. NECAZUL UNEI TINERE DOAMNE 52

IX. PURTAREA NEDEMNA A CELOR DOI CONSILIERI 59

X. INTAMPLAREA DE LA HANUL "CRIZANTEMA REGALA" 64

XI. POVESTE VECHE DE CAND LUMEA 73

XII. CAVALERUL KIRA 79

XIII. DIVORTUL CAVALERULUI STANCA NECLINTITA 83

XIV. POVESTEA DOCTORULUI CASUTA CU FLUTURI 88

XV. INTAMPLAREA CAVALERULUI COASTA INALTA 99

XVI. ZEUL VULPOI 107

XVII. VOLBURA ASCULTA O DISCUTIE DE TAINA 116

XVIII. CAVALERUL NEBIRUIT FACE UN ACT DE DREPTATE 122

XIX. ZESTREA DOMNISOAREI MOLCOMA 126

XX. CAVALERUL STANCA NECLINTITA VANTURA OREZUL 133

XXI. MAMA CAVALERULUI COMUNAL 141

XXII. DOMNUL CAMPIE NOBILA 155

XXIII. CAVALERUL STANCA-NECLINTITA PLEACA LA YEDO 160

XXIV. SCRISOAREA CAVALERULUI SECURE CATRE SOTIA SA 165

XXV. INTALNIREA DE LA TEMPLUL DE PE COLINA PRIMAVERII 170

XXVI. CAVALERUL SOLZ SI FAMILIA SA 173

XXVII. STANCA NECLINTITA CERE IERTARE SOTIEI SALE 179

XXVIII. MISIUNEA CAVALERULUI DESISUL SOIMULUI 183

XXIX. CAVALERUL TUFAN ROSU SI STICLA LUI DE SAKE 187

XXX. INTALNIREA DE RAMAS BUN 196

XXXI. PREGATIRI PENTRU ATAC 202

XXXII. CAVALERUL TUFIS PITIC 209

XXXIII. DARUL CAVALERULUI STANCA-NECLINTITA 212

XXXIV. RAZBUNAREA 216

XXXV. COMENTARIILE GLOATEI 219

XXXVI. CAVALERUL TUFAN ROSU CASTIGA TOATE INIMILE 225

XXXVII. CONVOCAREA UNUI MARTOR 231

XXXVIII. JERTFA DE TAMAIE 236

XXXIX. RONINII SE ALATURA SENIORULUI LOR 246

XL. INTOARCEREA EXILATILOR 250


Tamenaga Shunsui

Tamenaga Shunsui (1790-1843) si-a facut debutul literar cu proza Fuzo kansen no tame ("Indemnarea femeilor pe calea virtutii"), dar a devenit cunoscut abia dupa aparitia romanului de moravuri Akegarasu nochi no maseyume ("Visare dupa cantecul cocosilor"). In 1832, publica Shunshoku umegoyomi ("Culorile primaverii, contemplarea prunelor"), urmata de  Iroha bunko ("Biblioteca Iroha"), cea mai cunoscuta opera a sa.

El este creatorul curentului literar ninjōbon, care propune o alta viziune a omului, fragil, slab, rob al emotiilor sale, subjugat de dragoste si de alte tentatii si nu intotdeauna un model de onoare si virtute. Insistand pe ninjō, slabiciunea fiintei umane si emotivitatea ei, Tamenaga Shunsui isi creeaza o lume literara proprie, din care nu lipsesc samuraii care isi calca juramantul si nu participa la complotul de razbunare, cei corupti si oamenii de rand.

Razboinicii din Moartea samurailor ronini nu sunt niste intruchipari perfecte ale virtutii, niste automate care-si fac datoria fara cea mai mica umbra de ezitare si se duc la moarte cu o seninatate perfecta, insa tocmai slabiciunea lor ne misca uneori pana la lacrimi si este ingredientul fundamental al patosului acestui roman.

Ninjōbon, genul literar in care Tamenaga Shunsui a stralucit este un gen sentimental, care isi propune sa-si induioseze cititorii. Este interesant ca acest autor japonez a fost adesea comparat cu Charles Dickens.

Gabriela Badea

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
000H26
Anul aparitiei
2009
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 22 cm.
Limba
Romana
Nr. pagini
256
ISBN
978-973-111-133-9
Traducator
Gabriela Badea

Articole