Diatessaron

Armonia celor patru Evanghelii

Tatian (Autor)

Scrierea cunoscuta sub denumirea de Diatessaron - redactata de Tatian catre 175 d.Hr. - este cea mai renumita incercare de armonizare a celor patru Evanghelii. Ori de cate ori a fost realizat - un astfel de demers a presupus alcatuirea unei naratii unice - urmarindu-se in special eliminarea...

Produsul nu mai este disponibil in magazinul nostru.
Diatessaron - Armonia celor patru Evanghelii
Colectia
MANUSCRIS
Anul publicarii
2008
Coperta
Brosata
Format
13 x 22 cm.
Numar pagini
208
ISBN
978-973-111-018-9
Cod Bare EAN
5948417180104

Descriere

Scrierea cunoscuta sub denumirea de Diatessaron, redactata de Tatian catre 175 d.Hr., este cea mai renumita incercare de armonizare a celor patru Evanghelii. Ori de cate ori a fost realizat, un astfel de demers a presupus alcatuirea unei naratii unice, urmarindu-se in special eliminarea suprapunerilor si a afirmatiilor aparent contradictorii din cele patru Evanghelii. Astfel, in Diatessaron-ul lui Tatian, 56 de versete din Evangheliile canonice nu au fost preluate, printre acestea regasindu-se cele doua genealogii aparent ireconciliabile ale lui Iisus (una in Evanghelia lui Matei si alta in Evanghelia lui Luca), impreuna cu pericopa despre adulter (Ioan 7,53 - 8,11). Interventiile lui Tatian asupra textului propriu-zis au fost minime; in schimb, pentru a cuprinde intregul material canonic, Tatian a creat propria sa secventa narativa, indepartandu-se astfel de succesiunea si ordinea episoadelor din fiecare dintre cele patru Evanghelii.

In perioada de inceput a crestinismului, Diatessaron s-a bucurat de o larga apreciere. Theodoret a descoperit mai mult de doua sute de copii ale operei "pastrate cu respect in biserici", iar "Invatatura lui Addai" (o scriere aparuta la Edessa, in sec. II-III) pare sa identifice pur si simplu Diatessaron cu Noul Testament. Totusi tendinta generala a Bisericii a fost de a pastra separat in Canon cele patru Evanghelii si de a suprima orice incercare de alcatuire, pe baza lor, a unor texte evanghelice unificate.

Rezumand, putem afirma urmatoarele:

- in perioada crestinismului primar, Diatessaron a fost citit in mai toate bisericile siriene, fiind comentat de eruditi cu titlu de evanghelie;

- de-a lungul timpului a cazut sub condamnarea cel putin a unora dintre conducatorii Bisericii, care au facut eforturi deosebite pentru a-l elimina;

- un comentariu asupra lui a fost tradus in armeana (probabil in secolul al V-lea); intrucat a fost neincetat discutat de catre comentatori, s-a dorit ca un nou manuscris siriac al lui, realizat in secolul al IX-lea, sa fie folosit pentru a usura munca de reproducere in araba la inceputul secolului al XI-lea. Acest nou manuscris a continuat sa fie copiat pana la sfarsitul secolului al XII-lea, iar cel al editiei arabe pana in secolul al XIV-lea.

- Diatessaron a fost folosit in liturghia si in lectiunile Bisericii siriene pana la aparitia Bibliei siriace (Pesita). Sfantul Isaac Sirul a scris un amplu comentariu la aceasta carte.

Diatessaron deschide un camp de studiu foarte larg. In ce limba a fost scris? Avand in vedere opinia imbratisata de un numar din ce in ce mai mare de savanti ca a fost redactat in siriaca, se ridica intrebarea daca a fost o traducere sau doar o compilatie. Exista apoi o multitudine de chestiuni ce asteapta un raspuns: cum se raporteaza la data si la alcatuirea evangheliilor canonice; cum se explica faptul deosebit de a fi tinut atat de mult timp locul acestor evanghelii; cat de justificat este marele interes pe care i l-au aratat nu numai comentatorii crestini ci si teologii arabi? Toate acestea impreuna cu numeroase alte aspecte pot face din Diatessaron obiectul unor cercetari interesante.


Tatian

Diatessaron a fost realizat de Tatian. Este o lucrare atat de impersonala, incat nu e necesar sa stim prea multe despre compilatorul sau. Este suficient sa amintim ca ne spune el insusi ca s-a nascut "in tinutul asirienilor" si a fost crescut ca un pagan. Dupa ce a calatorit in cautarea cunoasterii, s-a stabilit la Roma. Aici, studiind Vechiul Testament, a inteles lipsa de continut a cultelor pagane.

Dupa ce imbratiseaza crestinismul, devine elevul lui Iustin Martirul. Ulterior isi deschide propria scoala, unde, sub forma disputelor cu filozofii vremii, propovaduieste invatatura crestina. Tot la Roma a scris Catre greci (Oratio ad Graecos), in care incearca sa arate superioritatea de doctrina a crestinismului in raport cu conceptiile pagane.

A fost insa prea independent in atitudine ca sa-si poata mentine o popularitate permanenta. Dupa cum noteaza Irineu, indata dupa moartea lui Iustin, Tatian este exclus din biserica pentru vederile sale encratite si, dupa cum sustine Eusebiu, pentru a fi aratat simpatie fata de invatatura gnosticului Valentin.

La scurt timp dupa aceea, Tatian paraseste Roma si se intoarce in Siria. Probabil ca acesta este locul in care a elaborat in limba siriaca cea mai importanta lucrare a sa, Diatessaron, care a castigat un loc atat de special in cadrul bisericii siriene. A murit catre 185.

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
000T10
Anul aparitiei
2008
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 22 cm.
Teme de interes
CLASIC, Crestinism, Crestinism - CLASIC
Limba
Romana
Nr. pagini
208
ISBN
978-973-111-018-9
Traducator
Monica Medeleanu

Articole