Despre traditia primordiala si universala, de Carmen Chifiriuc - Blogul Editurii Herald - Editura Herald

Cum comand cărţi

1Va logati sau creati un cont nou.
2Adaugati un produs in cos si finalizati comanda.
3Beneficiati de transport gratuit pentru comenzi mai mari de 100 RON.

Pentru orice nelamuriri va stam la dispozitie la contact [ @ ] edituraherald.ro. Va multumim!

 

 

Program Showroom

Lu-Vi 9:00 - 17:30

Telefoane

0771-664-320, 021-3194060, 021-3194061

CREARE CONT

Nume complet

*

E-mail

*

Confirmare E-mail

*

Parola

*

Confirmare parola

*

Antispam ( 5 + 3 =)

*

Ati uitat parola?

*

Blogul Editurii Herald

Descopera cartile care te transforma!

  • Acasă
    Acasă This is where you can find all the blog posts throughout the site.
  • Categorii
    Categorii Displays a list of categories from this blog.
  • Etichete
    Etichete Displays a list of tags that have been used in the blog.
  • Bloggeri
    Bloggeri Search for your favorite blogger from this site.
  • Echipe de Blog
    Echipe de Blog Find your favorite team blogs here.
  • Autentificare
    Autentificare Login form
21
Noi

Despre traditia primordiala si universala, de Carmen Chifiriuc

Postat : în categoria: Oameni si carti
  • Font size: Larger Smaller
  • Imprimați

Ananda Coomaraswamy este recunoscut in prima jumatate a secolului al XX-lea drept unul dintre principalii promotori ai legaturii dintre filosofia occidentala (in special Plotin si Platon) si cea orientala. Intrega sa gandire sta sub semnul a ceea ce numea philosophia perennis, intelepciune ancestrala care nu poate fi redusa nici la un un pur sistem filosofic, nici la religie sau teosofie. Ea transcende timpul si atesta, in fapt, adevarul comun tuturor lucrurilor, fiintelor si realitatilor. Era vorba, asa cum o numea Mircea Eliade, de „traditia primordiala si universala prezenta in orice civilizatie autentica nonaculturata”. (1)

In 1979, in Istoria religiilor, tot Mircea Eliade era cel care le recunostea lui A. Coomaraswamy si Henry Corbin capacitatea de a fi intuit criza spirituala a Occidentului si, in consecinta, de a fi pus in evidenta valabilitatea unor principii si filosofii de origine orientala pentru omul modern. Interesul pentru arta indiana a persistat intreaga sa viata, iar Mircea Eliade il vedea ca pe un prim stadiu al preocuparilor sale hermeneutice. Istoricul roman remarcase, de altfel, apropieri de istoria religiilor in opera cercetatorului indian, in special in ceea ce priveste simbolismului fertilitatii htoniene reprezentat de Magna Mater, cosmogoniile acvatice, dar si diverse ritualuri si mitologii. (2)

Volumul dedicat artei traditionale se deschide cu o abordare personala a unor concepte-cheie ca mimesis (imitatia), aisthesis (perceptia), ethos (caracterul) sau adevarul artei rituale sau natura arhetipala a artei, cea care in India purta denumirea de „integrare metrica de sine (p. 47)”. Distinctia pe care o realizeaza autorul este, de fapt, intre arta semnificativa si eliberatoare care „il celebreaza pe Dumnezeu” si arta nesemnificativa („colorata de pasiunea lumeasca”, p. 48). Teoria sa, insa, trebuie evaluata cu un ochi critic, intrucat nu trebuie sa pierdem din vederea ca, pe alocuri, se neaga prin ea orice aport spiritual si, deci, cultural, din partea esteticilor moderne (p. 50). Nu trebuie uitat ca acest volum este conceput intr-un context menit nu sa nege formele artei in ansamblul lor, ci ca revolta fata de asimilarea ca estetica a oricarei forme de expresie. Din aceast punct de vedere, volumul devine o pledoarie pentru rigoare: „nu prin estetica noastra”, spune el, „ci prin retorica lor putem spera ca vom intelege si interpreta artele altor popoare si ale altor epoci decat a noastra” (p. 51).

Ideea care traverseaza, de fapt, intreaga colectie de texte publicata de editura Herald este aceea a unui spirit comun care poate fi gasit, de exemplu, la Dante Alighieri, William Blake sau in Evanghelii, dar, simultan, si in stiinte, fara de care arta nu este nimic. Analiza lui Coomaraswamy, adesea inclinata spre critica ferventa, pare sa reitereze de fiecare data ideea ca arta trebuie sa reflecte echilibrul dintre lumea vizibila si cea invizibila; este, in cele din urma, o pledoarie pentru umanitatea spiritualizata a artei.

Profetiile sale legate de faptul ca nu trebuie sa fii parte a unei culturi pentru a-i intelege profunzimea, ci doar sa accepti ca fiecare tip de arta se naste dintr-un intreg fond cultural, conectat cu intreaga umanitate. De la un punct incolo, Coomaraswamy ar fi fost incantat, probabil, sa vada ca, in zilele noastre, artistul este de mult coborat din turnul lui de fildes, incercand sa recupereze rolul manifest al artei, misiunea ei profunda de a redescoperi legaturile dintre om si universurile pe care si care il contin. - Carmen Mariana Chifiriuc, Prof.univ.dr. la Facultatea de Biologie.

 

Carmen Chifiriuc va fi prezenta la lansarea cartii Principiile Artei Traditionale de Ananda Coomaraswamy, care va avea loc vineri, 22 noiembrie, ora 18:30, la targul de carte Gaudeamus 2019. 

 

1. Mircea Eliade, History of Religions, Vol. 19, No. 2 (Nov., 1979), pp. 167-176, disponibil si aici  pagina consultata 10.11.2019.
2. Idem.

 

Ultima modificare :

Galerie Media

coomaraswamy--principiile-artei-traditionale

Principiile Artei Traditionale

Ce este arta? Care este rolul artei? Ce presupune actul creatiei? Care este raportul dintre...

35,00 lei

ananda kentish coomaraswamy

Ananda Kentish Coomaraswamy (1877-1947) filosof, metafizician si istoric, recunoscut drept „teoretician de avangarda, responsabil in principal cu introducerea artei indiene in lumea Vestica”....

Comentarii

SUS
Cos gol

INAPOI