Subiectul femeilor în Islam a fost supus de-a lungul timpului multor controverse si erori de interpretare. Insa la nivel spiritual, eternul feminin a constituit intotdeauna o modalitate de a intelege corect raportul cu divinitatea. Pentru a intelege mai multe despre rolul pe care femeia l-a indeplinit de-a lungul secolelor in traditia islamica, profesorul Teodoru Ghiondea ne-a oferit cateva lamuriri, pornind de la versetele Coranului, textul sacru al musulmanilor.
Femeia in traditia islamica este de o exceptionala altitudine spirituala;
este suficient sa mentionam singurul nume feminin din Coranul cel Sfant:
Mariam (Maria, Sfanta Fecioara, mama lui Iisus) care da si numele celei de
a XIX-a surate. Numita si ABIDA (Adoratoarea Domnului), ea este o
manifestare esentiala a lui Dumnezeu, Doamna femeilor lumilor (traditie
profetica), caci Dumnezeu te-a purificat si te-a preferat dintre toate femeile
lumilor (Coran, 3,42).
Pe aceeasi linie a excelentei spirituale si a importantei pe care femeia o are
in traditia islamica, trebuie sa amintim de doua dintre sotiile Profetului
Muhammad: Khadija si Aisha – prima si ultima sotie – ramase in traditia
islamica sub numele de mame ale credinciosilor, prin generozitate,
intelepciune, credinta si cumpatare.
Exista o prezenta feminina care ne aminteste de Beatrice a lui Dante
Alighieri, prin a carei mijlocire spirituala a oferit celui mai mare Maestrul
spiritual – Muhi-d-Din Ibn Arabi – ocazia unica si providentiala de a canta
Iubirea divina, dorul in aspectele sale cele mai inalte. Desigur, important
este sa mentionam prezenta in Coran a mamelor si a fiicelor, carora Cartea
Sfanta le consacra suratele IV intitulate Femeile.
Cat despre prezenta feminina in domeniul ezoteric al traditiei islamice, este
suficient sa amintim numai cateva nume care vorbesc de la sine: Rabia al-
Adawiyya, Maryam din Basra, Hafsa Shirin sau Fatima din Damasc.
Teodoru Ghiondea
Comentarii