Invaluite in mister Scripturile de la Nag Hammadi continua si astazi sa suscite in egala masura admiratie si nedumeriri in randul publicului larg. Aceste scrieri ne ofera o imagine despre complexitatea miscarii crestine timpurii si ridica intrebari fundamentale pentru oricine e interesat de istoria civilizatiei noastre: Cine a facut selectia surselor specifice care alcatuiesc canonul bisericesc si de ce au fost excluse si interzise ca fiind erezie celelalte texte? Ce le facea sa fie atat de periculoase?
In noul episod al Dialogurilor Herald alaturi de domnul profesor Ghiondea te invitam sa aflii:
• Ce reprezinta Scripturile de la Nag Hammadi?
• Cum citim Evangheliile gnostice si apocrife ?
• De ce exista din partea Bisericii o retinere in ceea ce priveste aceste texte?
• Care sunt elementele comune intre evangheliile apocrife si cele sinoptice?
„Subiectul este delicat. De ce? Pentru ca folosim un termen
extrem de important pentru crestinism si anume acela de
Evanghelie. Atunci cand vorbim de texte spirituale, de obicei
noi stim dinainte chiar daca nu o spune autorul, daca este un
autor cunoscut, ca aceste texte sunt texte revelate. Ori atunci
cand un text poarta direct numele de Evanghelie lucrurile
sunt foarte serioase. Nu poti nega doar pentru faptul ca stii
doar o singura fata a adevarului. De ce ar trebui sa fim
receptivi la aceste texte asa zise apocrife, necanonice,
secrete? Sa nu pornim de la o atitudine contestatara fata de
ceea ce stim. Tot ceea ce stim este circumstantiat, tot ceea ce
stim sub lumina ratiunii sunt detalii care pot scapa marilor
principii spirituale. Daca Dumnezeu este adevarul absolut
nimic nu il poate contrazice.
Adevarul nu poate fi cuprins de toti in acelasi mod si in
aceeasi masura. Si atunci exista din partea Bisericii o
anumita retinere, un anumit ragaz de meditatie asupra
textului care poate fi, pana la urma, si el numit canonic in
functie de ceea ce va decide Biserica. A aparut si un cod al lui
Da Vinci foarte cunoscut si comentat, laudat de o anumita
categorie de oameni care aveau foarte mici legaturi reale cu
textul biblic. Tot ceea ce citim in aceste texte trebuie filtrat
prin intermediul textului sacru, adica cele patru evanghelii
sinoptice. Dar gasim o serie de elemente comune esentiale in
aceste evanghelii pe care le numim apocrife, fie ca vorbim
despre Evanghelia lui Filip sau Evanghelia lui Toma. Daca
adevarul este absolut el cuprinde toate perspectivele.
Din punct de vedere initiatic Evanghelia lui Toma este
o completare mai ales la evanghelia lui Ioan”
Teodoru Ghiondea
Comentarii