Comunicarea este baza interactiunii umane, fundamentul oricarei interventii educative. In gradinita sau scoala, comunicarea are un rol fundamental, iar stapanirea semnificatiei cuvintelor este premisa dobandirii abilitatilor de comunicare.
In cadrul unui interviu Corina Obada (psiholog, consilier parental in Metoda ESPERE®, cadru didactic) ne-a vorbit despre importanta cultivarii abilitatilor de comunicare la copii, si ne-a dat cateva sfaturi practice prin care putem ca educatori, invatatori sau profesori, sa imbunatatim comunicarea cu copiii.
Am aflat mai multe despre ingrijirea relatiilor, gramatica relationala, ce fel de instrumente practice putem folosi pentru o comunicare vie, placuta si creativa cu copiii, cum putem gestiona situatiile problematice si cum ii putem sustine pentru a le dezvolta increderea in sine si in fortele proprii.
Gramatica relationala a lui Salome chiar la asta se
refera, la un set de reguli si instrumente concrete pe care
el le-a elaborat ca sa avem o comunicare mai buna si o
viata mai buna. Invatam tot timpul sa comunicam,
invatam anumite atitudini, comportamente. Ceea ce
propune Salome prin gramatica relationala este acest set
de reguli pentru a nu ne simti coplesiti, pentru a ne simti
bine, pentru a ne simti valorizati, fara sa folosim
etichetari. Prin critica si etichetari aducem numai
suferinta in vietile noastre.
Cel mai simplu dar si cel mai important instrument a lui
Jacques Salome este esarfa relationala, relatia noastra
simbolizata printr-o esarfa, indiferent ca vorbim despre
relatia cu noi insine, cu copiii sau parintii nostri sau cu
partenerul de cuplu. In orice relatie suntem de fapt trei,
eu, celalalt si relatia in sine. Ca sa fim constienti de
relatie o vizualizam printr-o esarfa. Ca sa putem sa
ascultam si sa fim ascultati trebuie sa fim constienti ce
facem la capatul nostru de relatie. Noi suntem
responsabili de jumatate din esarfa, adica 50% din
relatie, de cealalta jumatate e responsabil celalalt.
Corina Obada
Comentarii