Chögyal Namkhai Norbu Rinpoche (1938) a fost primul maestru tibetan care a predat sistemul Dzogchen in Occident. Desi a primit pregatirea completa a unui lama intrupat conform sistemului monahal traditional din Tibet, si a excelat in fiecare dintre disciplinele sale, stilul sau de transmitere a invataturilor este adaptat intr-un mod unic la viata moderna.
Dar ce este Dzogchen? Cum anume se diferentiaza de alte cai spirituale? Cum se face transmiterea starii primordiale? Vlad Nicodim (psiholog) si Gabriella Schneider (traducator) au vorbit despre Namkhai Norbu, maestrul care timp de mai bine de 50 de ani si-a dedicat viata introducerii acestei invataturi stravechi la mii de oameni din intreaga lume.
Aceste invataturi sunt universale. Exista mai multe metode
prin care cel interesat, aflat la inceputul sau inaintea initierii
poate fi introdus in cunoastere, in cunoasterea autentica.
Aceasta cunoastere poate fi consolidata iar in cele din urma
cu ajutorul altor metode poate avea loc integrarea
cunoasterii in viata de zi cu zi. Practicantul este in stare
de contemplatie dar in exterior nu se vede acest lucru.
Invataturile Dzogchen nu sunt pentru oameni care vor sa
se retraga sau aleg asceza, ci pentru noi, oamenii de azi,
pentru omul modern care poate avea acces la aceste
invataturi. Oricine poate intelege si aplica Dzogchen.
Sunt doar doua conditii necesare. Si anume, participare
din partea discipolului, deci persoana respectiva sa fie
interesata de aceste invataturi si conditia esentiala este sa
intalneasca un maestru autentic de la care sa primeasca
introducerea directa in Dzogchen. Ceea ce este caracteristic
invataturilor Dzogchen este introducerea directa in
cunoastere. Adica nu este nevoie de practici preliminare
indelungate din care trebuie atins un anumit numar de
mantre. Invataturile Dzogchen sunt invataturi despre conditia
umana si implica o filosofie de viata, pentru ca in fiecare
fiinta vie exista o asa numita conditie primordiala.
Aceasta conditie primordiala nu este altceva decat o stare
de prezenta constienta. Ea are multe nume care definesc
intotdeauna acelasi lucru: natura mintii in stare primordiala,
prezenta constienta, rigpa, conditie autentica, sursa suprema,
Dzogchen. Aceasta stare primordiala este insa intunecata de
ceea ce numim mintea noastra obisnuita, care este singura pe
care o cunoastem si care ne ghideaza tot timpul sa facem sau
sa nu facem ceva. Tot ceea ce se petrece in mintea noastra
este ca un nor care acopera soarele. Asadar este de inteles ca
pentru a descoperi aceasta stare primordiala trebuie mai intai
sa calmam mintea, sa indepartam norul.
Gabriella Schneider
Comentarii