15%

Legea Sacra si Calea Adevarului

Cinci tratate fundamentale despre invatatura tainica a scolilor spirituale traditionale din lumea islamica

Ibn Arabi (Autor)

Dupa modelul vietii unice a Sultanului Cunoscatorilor (Cunoasterii), cartea de fata este o calatorie, un drum al initierii ce porneste de la Invatatura despre riturile fundamentale ale Islamului si ajunge la Alchimia Beatitudinii. Alcatuita din 5 tratate fundamentale semnate de Ibn ʿArabi, cartea de fata ne poarta prin invatatura tainica a scolilor spirituale traditionale din lumea islamica: de la cum anume riturile si celelalte institutii ale legii comune pot fi interpretate si practicate dintr-o perspectiva initiatica si contemplativa, pana la a intelege practica unui aspirant pe Cale si Stiinta spirituala din care provin institutiile sacre si, in consecinta, ajungand la Intelepciunea primordiala pe care se bazeaza orice ordine traditionala.

Disponibil in stoc
Legea Sacra si Calea Adevarului - Cinci tratate fundamentale despre invatatura tainica a scolilor spirituale traditionale din lumea islamica
35,70 RON 42,00 RON
(-15%)
35,70 RON 42,00 RON
Costurile de livrare nu sunt incluse
Colectia
INTELEPCIUNEA INIMII
Anul publicarii
2022
Coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Numar pagini
256
ISBN
978-973-111-983-0
Cod Bare EAN
5948417490197

Descriere

„Viata Shaykh-ului al-Akbar („Cel mai mare invatator”) este inainte de toate o hagiografie, o hagiologie, in cel mai deplin sens al cuvantului, caci este identica, in fond, practicii spirituale ajunsa la finalul oricarui parcurs initiatic in care realizarea pur metafizica este terminus-ul firesc. Avem toate motivele sa consideram biografia „Celui mai mare Maestru spiritual” – Ash-Shaykh al-Akbar, sulṭān al-ʻārifin (Sultanul Cunoscatorilor) – identica acestui „mers pe Cale” initiatic, implinind ceea ce René Guénon numea „realizare spirituala ascendenta si realizare spirituala descendenta”; intr-adevar, Shaykh-ul nostru nu este un simplu calator, ci este un „pelerin” care se indreapta continuu spre Esenta Adevarului, revarsandu-se apoi ca o ploaie datatoare de viata adevarata asupra oamenilor, asa incat triada graduala „initiabil–initiat–maestru spiritual” prezentata si in textele din aceasta carte devine o realitate complexa, vie, operativa."

Teodoru Ghiondea

Cuprins

CUVANT INAINTE       9

INVATATURA DESPRE RITURILE FUNDAMENTALE IN ISLAM       23

Nota introductiva       25
1. Invatatura despre excelenta ritualului rugaciunii (ac-Calat)       33
2. Invatatura despre dania legala (Zakat)       41
3. Invatatura despre sensul postului (ac-Cawm)       45
4. Invatatura despre conditiile pe care se sprijina pelerinajul (al-Hajj)       49

DOUA NOTIUNI FUNDAMENTALE: SARI´AH SI HAQIQAH       53
Sari´ah (Legea sau Calea generala)       55
Haqiqah (Adevarul esential)       63

TEXTE TASAWWUF DESPREMAESTRU SI DISCIPOL:       71
„Sfaturi pentru acela care aspira” (Waciyah li-l-murid)       73
Despre oficierea rugaciunii (as-Salat)       83
Despre cum se obtin cele trebuincioase vietii si despre incredintarea la voia lui Dumnezeu (al-kasb wa-t-tawakkul)       87
Despre companie (as-Suhbah)       89
Despre entuziasmul legat de moschee (as-sa’i ila-masajid)       93
In legatura cu gandurile (al-khawatir)       97

DESPRE NOTIUNEA DE KHALWAH
(„Vidul primordial” si „Retragerea in celula”)       99
Despre abandonarea starii de Khalwah adica despre Al Jalwah        113

ALCHIMIA BEATITUDINII
(Kimiya al-Sa’ada)
Prolog       117

Partea i
INITIEREA IN CAUTAREA HERMETICA

CAPITOLUL 1
Elixirul si cele doua cai ale Operei       121

CAPITOLUL 2
Califatul lui Adam si investiture sufletelor umane       133

CAPITOLUL 3
Profetul initiator si cei doi pelerini       139

Partea a ii-a
MI’RAJ

CAPITOLUL 1
Scara cerurilor si cei sapte profeti       147

CAPITOLUL 2
Itinerarul spiritual al adeptului pana la tronul Celui Atotmilostiv (in Sapte Statiuni epifanice)       199

CAPITOLUL 3
Dezvaluirea lumii suprasensibile si a tainelor actiunii demiurgice divine (in cele Sapte Salasuri ale Intelepciunii divine)       225

CAPITOLUL 4
Deznodamantul Mi’raj-ului       139

EPILOG       247

BIBLIOGRAFIE        249


Ibn Arabi

 

Ibn 'Arabi este una din acele personalitati puternice si exceptionale care au marcat cu amprenta lor gandirea islamica, revigorand o si dandu-i un curs nou. Pentru a intelege uriasa sa opera si a o situa intr-un cadru adecvat, este necesar sa se renunte la tendinta de a separa istoria filosofiei de istoria sufismului presupunandu-le antagonice caci, in cadrul Islamului, este intr-adevar imposibil sa se traseze o linie despartitoare intre atitudinea reflexiva si experienta mistica. 

1) Biografia

 Viata lui Ibn 'Arabi incepe la Murcia, in Spania, unde s-a nascut la 28 iulie 1165 (17 Ramadan din anul 560 de la Hegira). La varsta de opt ani se muta cu familia la Sevilla, studiaza intens (Coranul, Hadith, exegeza coranica) si isi petrece adolescenta ducand o viata comoda si rafinata. S-a casatorit pentru prima oara cu o tanara despre care vorbeste in termeni de respectuoasa devotiune. Cunoastem biografia lui Ibn 'Arabi din propria lui opera; in deplin acord cu puternica sa personalitate, e vorba mai degraba de o trans-istorie simbolizand evenimente launtrice. Intamplarile exterioare sunt simple jaloane ale unor experiente de natura spirituala. Va contracta o boala foarte grava, iar febra ii provoaca stari de lesin in timpul carora universul sau interior este populat de o lume de imagini sugestive. Este prima sa intrare in  mundus imaginalis, sursa de informatie si cunoastere, la care Ibn 'Arabi se va intoarce in tot cursul vietii sale. Este vorba, ca sa-l citam pe H. Corbin, de imaginatia creatoare, pentru ca aceasta devine esentialmente activa. Ibn 'Arabi afirma ca Imaginatia poate face ca un obiect care ii este propriu sa poata fi cunoscut. Amintirile sale din adolescenta par sa fie marcate de doua prietenii feminine, doua venerabile femei sufi care il vor initia pe calea intimitatii cu Dumnezeu: Yasmina de Marchena si Fatima de Cordoba.



La cei douazeci de ani ai sai, Ibn 'Arabi a cunoscut numerosi maestri si a studiat doctrinele diferitelor scoli si curente de gandire. Intalnirile lui cu mari seici si cu filozofi se succed, favorizate si de numeroasele calatorii intreprinse in Andaluzia si Maghreb: Fez, Tlemcen, Bujia, Tunis...


In 1201 pleaca pentru prima oara in pelerinaj la Mecca. Ibn 'Arabi are treizeci si sase de ani. Sederea in orasul sfant ii va prilejui o experienta profunda, care va constitui baza intregii sale dialectici a iubirii. Se indragosteste de fiica unui renumit seic, o femeie de o frumusete rapitoare si inzestrata cu o adanca intelepciune, care i-a inspirat capodopera Interpetul dorintelor. Simultan, viata sa interioara se intensifica: circumambulatiunile facute in jurul Kaabei, interiorizata ca centru cosmic, il vor transporta deseori dincolo de simturi, facandu-l sa „guste" savoarea starilor extatice.



In 1204 il gasim la Cairo, in compania unui grup de sufi andaluzi, unde se dedica invatarii si disputelor cu "doctori ai doctrinei" si juristi din capitala egipteana. Se intoarce la Mecca in 1207, avand din nou parte de experiente extatice, descrise in tratate avand ca subiect „urcusul celest", dupa modelul mirajului profetului Muhammad . Trei ani mai tarziu il aflam in inima Anatoliei. Precedat de marele sau prestigiu, e primit de sultanul selgiucid al cetatii Konia, pe care il indeamna sa recucereasca Ierusalimul cazut in mainile cruciatilor.



Isi continua calatoriile, ajungand pana in Armenia; coboara pe Eufrat pana la Gadad, unde, in 1214, il cunoaste pe marele filosof Sohrawardi. Invitat de sultanul Damascului, ajunge in vechea capitala omeiada catre 1223; principele si fiul sau ajung discipolii sai. Pana in acel moment, Ibn 'Arabi scrisese peste patru sute de lucrari; obosit de calatorii, inconjurat de familie, prieteni si nenumarati ucenici, se hotaraste sa se stabileasca definitiv la Damasc pentru a-si desavarsi opera. Moare la 16 noiembrie 1240 (28 Rabi'II anul 638 de la Hegira).



In secolul XVI, sultanul Constantinopolului, Selim II, a ridicat un monument pe locul unde este inmormantat Ibn Arabi; mausoleul este si astazi vizitat de un mare numar de pelerini si sufi. Titlurile sub care a fost cunoscut inca din timpul vietii: Muhyi d-din („insufletitorul religiei"), Al Shaik al Akbar („cel mai mare dintre maestri"), arata marea petuire de care s-a bucurat atat printre credinciosi, cat si printre invatati.

 

2) Opera

Pentru o mai adanca intelegere a operei lui Ibn 'Arabi nu e suficient doar sa catalogam si sa comentam la nesfarsit textele sale, ci mai degraba sa reinsertam reflectia noastra in contextul care a facut posibil aparitia acestor productii intelectuale si poetice.

Principalele opere ale lui Ibn 'Arabi sunt cele pe care le a terminat de redactat in timpul ultimei perioade din viata petrecuta la Damasc. Ne vom margini sa le citam doar pe acestea.

- Al Futuhat al Makkiyya  - „Cartea revelatiilor de la Mecca referitoare la misterele Regelui (Dumnezeu) si ale reginei (lumea)". Este o imensa enciclopedie sufi. In ciuda proportiilor acestei carti originale (560 capitole), Ibn 'Arabi ne previne: "...nu am aratat aici in intregime nici macar una din invataturile privitoare la metoda sufi... M am marginit sa infatisez mai limpede cateva din principiile si temeiurile metodei, intr o forma restransa, situand-o cu indreptatire intre aluzia vaga si explicatia completa si clara".

- Fusus al Hikam -„Montura Inelului intelepciunii sau Intelepciunea Profetilor". Terminata catre anul 1230, este o lucrare surprinzatoare, in care expune cu maiestrie desavarsita principiul Unitatii Existentei, principiu fundamental al conceptiei islamice cu privire la Realitate. Este considerat cel mai bun compendiu al doctrinei lui Ibn 'Arabi. Influenta pe care a exercitat o asupra dezvoltarii gandirii islamice este apreciabila, dovada fiind numeroasele comentarii facute in toate limbile Islamului, atat printre sunniti cat si printre siiti.

- Diwan al Akbar al Tarjuman al Ashwaq -„Interpretul dorintelor si al iubirii". Folosindu se de vers, autorul exploreaza, intr o maniera subtila si pretandu se la interpretari in registre diferite, intreaga problematica a iubirii.

Unii dintre biografi cifreaza opera sa la peste o mie de lucrari, altii la patru sute. Ibn Aflatun („fiul lui Platon") cum mai e numit Ibn 'Arabi, este un autor prolific si cu fatete multiple. „Este imposibil - spune Asin Palacio - sa dam o imagine sintetica despre imensul cuprins al acestei "Biblii"  (Futuhat) a esoterismului musulman; daca in cartile peripatetice si scolastice ale Islamului intalnim un plan riguros logic, in operele sufi, si mai ales la Ibn 'Arabi, temele sunt reunite fara a urma vreun criteriu tinand de natura subiectului, ci doar considerente esoterice fara nici un fundament filosofic sau macar teologic".

A descifra si dezvalui mesajul simbolurilor cuprinse in opera lui Ibn 'Arabi inseamna a intra, de fapt, in posesia propriei comori spirituale, caci scrierile lui sunt generoase indemnuri la reflectie si meditatie.

 

 

Alte carti de Ibn Arabi

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
00CS019
Anul aparitiei
2022
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Titlul original
Invatatura despre riturile fundamentale in Islam - kitabu-l-i'lam fi-ma buniya alay-hi-l-Islam), traducere in limba franceza de Mihail Valsan, traducere in limba romana de Teodoru Ghiondea, Etudes Traditionnelles nr. 369, ianuarie-februarie, 1962. * Doua
Limba
Romana
Nr. pagini
256
ISBN
978-973-111-983-0

Articole