15%

Mathnawi

Poeme, parabole si invataturi sufite

Rumi (Autor)

O colectie de poezii mistice ce exploreaza teme precum dragostea, cunoasterea si conectarea cu divinitatea. Lucrarea este compusa din sase volume si a avut o mare influenta asupra culturii si literaturii persane.

Cartea "Oceanul Sufletului" este considerata una dintre cele mai importante lucrari ale lui Rumi si a inspirat generatii intregi de cititori cu mesajul sau de iubire si conexiune spirituala.

Disponibil in stoc
Mathnawi - Poeme, parabole si invataturi sufite
53,55 RON 63,00 RON
(-15%)
53,55 RON 63,00 RON
Costurile de livrare nu sunt incluse
Colectia
INTELEPCIUNEA INIMII
Anul publicarii
2023
Coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Numar pagini
432
ISBN
978-630-6550-13-5
Cod Bare EAN
5948417490210

Descriere

Jalāl ud-Dīn Rūmī este unul dintre cei mai cunoscuti maestri sufi din toate timpurile. Supranumit uneori si „Sultanul Iubirii”, Rūmī a fost o personalitate complexa: poet, jurist, carturar al Islamului, teolog si mistic, fondator al ordinului Mevlevi (cunoscut si ca „ordin al dervisilor rotitori”, datorita adeziunii adeptilor sai la practica ceremoniei spirituale Sama – ritual complex care include cantul, dansul initiatic si o suma de alte practici interne).


Lucrarea sa esentiala, Mathnawi, textual „Versetele spirituale”, scrisa in persana, este una dintre cele mai citite si traduse lucrari ale sale. Combinatie de poezie si povestiri cu talc initiatic, lucrarea ne incanta atat prin stilul ei inimitabil, cat si prin profunzimea cu care, sub aparenta unor intamplari banale, autorul ne introduce in invatatura sufi, de o profunzime si sensibilitate fara egal.

Mathnawi, un vast poem de 25.000 de versuri, impartit in sase carti sau daftar. Numele ii vine de la forma prozodica folosita, adica distihuri care rimeaza intre ele. Pe buna dreptate poate fi considerata una din marile capodopere spirituale al umanitatii. Ea trateaza o extraordinara varietate de subiecte si cuprinde istorisiri, fabule, parabole, legende si texte coranice, toate imbibate de spiritul invataturilor sufite. Este o carte ce prezinta viata in intregul ei, de la dimensiunea ei mundana si cosmica pana la nivelurile trezirii metafizice. A fost inceputa pe la 1260 si a continuat pana la moartea lui Rumi. In ciuda dimensiunilor ei impresionante, lucrarea a fost tradusa in Occident incepand cu secolul al XIX lea.


Cuprins


Nota asupra editiei 5


CARTEA INTAI


Prolog 15
POVESTEA I Printul si fecioara preafrumoasa 18
POVESTEA II Negutatorul de ulei si papagalul lui 23
POVESTEA III Regele evreu, vizirul sau si crestinii 26
POVESTEA IV Un alt rege tiranic evreu 33
POVESTEA V Leul si animalele salbatice 36
POVESTEA VI ‘Omar si solul 46
POVESTEA VII Negutatorul si papagalul sau cel istet 50
POVESTEA VIII Cantaretul din harpa 56
POVESTEA IX Arabul si sotia lui 59
POVESTEA X Omul care a fost tatuat 69
POVESTEA XI Leul ce a vanat cu lupul si cu vulpea 72
POVESTEA XII Iosif si oglinda 74
POVESTEA XIII Scribul profetului 76
POVESTEA XIV Artistii chinezi si cei greci 78
POVESTEA XV Sfaturi de taina date de profet lui Zaid cel eliberat 81
POVESTEA XVI Ingaduinta lui ‘Ali 85
Epilog la Cartea I 90


CARTEA A DOUA


Prolog 95
POVESTEA I Animalul sufitului 96
POVESTEA II Omul sarac si prizonierii 103
POVESTEA III Regele si cei doi robi ai sai 109
POVESTEA IV Soimul si bufnitele 114
POVESTEA V Omul insetat care a aruncat pietre in apa 116
POVESTEA VI Stapanul lui Luqman il pune la incercare si ii descopera istetimea 119
POVESTEA VII Moise si pastorul 122
POVESTEA VIII Omul care a imblanzit un urs 127
POVESTEA IX Gradinarul si cei trei prieteni 130
POVESTEA X Bayazid si sfantul 131
POVESTEA XI Mo’avia si Iblis 138
POVESTEA XII Cei patru oameni din Hindustan care s‑au criticat intre ei 143
POVESTEA XIII Batranul si medicul 144
POVESTEA XIV Carausul arab si invatatul 146
POVESTEA XV Omul care s‑a laudat ca Dumnezeu nu‑l pedepseste pentru pacatele sale si raspunsul pe care i l‑a dat Ietro 148
POVESTEA XVI Sufitul lacom 151
POVESTEA XVII Arborele vietii 155
POVESTEA XVIII Ratustele care au fost clocite de o gaina 158


CARTEA A TREIA


POVESTEA I Calatorii care au mancat puiul de elefant 163
POVESTEA II Sateanul care l‑a invitat pe orasean sa‑i faca o vizita 168
POVESTEA III Sacalul care a pretins ca este paun 174
POVESTEA IV Moise si Faraonul 175
POVESTEA V Elefantul intr‑o incapere intunecoasa 177
POVESTEA VI Indragostitul care‑i citea poeme iubitei sale 183
POVESTEA VII Omul care s‑a rugat sincer sa fie hranit fara sa munceasca 185
POVESTEA VIII Baietii si invatatorul lor 187
POVESTEA IX Dervisul care si‑a incalcat legamantul 188
POVESTEA X Batranul care nu a jelit la moartea fiilor sai 192
POVESTEA XI Bahlol si dervisul 194
POVESTEA XII Viziunile Sfantului Daquqi 197
POVESTEA XIII Oamenii din Saba 203
POVESTEA XIV Minuni savarsite de profetul Muhammad 212
POVESTEA XV Omul care i‑a cerut lui Moise sa‑l invete graiul animalelor 214
POVESTEA XVI Femeia care si‑a pierdut toti copiii 217
POVESTEA XVII Vechilul si Printul din Buhara 220
POVESTEA XVIII Moscheea fatala 230


CARTEA A PATRA


POVESTEA I Indragostitul si iubita lui 239
POVESTEA II Construirea „Celui mai Indepartat Templu” la Ierusalim 245
POVESTEA III Tanarul care i‑a trimis regelui o scrisoare in care se plangea de mancarea primita 262
POVESTEA IV Bayazid si cuvintele sale blasfemiatoare cand a intrat in extaz 265
POVESTEA V Cei trei pesti 270
POVESTEA VI Moise si Faraonul 274
POVESTEA VII Curteanul care s‑a certat cu prietenul sau pentru a‑i salva viata 283
POVESTEA VIII Printul care, dupa ce a fost ispitit de‑o curtezana, s-a intors la adevarata lui iubita 287
POVESTEA IX Catarul si camila 290


CARTEA A CINCEA


POVESTEA I Profetul si oaspetele sau necredincios 299
POVESTEA II Arabul si cainele sau 306
POVESTEA III Inteleptul si paunul 308
POVESTEA IV Muhammad Khwarazm Shah si Rafizis din Sabzawar 313
POVESTEA V Omul care a pretins ca este Profet 315
POVESTEA VI Discipolul care l‑a imitat orbeste pe Seicul sau 318
POVESTEA VII Cum a fost creat Adam dintr‑o mana de tarana adusa de un Inger 324
POVESTEA VIII Mahmud si Ayaz 329
POVESTEA IX Neprefacuta cainta a lui Nasuh 332
POVESTEA X Leul, vulpea si magarul 335
POVESTEA XI Musulmanul care a incercat sa aduca pe calea cea dreapta un mag 344
POVESTEA XII Credinciosul care a spart urciorul cu vin al dregatorului 348
POVESTEA XIII Mahmud si Ayaz (continuarea Povestii VIII) 351


CARTEA A SASEA


Prolog 365
POVESTEA I Robul indian care era indragostit de fiica stapanului sau 371
POVESTEA II Pasararul si pasarea 374
POVESTEA III Dregatorul turc beat si cantaretul 377
POVESTEA IV Cumpararea lui Bilal 383
POVESTEA V Sufitul si cadiul 386
POVESTEA VI Fachirul si comoara ascunsa 394
POVESTEA VII Cei trei calatori 400
POVESTEA VIII Omul care a primit o simbrie de la pasa din Tabriz 408
POVESTEA IX Regele si cei trei fii ai sai 412


Rumi

 

Maiestria lui Djalal ud Din Rumi a fost puternic resimtita de oameni avand diferite credinte. El a fost recunoscut in Occident, asa cum a fost timp de opt secole in Orientul Mijlociu si in Asia, ca unul dintre cei mai mari literati si figuri spirituale ale tuturor timpurilor.

Diferitele calitati ale lui Rumi au fost puse in evidenta odata cu traducerile care au aparut in veacul al XIX-lea. El a fost prezentat deopotriva ca un senzual si ca un cerebral, un sobru si un extatic, profund serios si extrem de amuzant, impenetrabil si accesibil. Faptul ca el poate spune atat de multe lucruri unor oameni atat de diferiti este semnul profundei sale universalitati.

Viata lui Rumi

Djalal ud Din Rumi s a nascut in ziua a sasea a lunii Rabi' I (1 octombrie 1207), in Balkh din Khorassan, oras renumit pentru frumusetea sa. Tatal sau, Baha ud Din Walad, un teolog recunoscut, era foarte popular ca maestru sufi si avea numerosi discipoli. Daca e sa dam crezare celor spuse de Djami in Nafhat ul uns, starile extatice ale lui Djalal ud Din au inceput de la o varsta frageda. Pe cand avea cinci ani, el a avut parte de experienta lumii nevazute: viziuni cu ingeri si oameni sfinti.

In 1218, familia paraseste Balkh din cauza pericolului invaziei mongolilor si, dupa o calatorie indelungata pe la locurile sfinte ale islamului (Mecca, Bagdad), se stabileste la Konya, in Turcia. Tatal sau a primit un post de predicator la universitatea din Konya; la moartea sa, in 1231, Djalal ud Din, pe atunci in varsta de douazeci si patru de ani, il inlocuieste.

Educatia pe care o primeste in primii  ani o datoreaza in intregime tatalui sau, iar mai tarziu, prietenului apropiat al familiei, Sayyid Buha ud Din din Balkh. Acesta din urma a venit la Konya cand Mawlana avea treizeci si patru de ani, si timp de noua ani l-a initiat in „stiinta profetilor si a lumii", care includea retrageri stricte de patruzeci de zile, cu respectarea preceptelor coranice si continuand cu diferite discipline de meditatie si infranare. In aceasta perioada, Djalal ud Din a petrecut mai bine de patru ani la Alepp si Damasc studiind cu unii dintre cei mai mari maestri spirituali ai vremii. Se spune ca in aceasta perioada l-a cunoscut, la Nishapur, pe Farid ud  Din A'ttar, care in vremea aceea era foarte batran. 

In anii care au urmat, Rumi a sporit in cunoastere. Sayyid Buha ud Din, considerand ca misiunea lui a fost indeplinita, a vrut sa se retraga pentru a-si petrece restul vietii in singuratate. De aceea i-a spus lui Mawlana: „De acum, fiule, esti pregatit. Tu n-ai egal in niciuna din ramurile stiintei. Ai deveni un leu al cunoasterii. De acum, eu ma voi retrage. Un mare prieten va veni la tine si veti fi unul pentru celalalt ca doua oglinzi. El te va conduce la partile cele mai tainice ale lumii spirituale si veti fi cei mai buni prieteni din lume". Astfel, Sayyid a anuntat sosirea lui Shams din Tabriz, evenimentul central al vietii lui Rumi.

Mawlana implinise treizeci si sapte de ani cand l-a intalnit pe vagabondul Shams. Shams ud Din Tabrizi, un spirit nelinistit si un inovator, a sosit la Konya catre 1244, dupa lungi calatorii in care isi facuse numerosi dusmani. Despre prietenia celor doi barbati s-a scris imens. Inaintea acestei intalniri, Rumi era un eminent profesor de religie si un mistic recunoscut; dupa intalnire, el a devenit un poet inspirat si un mare iubitor de oameni. „Shams era un mesager al Sursei, unul care aduce lumina celui care poate sa o primeasca, unuia care este ori prea plin, ori prea gol. Mawlana era unul dintre cei plini. Dupa ce a primit-o, el a putut sa transmita acest mesaj spre folosul intregii umanitati. Shams ardea si Rumi a luat foc."

 Tovarasia celor doi a fost de scurta durata. Dupa numai un an, Shams dispare pentru totdeauna; se crede ca ar fi fost ucis de oamenii care erau invidiosi pe influenta lui asupra lui Djalal ud Din. Adevarata cauza a asasinarii lui Shams trebuie sa fi fost insa necredinta lui deschisa in Islam, pe care Rumi  incearca sa o deghizeze si sa o faca tolerabila in declaratiile si scrierile sale. In plus, el a monopolizat in asa masura compania lui Rumi, incat discipolii au hotarat sa-l ucida. Djalal ud  Din a fost atat de marcat de despartirea de prietenul iubit, incat s-a retras din lume, a devenit dervis si a fondat Mawlawi, ordinul dervisilor rotitori,  devenit cunoscut in intreg imperiul turcesc.

Rumi era un om al cunoasterii si sfinteniei inainte de a-l intalni pe Shams, dar numai dupa aceea alchimia acestei relatii a fost capabila sa implineasca predictia lui Sayyid: „cufunda sufletele oamenilor in nesfirsita plinatate... si adu la viata sufletele acestei false lumi cu intelegere si iubire".

 Mai bine de zece ani dupa disparitia lui Shams, Mawlana a compus ode si gazeluri, si toate acestea au fost adunate intr-o culegere de poeme intitulata Diwan e Kabir. Intre timp, el a legat o stransa prietenie spirituala cu Husam ud Din Celebi. Intr-una din zile, pe cand cei doi rataceau in imprejurimile Konyei, Husam ud Din i-a spus: „Daca ai scrie o carte precum Ilahiname a lui Sanai sau Mantik'ut Tayr'i a lui Farid ud Din 'Attar, aceasta va deveni sursa de inspiratie pentru cantareti; ei isi vor umple inimile din cartea ta si vor compune o muzica pe masura".

Mawlana a zambit si a scos de sub turban o bucata de hartie pe care scrisese primele randuri din Mathnawi, spunand: „Celebi, daca tu consimti sa scrii pentru mine, eu voi recita". Si astfel, pe cand implinea cincizeci de ani, Rumi s a apucat sa compuna Mathnawi. Oriunde se intampla sa fie, la scoala, la baile publice din Konya sau in livezile din Meram, el recita fara ragaz. "Nu puteam sa tin pasul cu el - spune Celebi - caci uneori recita zi si noapte timp de cateva zile. Alteori, nu compunea cu lunile, ba odata nu a compus nimic timp de doi ani.  La terminarea fiecarui volum ii citeam totul din nou, ca el sa poata corecta ceea ce scrisesem."

 Redactarea acestei opere a durat pana la moartea lui Rumi, survenita in asfintitul celei de a cincea zile a lunii Jomadi II, 672 (18 decembrie 1273), la varsta de saizeci si opt de ani. La moartea sa, toti locuitorii din Konya, fara deosebire de credinta, s-au rugat si au tinut doliu. A fost inmormantat langa familia sa si un mausoleu de culoare verde a fost inaltat in cinstea sa de notabilitatile orasului.

Opera

Eforturile intreprinse in ultima perioada pentru cercetarea si publicarea operei lui Rumi au reusit in parte sa autentifice, din numarul imens de lucrari ce i se pun in seama, urmatoarele scrieri:

- Diwan e Shams e Tabrizi; reuneste o mare parte din opera sa lirica (gazeluri) inchinata prietenului si maestrului sau spiritual. A fost redactata timp de treizeci de ani, de la sosirea lui Shams la Konya si pana la moartea lui Rumi. Contine aproape 40.000 de versuri. O editie completa a fost publicata la Teheran; traduceri partiale au aparut  in mai multe limbi europene.

- Rubayat, o opera poetica alcatuita din catrene compuse in perioada tineretii, a fost publicata pentru prima oara in 1894 de Veled Chelebi, un descendent al lui Rumi, dupa care au urmat traduceri in turca si in cateva limbi europene.

- Mathnawi, un vast poem de 25.000 de versuri, impartit in sase carti sau daftar. Numele ii vine de la forma prozodica folosita, adica distihuri care rimeaza intre ele. Pe buna dreptate poate fi considerata una din marile capodopere spirituale al umanitatii. Ea trateaza o extraordinara varietate de subiecte si cuprinde istorisiri, fabule, parabole, legende si texte coranice, toate imbibate de spiritul invataturilor sufite. Este o carte ce prezinta viata in intregul ei, de la dimensiunea ei mundana si cosmica pana la nivelurile trezirii metafizice. A fost inceputa pe la 1260 si a continuat pana la moartea lui Rumi. In ciuda dimensiunilor ei impresionante, lucrarea a fost tradusa in Occident incepand cu secolul al XIX lea. 

- Fihi ma fihi, principala opera in proza a lui Rumi, este o culegere de povestiri, anecdote, intrebari si raspunsuri pe marginea textelor coranice sau a intamplarilor de fiecare zi. A fost publicata in 1950 de Foruzanfar la Universitatea din Teheran.

La titlurile de mai sus trebuie adaugate cateva predici si zeci de scrisori adresate unor persoane cu diferite prilejuri; fara sa aiba o prea mare importanta literara, scrisorile sunt valoroase prin informatiile pe care le furnizeaza despre viata particulara a lui Rumi.

Alte carti de Rumi

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
00CS021
Anul aparitiei
2023
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Titlul original
The Masnavi, Masnavi-ye-Ma'navi, Mathnawi, Mathnavi
Teme de interes
CLASIC, Invataturile Maestrilor Spirituali, Islam, Islam - CLASIC, Pe calea Inimii, Redefinirea masculinitatii, Ziua limbii persane, titluri Herald
SKU editii anterioare
000O05, 00CS012
ISBN editii anterioare
973-7970-00-4, 978-973-111-742-3
Limba
Romana
Nr. pagini
432
ISBN
978-630-6550-13-5
Cod bara editii anterioare
5948417140054, 5948417490128
Traducator
Walter Fotescu

Articole