Mintea. Scurta introducere in filosofia mintii

 

In forma ei teoretizata, filosofia mintii este un subiect relativ recent, cultivat cu precadere de filosofii americani.b2ap3_thumbnail_mintea_o-scurta-int_persp_mare.jpg

b2ap3_thumbnail_john-searle-mare.jpg

Unul dintre cei mai cunoscuti autori, venind dinspre domeniul filosofiei limbajului, este John R. Searle, profesor la Universitatea Berkley, autor al unor lucrari devenite celebre, dintre care amintim: Speech Acts: An Essay in the Philosophy of Language, 1969; Intentionality: An Essay in the Philosophy of Mind, 1983; The Rediscovery of the mind, 1992; The Construction of Social Reality, 1995; Philosophy in a New Century, 2008; Making the Social World: The Structure of Human Civilization, 2010. Cu putin timp in urma o cunoscuta lucrare a lui John R. Searle a fost tradusa in limba romana Mind: A brief introduction/ Mintea. Scurta introducere in filosofia mintii, Bucuresti, Editura Herald, colectia „Mathesis”, cuvant introductiv: Adrian Nita, traducere din limba engleza: Iustina Cojocaru, 2013, 336 p.

b2ap3_thumbnail_1.jpg

De ce inca o carte despre filosofia mintii, cand pe piata erau multe carti despre acest subiect? Pentru ca acest subiect, care nu are o traditie seculara asa cum sint altele care se revendica din antichitatea greaca, are nevoie de noi abordari, de noi perspective. Acesta a fost si motivul pentru care John R. Searle a scris aceasta carte, si a facut-o cu convingerea ca este cel mai important subiect din filosofia contemporana, lasand deoparte ca fiind false teme precum dualismul, materialismul, behaviorismul, conceptualismul. Dupa filosofia limbajului, care a reprezentat „€žprima filosofie”€ in veacul al XX-lea, filosofia mintii a devenit subiect central, dar si un subiect cu un anume specific in care sint vizibile diferentele intre opinia specialistilor si opinia curenta.

 

Remarcabila este intentia lui Searle de a arata ca fenomenele mentale sunt fenomene biologice.

 

Filosofia mintii incepe sa preocupe ganditorii din epoca moderna odata cu scrierile lui René Descartes, autor, printre altele, al cunoscutului dicton „€žcogito, ergo sum”€, care a adancit si dualismul minte-corp, res cogitans-res extensa. John R. Searle isi propune sa rezolve in cartea sa 12 probleme cu care se confrunta filosofia mintii; dintre acestea, opt l-au preocupat pe Descartes, iar celelalte au devenit mai preocupante in secolul trecut. Amintim aici doar cateva dintre ele, lasand cititorului bucuria descoperirii celorlalte: problema minte-corp, problema celorlalte minti, problema scepticismului si analiza perceptiei, problema liberului arbitru, sinele si identitatea personala, problema somnului, intentionalitatea, inconstientul. Alaturi de problema constiintei, de mare dificultate este cea a intentionalitatii, „€žun fel de imagine in oglinda a problemei constiintei”, dupa cum afirma John R. Searle.

b2ap3_thumbnail_4918575268_abb936944b_o-1.jpg

Cartea filosofului american incearca sa ofere o explicatie a mintii prin care fenomenele mentale sa fie considerate o parte a lumii naturale. Dincolo de scriitura clara, dornica sa lamureasca un subiect privit de la inceput ca extrem de dificil, de „tehnic”€, remarcabila este intentia lui John R. Searle de a arata ca fenomenele mentale sunt fenomene biologice: „€žNu traim in mai multe lumi diferite, o lume mentala si o lume fizica, o lume stiintifica si o lume guvernata de simtul comun. Dimpotriva, exista doar o singura lume, lumea in care traim cu totii, si trebuie sa ne explicam existenta ca parte componenta a ei”€, sunt ultimele randuri ale acestei carti, o carte exemplara despre un domeniu provocator si insuficient expoatat/explorat al filosofiei contemporane.

 

Bogdan Mihai MANDACHE

Comentarii