15%

Liber sa inveti

De ce eliberarea instinctului de a se juca ii va face mai fericiti pe copiii nostri mai fericiti, mai increzatori si mai pregatiti pentru viata

Peter Gray (Autor)

O propunere curajoasa si contraintuitiva de eliberare a copiilor nostri din lanturile ce inabusa curiozitatea, creativitatea, spiritul ludic si instinctul de cooperare ale educatiei traditionale, Liber sa inveti ne spune ca a sosit vremea sa nu ne mai intrebam ce nu e in regula cu copiii nostri, ci sa ne intrebam cui ii mai foloseste sistemul actual. Ne arata un posibil drum de urmat – atat ca parinti, cat si ca membri ai societatii – pentru a le asigura copiilor nostri o viata mai fericita, astfel incat lumea de maine sa nu ii prinda pe picior gresit. Iar secretul este increderea – nu oarba, ci bazata, iata, pe dovezi!

Disponibil in stoc
Liber sa inveti - De ce eliberarea instinctului de a se juca ii va face mai fericiti pe copiii nostri mai fericiti, mai increzatori si mai pregatiti pentru viata
39,10 RON 46,00 RON
(-15%)
39,10 RON 46,00 RON
Costurile de livrare nu sunt incluse
Colectia
PARENTAJ
Anul publicarii
2021
Coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Numar pagini
368
ISBN
978-973-111-850-5
Cod Bare EAN
5948417340324

Descriere

Cercetatorii din ziua de azi au ajuns la o concluzie paradoxala: pentru a creste adultii de maine confruntati cu o lume in continua schimbare si provocari uriase, care deja se prefigureaza – cum ar fi crize economice, de mediu, avansul continuu al tehnologiei –, accentul pus astazi pe performanta, ierarhizare si ascultare neconditionata in educatia copiilor nu ne ajuta, ba chiar ne incurca. De fapt, trebuie sa le dam copiilor posibilitatea sa isi asume propria invatare cat mai liber posibil! Tinand cont de dovezi venite din antropologie, psihologia dezvoltarii, psihologie sociala si istorie, Gray demonstreaza ca jocul liber reprezinta principalul mijloc prin care copiii invata. El le ofera oportunitatilecele mai importante pentru a dobandi abilitatile care-i ajuta sa-si controleze viata, sa-si rezolve problemele, sa socializeze si sa se adapteze cu flexibilitate la tot ce e nou. In plus, instinctul si curiozitatea ii imping pe copii
aproape de lumea adultilor, invatand ca niste mici oameni de stiinta tot ceea ce e de stiut despre domeniile care ii pasioneaza, de la muzica si pictura la fizica si matematica, de la constructii la astronomie si la arta culinara.

Capacitatea de invatare prin joc a evoluat cu mult timp in urma, iar aceste instincte opereaza remarcabil de bine si astazi, asa cum arata studiile referitoare la scolile alternative administrate democratic, cum este cea de la Sudbury Valley – infiintata in 1968, de Daniel Greenberg si un grup de parinti si educatori, si avand succes si astazi. Cand copiii isi controleaza propria educatie, invata mai bine, iar acest lucru, cu costuri mai scazute decat modelul traditional de scoala.

O propunere curajoasa si contraintuitiva de eliberare a copiilor nostri din lanturile ce inabusa curiozitatea, creativitatea, spiritul ludic si instinctul de cooperare ale educatiei traditionale, Liber sa inveti ne spune ca a sosit vremea sa nu ne mai intrebam ce nu e in regula cu copiii nostri, ci sa ne intrebam cui ii mai foloseste sistemul actual. Ne arata un posibil drum de urmat – atat ca parinti, cat si ca membri ai societatii – pentru a le asigura copiilor nostri o viata mai fericita, astfel incat lumea de maine sa nu ii prinda pe picior gresit. Iar secretul este increderea – nu oarba, ci bazata, iata, pe dovezi!


Jocul este ceva trivial, dar nu usor. Mare parte din bucuria de a se juca se bazeaza pe existenta provocarilor. O activitate ludica care devine prea usoara isi pierde din atractie si inceteaza sa mai fie joc. […] Jocul combinatoriu al lui Einstein ii provoca in permanenta abilitatile mentale si il propulsa spre niveluri tot mai inalte. Cand copiii sunt liberi sa se joace, ei se joaca in mod firesc la niveluri cat mai avansate cu putinta pentru abilitatile lor mentale sau fizice.

Deoarece copilul care se joaca nu isi face griji cu privire la viitorul lui si deoarece copilul care se joaca nu suporta consecinte in lumea reala daca greseste, el nu se teme de esec. Copilul care se joaca se simte liber sa incerce lucruri noi intr-o lume imaginara, lucruri care ar fi prea riscante sau imposibil de incercat in lumea sobra din realitate. Deoarece copilul care se joaca nu cauta aprobare din partea unor evaluatori adulti, el nu este incomodat de stresul evaluarii. Teama si ingrijorarea fata de evaluare tind sa blocheze mintea si corpul in structuri rigide, potrivite pentru indeplinirea activitatilor rutiniere bine-invatate, dar nu pentru invatarea sau gandirea noului. […] copiii care se joaca pot sa isi concentreze intreaga lor atentie asupra aptitudinilor pe care le imita in joc.

Peter Gray


CUPRINS

PROLOG 7

Capitolul I
Ce am facut din copilaria lor? 12

Capitolul II
Vietile pline de joaca ale copiilor de vanatori-culegatori 41

Capitolul III
De ce scolile sunt ceea ce sunt: o scurta istorie a educatiei 70

Capitolul IV
Sapte pacate ale sistemului nostru de educatie obligatorie 101

Capitolul V
Lectii din Sudbury Valley: Mama Natura poate sa triumfe in epoca moderna 127

Capitolul VI
Instinctele educationale umane 161

Capitolul VII
Starea de spirit ludica 191

Capitolul VIII
Rolul jocului in dezvoltarea aptitudinilor sociale si emotionale 224

Capitolul IX
Amestecul liber de varste diferite: un ingredient-cheie pentru dezvoltarea capacitatii de autoeducare a copiilor 257

Capitolul X
Un parentaj increzator in lumea noastra moderna 290

NOTE 333

BIBLIOGRAFIE 347


Peter Gray

Peter Gray, considerat expert international in domeniul dezvoltarii copilului, este psiholog american, acum profesor emerit la Boston College. Este autorul unui manual de psihologie care s-a bucurat de un enorm succes, Psychology, ajuns acum la a sasea editie. Gray a absolvit Cabot School din Cabot, Vermont, unde a fost distins cu titlul de „valedictorian”. A studiat psihologia la Columbia College din New York City si a absolvit summa cum laude. In 1972, Gray si-a luat doctoratul in stiinte biologice la Universitatea Rockefeller, unde a lucrat cu Neal Miller si a studiat psihologie, comportamentul animal, fiziologie si neurobiologie. Din 1970 pana in 1971, Gray a fost conferentiar in psihologie la City College din New York. In 1972 a devenit cercetator invitat in psihologie fiziologica la Universitatea Rockefeller, an in care a intrat in departamentul de psihologie de la Boston College.

 

 

 

Carti din colectia Parentaj

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
00PA032
Anul aparitiei
2021
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Titlul original
Free to Learn: Why Unleashing the Instinct to Play Will Make Our Children Happier, More Self-Reliant, and Better Prepared for Life
Teme de interes
Parentaj, Parenting, Pierdere si transformare, titluri Herald
SKU editii anterioare
00AE003
ISBN editii anterioare
978-973-111-395-1
Limba
Romana
Nr. pagini
368
ISBN
978-973-111-850-5
Cod bara editii anterioare
5948417330035
Traducator
Iustina Cojocaru

Articole