Cum vindecam copiii la nivel psiho-emotional si cum isi recapata acestia echilibrul dupa ce sufera o trauma? Cum ii inteleg adultii pe copii si cum ii pot ajuta intr-o relatie terapeutica? Cum ii invatam pe copii si adolescenti sa si hraneasca propriul sine? Muzica, dansul, modelarea lutului, desenul, folosite pentru a reda o particica din universul intim al copilului au un rol terapeutic. Modalitatile de exprimare a emotiilor din punct de vedere artistic, in special desenele, ofera informatii utile privind dezvoltarea copiilor.
De exemplu, diferentele in dezvoltarea artistica ne pot ajuta sa intelegem experientele emotionale, cunoasterea si integrarea senzoriala a unui copil. Unul din punctele forte ale abordarii terapeutice prin arta si joc este capacitatea ei de a incuraja exprimarea artistica a emotiilor, povestirile imaginative si naratiunile.
Am discutat alaturi de invitata noastra, Alina Comendant, psihoterapeut certificat in Analiza tranzactionala si Gestalt Play Therapy despre metodele de terapie prin arta si joc pe care le aplica in lucrul sau terapeutic cu copiii Violet Oaklander, autoarea cartii Comoara ascunsa – o harta catre sinele copilului, publicata in colectia Psihoterapia a editurii Herald. De asemenea, invitata noastra, Alina Comendant ne-a povestit despre ceea ce ii determina pe parinti sa apeleze la psihoterapeut si simptomatologia specifica unei traume in cazul copiilor.
Trauma la copii este un subiect foarte complex.
Evenimentele traumatice sunt prezente în viața copilului,
indiferent că vorbim despre traume puternice sau de mai
mică amplitudine și putem da câteva exemple:
expunerea la divort, violenta domestica, moarte,
imbolnavire, pandemii si cutremure, evenimente care se
pot petrece in jurul copilului. Ne mai uitam la lucruri
care se petrec in mintea copilului si in psihicul lui,
de exemplu cele legate de evitare, cele legate de alterari
cognitive sau alterari de memorie, de frica intensa, de
teroare, de o inabilitate de a simti emotiile pozitive, furie
puternica, irascibilitate, probleme de concentrare,
deficit de atentie, etc. Toata aceasta simptomatologie
prezenta in cadrul traumei la copii constituie simptome
care il alerteaza pe parinte si il fac sa vina cu copilul la
terapie. Motivul pentru care se lucreaza uneori dificil cu
trauma la copii este faptul ca sunt mai multe straturi si
aceste straturi, de cele mai multe ori, vin insotite de
foarte multa vinovatie si rusine. Daca parintele nu este
atent la aceste straturi de rusine si vinovatie, copilul nu
le va aduce adesea catre parinte. De ce? Motivul
principal este protectia. Copilul vrea sa il protejeze pe
parinte, sa nu il supere, sa nu piarda iubirea parintelui,
sa nu vina asupra parintelui cu aceasta povara, si atunci
ce face copilul? Interiorizeaza, isi ascunde, isi tine in
interior emotiile, nu le exprima.
Alina Comendant
Comentarii