Elementele metafizicii

Paul Deussen (Autor)

In Elementele metafizicii - filosoful german Paul Deussen ofera publicului cultivat - in special tineretului studios - o introducere clara si concisa intr-un domeniu al spiritului care ramane de actualitate si la mai bine de doua milenii de cand Aristotel a scris Metafizica sa. Este o carte unica...

Produsul nu mai este disponibil in magazinul nostru.
Colectia
COGITO
Anul publicarii
2008
Coperta
Brosata
Format
14 x 21 cm.
Numar pagini
256
ISBN
978-973-111-072-1
Cod Bare EAN
5948417240013

Descriere

In Elementele metafizicii, filosoful german Paul Deussen ofera publicului cultivat, in special tineretului studios, o introducere clara si concisa intr-un domeniu al spiritului care ramane de actualitate si la mai bine de doua milenii de cand Aristotel a scris Metafizica sa. Este o carte unica in genul ei, scrisa cu sinceritate filosofica si cu o rara capacitate de sinteza.

Ca metafizician, Deussen apropie notiunile de spatiu si de timp, dezvoltate in Upanisade (in care el gaseste suportul teoretic al unui idealism al cunoasterii), de studiul kantian al intuitiilor a priori ale spatiului si timpului analizate in Etica transcendentala. El se distanteaza insa de criticismul kantian, apropiindu-se in acelasi timp de sursele indiene ale filosofiei lui Schopenhauer, pentru a arata ca intuitiile spatiului si timpului si, deci, si teoria kantiana a cauzalitatii, nu pot fi deduse din formalismul intelectului in raportul sau cu experienta.

Deussen este deja cunoscut cititorului roman pentru remarcabila contributie la cunoasterea gandirii indiene pe care o realizeaza in Filosofia Upanisadelor.

Corneliu Sterian

CUPRINS

Prefata la prima editie 5

Consideratie preliminara asupra esentei idealismului 7

Observatii preliminare: fizica si metafizica 23

A. Punctul de vedere empiric: Sistemul fizicii

I. Despre spatiu 27

II. Despre timp 27

III. Despre materie 27

IV. Despre cauzalitate 28

V. Despre fortele naturii.30

VI. Materialismul drept consecinta a conceptiei empirice

VII. Dezolarea conceptiei empirice despre lume 33

Unde are si unde nu are dreptate materialismul (29. 30).

B. Punctul de vedere transcendental: Sistemul metafizicii

Partea intai a Sistemului Metafizicii: Teoria cunoasterii

I. Privire generala preliminara 34

II. Problema cunoasterii intuitive 36

III. Lumea este reprezentarea mea 36

IV. Daca lucrurile in sine sunt asa cum mi le reprezint eu? 38

V. Elementele reprezentarii a priori si a posteriori 38

VI. Firul calauzitor spre depistarea elementelor a priori

din reprezentarile mele 39

VII. Elementele a priori sunt: spatiul, timpul si cauzalitatea 41

VIII. Spatiul este o forma de intuitie a priori 42

IX. Timpul este o forma de intuitie a priori.44

X. Cauzalitatea este o forma de intuitie a priori 47

XI. Punctul de vedere empiric si cel transcendental 51

XII. Analiza transcendentala a realitatii empirice 54

XIII. Despre intrebuintarea nemijlocita si mijlocita a mintii 57

XIV. Daca exista idei innascute? 58

XV. Teoria visului 59

XVI. Dizolvarea transcendentala a materiei 61

XVII. Lumea dubla a filosofilor pe jumatate 62

XVIII. Kant si filosofia dupa el 63

Anexa la partea intai a metafizicii: Ratiunea si continutul ei

XIX. Vedere generala 65

XX. Originea si esenta conceptelor 66

XXI. Cate ceva despre legaturile dintre concepte 69

XXII. Daca ratiunea este un organ fiziologic special? 71

XXIII. Retrospectiva asupra capacitatii de cunoastere omenesti in ansamblu 74

XXIV. Om si animal 75

XXV. Cate ceva despre esenta si originea limbii 77

Partea a doua a Sistemului Metafizicii: Metafizica naturii

I. Problema 81

II. Natura considerata din punctul de vedere al intelectului

pur, adica din exterior 84

III. Drumul ce duce in interiorul naturii 87

IV. Vointa constienta si cea inconstienta 89

V. Despre suflet si raportul sau cu trupul 93

VI. Vointa in natura 95

VII. Consideratii transcendente asupra vointei drept lucru in sine 101

VIII. Prezentare mitica a procesului lumii 103

IX. Dumnezeu si lumea 105

X. Vointa si ideile lui Platon 110

XI. Obiectivarea vointei in natura prin intermediul ideilor 113

XII. Despre considerarea teleologica a naturii si limitele sale121

Partea a treia a Sistemului Metafizicii: Metafizica frumosului

I. Elemente istorice 125

II. Fenomenul estetic evaluat din punct de vedere empiric.129

III. Viziune individuala si estetica 129

IV. Conditii subiective ale fenomenului estetic 132

V. Conditii obiective ale fenomenului estetic 135

VI. Despre frumos si despre sublim139

VII. Despre frumosul din natura 142

VIII. Cate ceva despre frumosul din arta 145

Partea a patra a Sistemului Metafizicii: Metafizica moralei

I. Elemente pregatitoare1 63

II. Despre nemurirea sufletului 168

III. Despre libertatea vointei 172

IV. Punctul de vedere pagan al afirmarii si cel crestin al negarii vointei de viata 177

V. Egoismul drept forma de manifestare generala si necesara a afirmarii vointei de viata 182

VI. Egoismul afirmarii drept sursa a rautatii 185

VII. Egoismul afirmarii drept sursa a raului 192

VIII. Preparative temporale contra rautatii si raului provenind din egoism 196

IX. Legalitate si moralitate 200

X. Despre esenta negarii vointei de viata 206

XI. Cele doua cai ale negarii 209

XII. Despre principiul negarii 222

Index

I. Lista de nume si de termeni de specialitate 227

II. Lista de citate 237


Paul Deussen

 

Filosof, istoric si orientalist de renume, Paul Deussen (1845-1919) s-a numarat printre primii cercetatori occidentali care s-au ocupat cu seriozitate si metoda de studiul filosofiei indiene.

Din 1867, aflat in Berlin, s-a dedicat studiului limbilor greaca si latina si al filosofiei. In hegelianul Werder, a cunoscut cea dintai prezentare a doctrinelor lui Kant si Schopenhauer. Si-a dat examenul de doctorat in 1869, in Marburg, cu o lucrare despre Sofistul lui Platon.

Discipol devotat al lui Arthur Schopenhauer - al carui continuator in materie de studiu al hinduismului se considera, a fost in acelasi timp prieten apropiat si editor al lui Friedrich Nietzsche.

Deussen si-a dedicat intreaga viata studiilor de indianistica, devenind profesor de filosofie vedantina si de limba sanskrita la universitatea din Kiel.

De bigota cucernicie in care fusese crescut in casa parinteasca din Wuppertal, el s-a dezbarat pana la a ajunge la conceptia ca nucleul tuturor religiilor ar fi identic pentru toti oamenii. Sub influenta religiei si a filosofiei indiene, Deussen renuntase si la credinta intr-un Dumnezeu personal in sensul crestinismului si adoptase conceptia "ca fiinta suprema ar fi deasupra oricarei personalitati" si "ca va veni timpul cand vom fi cu totii uniti in convingerea: Cred intr-un Dumnezeu viu, nu insa si intr-unul personal."

In Upanisade, Deussen gaseste suportul teoretic al unui idealism al cunoasterii in doctrina ca "aceasta intreaga ordine spatiala a lumii se bazeaza numai pe o iluzie (maya) innascuta prin constitutia intelectului nostru, ca in realitate nu exista decat o Fiinta situata deasupra spatiului si timpului, pluralitatii si devenirii, care se manifesta in toate formele naturii si pe care eu o simt si o gasesc in launtru-mi intreaga si nedivizata, ca pe propriu-mi Sine, ca pe Atman" (Saizeci de Upanisade ale Vedei, Cuvant inainte, p. X).

           

Bibliografie:

Elemente de metafizica (Die Elemente der Metaphysik, 1877);

Sistemul Vedāntei (Das System des Vedānta, 1883);

Imperativul categoric (Der kategorische Imperativ, 1891);

Istoria generala a filosofiei (Alle

Alte carti de Paul Deussen

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
000Z01
Anul aparitiei
2008
Tip coperta
Brosata
Format
14 x 21 cm.
Titlul original
DIE ELEMENTE DER METAPHYSIK
Teme de interes
Lecturi filosofice
Limba
Romana
Nr. pagini
256
ISBN
978-973-111-072-1
Traducator
Corneliu Sterian

Articole