Filosofia Upanisadelor

Paul Deussen (Autor)

Lucrarea de fata - care formeaza partea a doua a Istoriei generale a filosofiei - dar si un intreg de sine statator - trateaza despre filosofia Upanisadelor si - prin aceasta - despre punctul culminant al conceptiei indiene despre lume - atins inca din timpurile vedice - prebuddhiste si...

Produsul nu mai este disponibil in magazinul nostru.
Colectia
CULTURA SI CIVILIZATIE
Anul publicarii
2007
Coperta
Brosata
Format
13 x 22 cm.
Numar pagini
432
ISBN
978-973-111-001-1
Cod Bare EAN
5948417160175

Descriere

Lucrarea de fata, care formeaza partea a doua a "Istoriei generale a filosofiei", dar si un intreg de sine statator, trateaza despre filosofia Upanisadelor si, prin aceasta, despre punctul culminant al conceptiei indiene despre lume, atins inca din timpurile vedice, prebuddhiste si neintrecut ca insemnatate filosofica de nici unul din fenomenele ulterioare pana in prezent - nici de sistemul Samkya, a carui geneza treptata din ideile upanisadice s-a facut prin inmultirea excesiva a tendintelor realiste, nici de buddhism care, cu toata autonomia manifestarilor sale, este dependent de invataturile Upani{adelor in punctele esentiale.

Ideile Vedantei au devenit si au ramas, de fapt, prin aceasta, atmosfera spirituala patrunzand toate produsele literaturii de mai tarziu, iar Upanisadele reprezinta si azi pentru fiecare indian din casta brahmanilor ceea ce Noul Testament este pentru crestini.

Paul Deusen

CUPRINS

Cuvant inainte 7

A. INTRODUCERE IN FILOSOFIA UPANISADELOR

I. LOCUL UPANISADELOR IN LITERATURA VEDEI 15

1. Veda si partile sale 15

2. Brahmana, Aranyaka, Upanisad 16

3. Upanisadele celor trei Vede mai vechi 18

4. Upanisadele Atharvavedei 20

5. Despre semnificatia cuvantului upanisad 23

II. CONSIDERATII DESPRE ISTORIA UPANISADELOR 29

1. Cea dintai origine a Upanisadelor 29

2. Upanisadele existente 34

3. Upanisadele la Badarayana si la Sankara 38

4. Cele mai importante culegeri de Upanisade 43

III. CONCEPTIA FUNDAMENTALA A UPANISADELOR SI SEMNIFICATIA ACESTEIA 48

1. Conceptia fundamentala a Upanisadelor 48

2. Ideea upanisadica si filosofia 50

3. Ideea upanisadica si religia 54

B. SISTEMUL UPANISADELOR

Observatie preliminara 61

PRIMA PARTE : TEOLOGIA SAU DOCTRINA DESPRE BRAHMAN

I. DESPRE COGNOSCIBILITATEA LUI BRAHMAN 63

1. Este Veda sursa stiintei lui Brahman? 63

2. Mijloace pregatitoare pentru cunoasterea lui Brahman 68

3. Sacrificiul 70

4. Asceza (tapas) 73

5. Alte conditii preliminare 77

6. Punctul de vedere al ignorantei, al stiintei si al suprastiintei referitor la Brahman 80

II. CAUTAREA LUI BRAHMAN 92

1. Atman (Brahman) ca Unitate 92

2. Incercarile de explicare ale lui Balaki 93

3. Incercarile de explicare ale lui Sakalya 94

4. Sase definitii unilaterale 95

5. Definitii ale lui Atman Vaisvanara 96

6. Instruirea gradata a lui Narada 98

7. Trei Atmani diferiti 100

8. Cinci Atmani diferiti 102

III. REPREZENTARI SIMBOLICE ALE LUI BRAHMAN 105

1. Remarci preliminare si ordonare 105

2. Brahman ca Prana si Vayu 107

3. Alte simboluri ale lui Brahman 115

4. Incercari de rastalmacire a reprezentarilor simbolice ale lui Brahman 121

5. Rastalmaciri si substituiri ale datinilor rituale 123

IV. BRAHMAN IN SINE 129

1. Observatie preliminara 129

2. Brahman ca cel ce fiinteaza si ca cel nu fiinteaza (sat si asat) ca realitate si ca nonrealitate (satyam si asatyam) 131

3. Brahman ca gandire, constiinta (cit) 134

4. Brahman ca beatitudine (ananda) 141

5. Natura negativa si incognoscibilitatea lui Brahman in sine 147

V. BRAHMAN SI LUMEA 158

1. Realitatea unica a lui Brahman 158

2. Brahman ca principiu cosmic 160

3. Brahman ca principiu psihic 166

4. Brahman ca zeu personal (Isvara) 172

PARTEA A DOUA: COSMOLOGIA SAU DOCTRINA DESPRE LUME

VI. BRAHMAN CA DEMIURG 179

1. Observatii preliminare la cosmologie 179

2. Crearea lumii si doctrina despre Atman 180

3. Crearea naturii anorganice 184

4. Natura organica 192

5. Sufletul lumii (Hiranyagarbha, Brahman) 195

VII. BRAHMAN CA SUSTINATOR SI DOMNITOR 198

1. Brahman ca sustinator al lumii 198

2. Brahman ca domnitor al lumii 202

3. Libertatea si lipsa de libertate a vointei 204

4. Brahman ca providenta 207


Paul Deussen

 

Filosof, istoric si orientalist de renume, Paul Deussen (1845-1919) s-a numarat printre primii cercetatori occidentali care s-au ocupat cu seriozitate si metoda de studiul filosofiei indiene.

Din 1867, aflat in Berlin, s-a dedicat studiului limbilor greaca si latina si al filosofiei. In hegelianul Werder, a cunoscut cea dintai prezentare a doctrinelor lui Kant si Schopenhauer. Si-a dat examenul de doctorat in 1869, in Marburg, cu o lucrare despre Sofistul lui Platon.

Discipol devotat al lui Arthur Schopenhauer - al carui continuator in materie de studiu al hinduismului se considera, a fost in acelasi timp prieten apropiat si editor al lui Friedrich Nietzsche.

Deussen si-a dedicat intreaga viata studiilor de indianistica, devenind profesor de filosofie vedantina si de limba sanskrita la universitatea din Kiel.

De bigota cucernicie in care fusese crescut in casa parinteasca din Wuppertal, el s-a dezbarat pana la a ajunge la conceptia ca nucleul tuturor religiilor ar fi identic pentru toti oamenii. Sub influenta religiei si a filosofiei indiene, Deussen renuntase si la credinta intr-un Dumnezeu personal in sensul crestinismului si adoptase conceptia "ca fiinta suprema ar fi deasupra oricarei personalitati" si "ca va veni timpul cand vom fi cu totii uniti in convingerea: Cred intr-un Dumnezeu viu, nu insa si intr-unul personal."

In Upanisade, Deussen gaseste suportul teoretic al unui idealism al cunoasterii in doctrina ca "aceasta intreaga ordine spatiala a lumii se bazeaza numai pe o iluzie (maya) innascuta prin constitutia intelectului nostru, ca in realitate nu exista decat o Fiinta situata deasupra spatiului si timpului, pluralitatii si devenirii, care se manifesta in toate formele naturii si pe care eu o simt si o gasesc in launtru-mi intreaga si nedivizata, ca pe propriu-mi Sine, ca pe Atman" (Saizeci de Upanisade ale Vedei, Cuvant inainte, p. X).

           

Bibliografie:

Elemente de metafizica (Die Elemente der Metaphysik, 1877);

Sistemul Vedāntei (Das System des Vedānta, 1883);

Imperativul categoric (Der kategorische Imperativ, 1891);

Istoria generala a filosofiei (Alle

Alte carti de Paul Deussen

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
000R17
Anul aparitiei
2007
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 22 cm.
Teme de interes
Hinduism (yoga), Hinduism (yoga) - MODERN, MODERN
Limba
Romana
Nr. pagini
432
ISBN
978-973-111-001-1
Traducator
Corneliu Sterian

Articole