Temeiurile credintei crestine

Emil Brunner (Autor)

Lucrarea de fata reprezinta o expunere rezumata a mesajului crestin - in ceea ce Brunner considera a fi esenta sa. Brunner evita sa discute aici aspecte controversate ale mesajului crestin; sunt evitate chiar si elaborarile teologice. Prin caracterul sau succint si pertinent lucrarea a cunoscut...

Produsul nu mai este disponibil in magazinul nostru.
Temeiurile credintei crestine
Colectia
FIAT LUX
Anul publicarii
2009
Coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Numar pagini
224
ISBN
978-973-111-126-1
Cod Bare EAN
5948417200123

Descriere

Lucrarea de fata reprezinta o expunere rezumata a mesajului crestin, in ceea ce Brunner considera a fi esenta sa. Brunner evita sa discute aici aspecte controversate ale mesajului crestin; sunt evitate chiar si elaborarile teologice. Prin caracterul sau succint si pertinent lucrarea a cunoscut o mare popularitate.

Brunner abordeaza crestinismul dintr-o perspectiva existentialista. Adevarul inceteaza a mai fi o doctrina despre un anumit obiect si devine intalnirea cu un subiect, cu subiectul absolut care este Dumnezeu. Esenta crestinismului este intruparea lui Dumnezeu in Isus Christos si, prin aceasta, realizarea unei punti de legatura, a unei intalniri intre Dumnezeu si lume. Brunner vede aceasta intalnire, care da esenta crestinismului, nu doar la nivel cosmic, ci si la nivel individual. Esenta conditiei de crestin consta in a avea o intalnire personala cu Dumnezeul intrupat in Christos; adevarul crestin, care face ca un om sa fie crestin, inceteaza a mai fi o dogma, ci consta, pur si simplu, dintr-un eveniment real.

In urma acestei intalniri personale omul nu dobandeste o anumita cunoastere; mai degraba, el dobandeste o viata noua, traita in partasie cu Dumnezeul pe care acum il intalneste. In contextul acestei intalniri, Dumnezeu nu ii reveleaza omului un set de adevaruri, de doctrine, ci se reveleaza pe Sine Insusi. Revelarea de Sine a lui Dumnezeu ia forma intruparii sale in Isus Christos. Brunner accepta insa si existenta unei revelari a lui Dumnezeu catre fiecare individ in parte, prin Duhul Sfant. Trairea in Duh, marturia Duhului nu sunt altceva decat o modalitate interioara in care se realizeaza intalnirea personala dintre Dumnezeu si om. Viata in Duh este lipsita de valentele cognitive care ii sunt adesea atribuite. A fi inspirat de Duhul Sfant, a fi plin de Duhul Sfant, inseamna a fi insufletit de un nou tip de traire. Brunner nu identifica niciun fel de dimensiuni cognitive ale acestei experiente. Tipul de vorbire care exprima cel mai bine aceasta intalnire nu este atat expunerea discursiva, cat limbajul inchinarii sau cel al rugaciunii.

In deplin acord cu filosofia existentialista, Brunner atrage atentia asupra conditiei disperate, plina de limitatii, de necunoscut, si sortita intr-un mod fatidic mortii, a fiintei umane; totodata, in calitatea sa de teolog, Brunner indica spre Dumnezeu ca salvare a fiintei umane din aceasta conditie. Astfel ca Dumnezeu nu tine atat de planul cunoasterii pe care ar putea-o omul dobandi, cat, mai degraba, de planul existential. El este Salvatorul, cel in functie de care un om isi reorienteaza intreaga sa viata, cel care confera omului un nou temei valoric si da un nou sens si o noua speranta vietii umane.

Ovidiu Cristian Nedu

CUPRINS

CUVANT INTRODUCTIV 5

Abordari existentialiste in teologie 6

Adevarul ca intalnire personala 10

Statutul elaborarilor doctrinare in teologia existentialista 13

Elaborari teologice existentialiste 18

Autoritatea scripturala 22

Teologia naturala 26

Brunner si teologia liberala 32

TEMEIURILE CREDINTEI CRESTINE

Cuvant inainte 41

1. Exista Dumnezeu? 43

2. Este Biblia Cuvantul lui Dumnezeu? 47

3. Dumnezeul cel tainic 51

4. Creatia si Creatorul 55

5. Planul lui Dumnezeu cu privire la lume 59

6. Dumnezeu si elementul demonic din lume 63

7. Alegerea din vesnicie 67

8. Taina fiintei umane 71

9. Despre bunatatea omului 76

10. Legea 81

11. Cele 10 Porunci si cele 2 Porunci 85

12. Ordonantele lui Dumnezeu 89

13. Promisiunea 94

14. Isus, Christosul 97

15. Fiul Omului 101

16. Fiul lui Dumnezeu 104

17. Imparatul 108

18. Mijlocitorul 113

19. Duhul Sfant 117

20. Credinta sau disperare 121

21. Doar prin credinta 125

22. Convertirea 129

23. Nasterea din nou 133

24. Despre libertatea crestina 136

25. Rugaciunea 139

26. Semnificatia rugaciunii 143

27. Partasia 147

28. Biserica 150

29. Sacramentele 154

30. Botezul 158

31. Cina Domnului 161

32. Viitorul 164

33. Viata de dupa 168

34. Judecata de ApoiI 171

35. Despre viata vesnica 175

Anexa

1. Marea invitatie 181

2. Nebunia si pricina de poticnire a crucii 195


Emil Brunner

Emil Brunner, teolog reformat elvetian, este considerat, alaturi de Karl Barth, drept unul dintre principalii promotori ai curentului "neo-ortodox" din teologia protestanta, curent care s-a dorit a fi o reactie la teologia liberala devenita foarte populara la sfarsitul secolului XIX - inceputul secolului XX si o revenire la teologia reformata traditionala. Influenta liberalismului este insa simtita in scrierile neo-ortodocsilor, care reprezinta mai degraba o pozitie intermediara intre Reforma si liberalism.

Brunner s-a nascut in Winterthur, in apropiere de Zurich, pe 23 decembrie 1889. A studiat teologia la universitatile din Zurich, Berlin cat si la Union Theological Seminary, in New York (1919-1920). Intre 1916 si 1924 a fost pastor in Obstalden, un sat din Alpi. Incepand cu 1922 preda la Universitatea din Zurich, iar din 1924 este numit titular al cursurilor de Teologie Sistematica si Teologie Practica in aceasta universitate, unde a ramas pana la pensionarea sa, in 1953. In perioada 1937-1938 a fost invitat sa predea in SUA, la Princeton Theological Seminary. Dupa pensionare, timp de 2 ani (1953-1955), a predat in Japonia, in Tokio, la International Christian University.

A fost foarte implicat in miscarea ecumenica cat si in alte organizatii parabisericesti, cum ar fi YMCA, al carei consilier in materie de teologie a fost. Dezamagit de Biserica mult prea institutionalizata a vremurilor sale, a pledat mult in favoarea bisericilor libere. In acest sens a sustinut miscari cum ar fi Oxford Group Movement si curentul crestin japonez Mukyokai (Non-biserica).

In timp ce se intorcea din Japonia catre Elvetia a suferit o hemoragie cerebrala care i-a afectat mult conditia fizica; in final, aceasta a condus la moartea sa, pe 6 aprilie 1966.

 

Principalele sale scrieri: Experienta, cunoastere si credinta (1921); Misticism si Cuvant (1924); Filosofia religiei din perspectiva teologiei protestante (1927); Mediatorul (1927); Teologia crizei (1929); Dumnezeu si omul (1930); Cuvantul si lumea (1931); Imperativul divin (1932); Temeiurile credintei crestine (1935); Omul revoltat. Un tratat de antropologie crestina (1937); Adevarul ca intalnire (1937); Intalnirea dintre divin si uman (1943); Cred in Dumnezeul cel Viu. Mesaje pe tema crezului apostolic (1945); Dreptate si ordine sociala (1945); Revelatie si ratiune. Doctrina crestina despre credinta si cunoastere (1946); Crestinism si civilizatie (2 vol. 1946, 1947); Dogmatica (vol. I, Doctrina crestina despre Dumnezeu, 1946; vol. II, Doctrina crestina despre creatie si rascumparare, 1950; vol. III, Doctrina crestina despre biserica, credinta si restaurare, 1960); Pricina de poticnire a crestinismului (1951); Intelegerea gresita a Bisericii (1952); Marea invitatie (1953); Speranta vesnica (1954); Comentariu la Epistola catre Romani (1959).

 

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
000X12
Anul aparitiei
2009
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Teme de interes
Crestinism, Crestinism - MODERN, MODERN, Traditia vie a spiritualitatii crestine
Limba
Romana
Nr. pagini
224
ISBN
978-973-111-126-1
Traducator
Ovidiu Cristian Nedu

Articole