Dinamica credintei
Aflate la granita dintre filozofie si teologie - scrierile lui Paul Tillich constituie adevarate punti de legatura intre abordarile sacre si cele profane asupra existentei. Licentiat in teologie si doctor in filozofie - Tillich s-a bucurat de o cariera universitara marcanta atat in Germania...


1-3 zile lucratoare

1-3 zile lucratoare

Stoc limitat







Frecvent citita impreuna cu:
Descriere
Aflate la granita dintre filozofie si teologie, scrierile lui Paul Tillich constituie adevarate punti de legatura intre abordarile sacre si cele profane asupra existentei. Licentiat in teologie si doctor in filozofie, Tillich s-a bucurat de o cariera universitara marcanta atat in Germania natala cat si in Statele Unite ale Americii, unde a avut inclusiv colaborari pe teme religioase cu Mircea Eliade.
Dinamica credintei este una dintre lucrarile redactate in perioada petrecuta in Statele Unite, in care preocuparea autorului pentru conditia umana isi gaseste argumentatii in domenii diferite, mergand de la teologie si psihanaliza pana la filozofia existentiala. Miza lucrarii de fata este analiza obiectiva a termenului ˝credinta˝, termen caruia i s-au asociat de-a lungul timpului o multitudine de conotatii denaturate si cauzatoare de confuzie. Ceea ce cauta Tillich sa atinga si sa clarifice este sensul credintei ca preocupare ultima, avand astfel un caracter neconditionat, imposibil de atacat nici de filozofie nici de stiinta moderna.
Analiza conceptului de credinta este una de structura. Diferitele componente luate in discutie sunt sursele credintei, perceptiile asupra sacrului, dihotomia credinta-indoiala, felul in care credinta este sau nu parte integranta a vietii comunitatilor. Tillich studiaza modurile diferite de raportare la credinta existente in traditii religioase precum iudaismul, crestinismul, islamul, daoismul sau confucianismul. Punand in discutie diferitele tipuri de credinta (ontologic, moral, sacramental, mistic) si lucrurile care le deosebesc, autorul ajunge la analiza elementelor comune tuturor acestora.
CUPRINS
Introducere 17
I. Ce este credinta 19
1. CREDINTA CA PREOCUPARE ULTIMA 19
2. CREDINTA CA ACT CENTRAT 23
3. SURSA CREDINTEI 28
4. CREDINTA SI DINAMICA SACRULUI 33
5. CREDINTA SI INDOIALA 37
6. CREDINTA SI COMUNITATE 45
II. Ce nu este credinta 55
1. DENATURAREA INTELECTUALISTA A INTELESULUI CREDINTEI 55
2. DENATURAREA VOLUNTARISTA A SENSULUI CREDINTEI 61
3. DENATURAREA EMOTIONALA A SENSULUI CREDINTEI 65
III. Simboluri de credinta 68
1. INTELESUL SIMBOLULUI 68
2. SIMBOLURILE RELIGIOASE 71
3. SIMBOLURI SI MITURI 77
IV. Tipuri de credinta 85
1. ELEMENTELE DE CREDINTA SI DINAMICA LOR 85
2. TIPURI ONTOLOGICE DE CREDINTA 88
3. TIPURILE MORALE DE CREDINTA 97
4. UNITATEA TIPURILOR DE CREDINTA 102
V. Adevarul de credinta 107
1. CREDINTA SI RATIUNE 107
2. ADEVARUL DE CREDINTA SI ADEVARUL STIINTIFIC 114
3. ADEVARUL DE CREDINTA SI ADEVARUL ISTORIC 121
4. ADEVARUL DE CREDINTA SI ADEVARUL FILOZOFIC 125
5. ADEVARUL DE CREDINTA SI CRITERIILE SALE 133
VI. Viata de credinta 137
1. CREDINTA SI CURAJ 137
2. CREDINTA SI INTEGRAREA PERSONALITATII 144
3. CREDINTA, IUBIRE SI ACTIUNE 152
4. COMUNITATEA DE CREDINTA SI EXPRESIILE SALE 158
5. INTALNIREA CREDINTEI CU CREDINTA 164
6. CONCLUZIE: POSIBILITATEA SI NECESITATEA CREDINTEI ASTAZI 169
Paul Tillich
