Ereziile gnostice din primele doua veacuri

Henry L. Mansel (Autor)

Trasatura distinctiva ce marcheaza gnosticismul in toate scolile sale ca erezie religioasa - iar nu ca o simpla extravaganta filosofica - este prezenta acestei idei a unei mantuiri sau rascumparari a lumii - si recunoasterea - intr-o forma pervertita - a persoanei si a lucrarii lui Christos ca...

Produsul nu mai este disponibil in magazinul nostru.
Ereziile gnostice din primele doua veacuri
Colectia
FIAT LUX
Anul publicarii
2008
Coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Numar pagini
288
ISBN
978-973-111-078-3
Cod Bare EAN
5948417200079

Descriere

Trasatura distinctiva ce marcheaza gnosticismul in toate scolile sale ca erezie religioasa, iar nu ca o simpla extravaganta filosofica, este prezenta acestei idei a unei mantuiri sau rascumparari a lumii, si recunoasterea, intr-o forma pervertita, a persoanei si a lucrarii lui Christos ca luand parte la aceasta rascumparare. . .

Cunoasterea profesata de Biserica crestina a fost o cunoastere data prin revelatie divina si acceptata in credinta; orice alta patrundere mai deplina in lucrurile divine ce poate fi obtinuta prin studiu sau contemplatie era admisa doar in masura in care era in acord cu invatatura revelata si, daca nu identica cu ea, macar era o interpretare legitima sau o explicatie a acesteia. In schimb, cunoasterea profesata de invatatorii gnostici era o cunoastere menita sa subordoneze revelatia lui Christos speculatiilor filosofiei omenesti - o cercetare curioasa, ce cauta o intelegere a lui Dumnezeu, nu in lucrurile in care s-a revelat El insusi, ci in lucrurile in care nu s-a revelat - o cercetare care, sub pretentia de a oferi un inteles mai adanc si mai spiritual revelatiei crestine, si-a dezradacinat de fapt propriul temei supunandu-l unor teorii incompatibile cu primele sale principii - teorii inventate de oameni, provenite din filosofiile pagane, si facand din aceste filosofii criteriul si telul revelatiei, in loc sa priveasca revelatia ca pe o dezvaluire facuta de Dumnezeu a acelor adevaruri pe care intelepciunea omeneasca si-a dorit sa le vada si nu le-a vazut.

Henry L. Mansel

CUPRINS

PREFATA 5

I. INTRODUCERE 9

II. SURSELE GNOSTICISMULUI 24

III. SURSELE GNOSTICISMULUI. CLASIFICAREA SECTELOR GNOSTICE 41

IV. MENTIUNI ALE GNOSTICISMULUI IN NOUL TESTAMENT 56

V. MENTIUNI ALE GNOSTICISMULUI IN NOUL TESTAMENT 72

VI. PRECURSORI AI GNOSTICISMULUI: SIMON MAGUL SI MENANDRU 87

VII. SECTELE OFITE 103

VIII. CERINT. CARPOCRATE. NAZAREENII SI EBIONITII 115

IX. GNOSTICISMUL SIRIAN. SATURNIN. TATIAN. BARDESAN 134

X. GNOSTICISMUL EGIPTEAN. BASILIDE 148

XI. GNOSTICISMUL EGIPTEAN. VALENTIN SI VALENTINIENII 169

XII. VALENTIN SI VALENTINIENII 186

XIII. GNOSTICISMUL ASIATIC. MARCION 203

XIV. REACTII IUDAIZANTE. CLEMENTINELE. ELKASAITII 220

XV. OPONENTII CRESTINI AI GNOSTICISMULUI: IRINEU SI TERTULIAN 239

XVI. CLEMENT DIN ALEXANDRIA. HIPOLIT 260

Index general 276

Bibliografie selectiva: Principalele studii asupra gnozei si gnosticismului 282


Henry L. Mansel

Prelegerile despre ereziile gnostice care sunt publicate in acest volum au fost tinute in fata audientei Universitatii Oxford de dr. Mansel, ca profesor de istorie ecleziastica. El fusese numit la aceasta catedra de catre Coroana dupa ce anterior detinuse catedra Waynflete de filosofie morala si metafizica. Prin publicarea acestor prelegeri, cititorul este calauzit in subiect, prin intregul sau labirint, de un ganditor deosebit de clar si bine pregatit. Publicarea unui volum despre acest subiect nu are nevoie de nici o justificare. A trecut vremea cand teoriile gnostice puteau fi privite ca simple deliruri ale unor nebuni religiosi. Problemele cu a caror rezolvare si-au incercat puterile Basilide  si Valentin  sunt resimtite ca fiind printre cele mai profunde si mai dificile ce pot preocupa mintea omeneasca. Chiar si solutiile gnostice ale acestor probleme nu sunt in intregime depasite in secolul nostru, dupa cum arata persistenta unor tendinte dualiste. De aceea o expunere a subiectului dintr-un punct de vedere crestin, scrisa de un om care a inteles cu o claritate singulara gravitatea problemelor in discutie, nu poate fi privita altfel decat ca oportuna. Doar prin studiul erorilor gnostice putem aprecia pe deplin importanta adevarata a crestinismului catolic, in morala ca si in implicatiile sale teologice.

 J. B. Lightfoot, D.D., Trinity College, Cambridge

 

Principalele lucrari:

Prolegomena logica: an Inquiry into the Psychological Character of Logical Processes , in care limitele logicii ca "stiinta a gandirii formale" este riguros determinata;

The Limits of Religious Thought in care aplica teologiei crestine agnosticimul metafizic ce parea sa rezulte din criticismul kantian.

The Philosophy of the Conditioned;

Letters, Lectures, and Reviews;

The Gnostic Heresies.

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
000X007
Anul aparitiei
2008
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Teme de interes
Traditia vie a spiritualitatii crestine
Limba
Romana
Nr. pagini
288
ISBN
978-973-111-078-3
Traducator
Laurian Kertesz

Articole