Om al vremii sale, spirit complex și cuprinzător, Musashi a scris: „Când ai atins Calea strategiei nu va mai fi niciun lucru care să-ți rămână necunoscut” și „Vei vedea Calea în orice”. Aproape de necrezut, el a fost un artizan priceput și un artist de mare rafinament: „A realizat capodopere în tehnica tușului pe hârtie, abordând subiecte foarte diverse: flori, păsări, dragoni, copaci uscați, zeități șintoiste sau reprezentări ale lui Bodhidharma ori Hotei. Era un caligraf foarte subtil, cea mai cunoscută lucrare a sa fiind Senki (Spiritul războiului). Există, de asemenea, figurine de mici dimensiuni (de pildă, zeitățile budiste Fudō o Myōō și Kannon) ce vădesc o bună stăpânire a sculpturii.
El a realizat lucrări în metal și a fondat școala de artizani specializați în tsuba (gărzi de săbii), care își însemna producțiile cu marca «Niten» (după pseudonimul lui). Se spune că a scris poeme și cântece, dar care nu au ajuns până la noi. Se povestește, de asemenea, că a fost angajat de către shogunul Iemitsu să picteze un răsărit de soare deasupra castelului Edo”.
Chiar și în Go Rin No Sho, Musashi susține că este necesar ca samuraii să înțeleagă și alte profesii.
Cărțile scrise de către Musashi se referă în exclusivitate la ceea ce el numea „Calea strategiei” sau „Calea luptătorului” și expun concepțiile sale așa cum sunt reflectate de „Școala celor două ceruri reunite” (Niten Ichi Ryū). Acestea sunt:
- Hyōdōkyo („Oglinda Căii strategiei”);
- Hyōhō Sanjugo Kajo („Strategia în treizeci și cinci de lecții”);
- Hyōhō Shiji Kajo („Patruzeci și două de instrucțiuni referitoare la strategie”);
- Go Rin No Sho (五輪書, „Cartea celor cinci cercuri”); lucrarea a fost dăruită discipolului său Teraō Katsunobu;
- Dokkōdō (独行道, „Calea pe care mergi de unul singur”). Această ultimă lucrare, dedicată discipolului său Teraō Magonojō, a fost scrisă cu o săptămână înaintea morții lui Musashi. De dimensiuni restrânse, cuprinzând doar 21 de precepte, exprimă într-o formă lapidară viziunea sa ascetică asupra vieții. Deși pare destul de ușor de înțeles, dincolo de primul enunț al cuvintelor se ascund semnificații profunde ce îi amintesc cititorului de textele și asceții budiști. O redăm mai jos în întregime:
1. Nu am mers împotriva Căii ancestrale din această lume.
2. Nu am căutat plăcerea propriului corp.
3. Nu am avut nicio așteptare deosebită de la cele 10 000 de lucruri.
4. Am cugetat puțin în ceea ce mă privește, dar am acordat atenție profundă lumii.
5. Am fost detașat de dorințele de înavuțire pe toată durata vieții mele.
6. Nu am regretat ceea ce am săvârșit deja.
7. Nu am fost invidios pe ceilalți.
8. Nu am fost mâhnit pentru despărțiri.
9. Nu am avut resentimente sau plângeri față de ceilalți sau față de mine.
10. Nu m-am lăsa stăpânit de sentimente de dragoste, iubire.
11. În orice lucru, nu am avut preferințe.
12. Nu am avut preferințe aparte cu privire la locul în care am locuit.
13. Nu am căutat mâncăruri fine pentru plăcerea gustului.
14. Nu am deținut antichități de preț în ideea de a le lăsa mai departe [moștenire].
15. Nu am crezut în superstiții.
16. Cu excepția echipamentului militar, nu am dat prea multă importanță altor lucruri.
17. Nu m-am ferit de moarte mergând pe Cale.
18. Nu am căutat, bătrân fiind, să posed averi sau proprietăți.
19. I-am respectat pe Zei și pe Buddha, dar fără să mă bazez pe ajutorul lor.
20. Mai repede mi-aș fi abandonat corpul decât să renunț la onoare.
21. Nu m-am îndepărtat nicicând de Calea strategiei.
În al doilea an Shohō, 12 mai (1645)
Shinmen Musashi.
Comentarii