Dintre grupurile iudaice din epoca elenistic-romana, cea a esenienilor este probabil cea mai cunoscuta datorita descoperirii, facuta la Qumran in 1947 a manuscriselor de la Marea Moarta - o compilatie care include descrieri ale multor momente din istoria miscarii esenienilor si ideile principale ale doctrinei religioase eseniene.
A fost influenta esenienilor in antichitate atat de profunda incat credinta lor a dat nastere crestinismului si a determinat intregul curs al istoriei lumii? Cristian Vechiu (cercetator in istoria si studiul religiilor) ne-a povestit in cadrul unui interviu de ce anume aceste manuscrise au aruncat o noua lumina asupra originilor Bibliei, iudaismului, si crestinismului.
Avem de a face cu o intreaga istorie palpitanta a unei
comunitati despre care secole de-a randul nu s-a stiut mare
lucru. Nici astazi nu pot sa spun ca problema comunitatii de
la Qumran sau a comunitatii esenienilor a fost rezolvata.
Exista inca o dilema in privinta originii manuscriselor de la
Marea Moarta. Daca ele au fost redactate de comunitatea
esenienilor, daca comunitatea din Qumran era alta decat cea
a esenienilor. Una dintre sursele principale pentru
comunitatea eseniana si pentru practicile lor religioase
este istoricul antic Flavius Josephus. Mai merita mentionat
si Plinius cel Batran. Flavius Josephus scrie destul de mult
despre comunitatea esenienilor si ne spune ca esenienii
alaturi de farisei si saduchei reprezentau bransele cele mai
importante ale iudaismului antic, adica trei grupari, trei secte
sau factiuni ale iudaismului antic. Esenienii nu erau atat de
numerosi ca fariseii si saducheii dar destul de importanti
pentru a-i mentiona si pentru a descrie o parte din practicile
lor. Comunitatea eseniana traia la marginea iudaismului
majoritar. Traiau in zona desertica a Iudeii, undeva in zona
de nord-est a desertului langa Marea Moarta. De aceea
Manuscrisele de la Marea Moarta au fost asociate cu
esenienii. Comunitatea eseniana a fost influentata si de
religia zoroastriana. In Manuscrisele de la Marea Moarta
avem un soi de marturie indirecta pentru aceasta influenta.
Exista in scrierile de la Qumran o tensiune de tip dualist asa
cum avem si in vechea religie a persilor. O alta influenta
asupra comunitatii esenienilor venea si din zona egipteana.
Cristian Vechiu
Comentarii