Mircea Dutu

Procesul lui Iisus

Categorii: Crestinism , Crestinism - MODERN , MODERN

Acum 2000 de ani - intreaga viata capata o noua dimensiune prin procesul unui singur om. Trimis in lume pentru a o mantui - Fiul Omului aduce un mesaj puternic revelator si datator de viata vesnica - pentru care este acuzat si rastignit. Lumea este absolvita de pacate -...

Produsul nu mai este disponibil in magazinul nostru.
Procesul lui Iisus
Acum 2000 de ani - intreaga viata capata o noua dimensiune prin procesul unui si...
0,00 RON
(-%)

Descriere

Acum 2000 de ani, intreaga viata capata o noua dimensiune prin procesul unui singur om. Trimis in lume pentru a o mantui, Fiul Omului aduce un mesaj puternic revelator si datator de viata vesnica, pentru care este acuzat si rastignit. Lumea este absolvita de pacate, iar in urma suferintelor indurate, Iisus devine prototipul condamnatului nevinovat si judecarea sa, simbol al erorii judiciare.

Aducand fata in fata cele doua lumi, imparatia cerurilor si cea omeneasca, procesul afirma de fapt ruptura dintre justitia divina si cea pamanteasca. "Imparatia Mea nu este din lumea aceasta. Daca Imparatia Mea ar fi din lumea aceasta, slujitorii Mei s-ar fi luptat sa nu fiu predat iudeilor. Dar acum imparatia mea nu este de aici" (Ioan 18,36) ii raspunde Iisus lui Pilat. Iisus nu este adeptul judecatii interumane, iar prin atitudinea sa ("Nu judecati, ca sa nu fiti judecati", Matei 7,12), transmite un mesaj intregii lumi: dreptatea adevarata apartine numai lui Dumnezeu.

Procesul lui Iisus este intai de toate unul al credintei si al crestinismului, deschizand calea spre minunea Invierii si a vietii vesnice. Prin judecata sa eronata, procesul inalta viata la un alt nivel de intelegere, in timp ce interpretarea si asumarea semnificatiilor sale contribuie in mod esential la definirea culturii juridice occidentale actuale.

CUPRINS

LAMURIRI 7

INTRODUCERE

Cel mai important proces din istorie 9

Justitia pamantească: un fenomen cultural 11

Forma dat esse rei 12

O judecata a "juratilor" 13

Marea semnificatie 16

Radacinile judiciare (crestine) ale Europei 17

CAPITOLUL I

CONTEXTUL GENERAL AL UNUI PROCES FONDATOR 21

1. Preliminarii 22

2. A existat istoriceste procesul lui Iisus? 23

3. Contextul general, dreptul si procedura aplicabile 29

4. Iisus, predicile si discipolii sai 30

5. Data si locul procesului 32

6. Imprejurările concrete 38

CAPITOLUL II

PRIGONIREA DE CATRE EVREI: UNELTIREA, PRINDEREA SI TENTATIVA DE LINSAJ 47

1. Uneltirea 47

2. Prinderea prigonitului 54

3. De la Anna la Caiafa. Incercarea solutionării "interne" a cazului 59

4. Tentativa linsajului 62

CAPITOLUL III

PROCESUL ROMAN 69

1. Ce fel de proces? 69

2. Cine a fost judecătorul lui Iisus? 71

3. Desfasurarea procesului 73

3.1. Pronuntarea sentintei 86

3.2. Titulus 90

3.3. Crucificarea 92

3.4. Iisus in fata judecatorilor sai 99

3.5. Reactia discipolilor 103

3.6. Imposibila rejudecare a procesului 104

CAPITOLUL IV

PERENITATEA SI IMPLICATIILE PROCESULUI JUDICIAR 107

1. Un proces al umanitatii 108

2. Un proces al credintei 109

3. Cea mai mare eroare judiciara a tuturor timpurilor 110

4. Un "proces de ruptura" 112

5. Un proces de convenienta 115

CAPITOLUL V

CONCLUZII 117

1. O posibila interpretare 118

POSTFATA - Judecata de Apoi 135

ANEXA

Procesul lui Iisus in Evangheliile canonice 141

Preliminarii 143

Sfanta Evanghelie dupa Matei 153

Sfanta Evanghelie dupa Marcu 163

Sfanta Evanghelie dupa Luca 171

Sfanta Evanghelie dupa Ioan 179

*

tertium non datur. In volumul Procesul lui Iisus, abordarea ce ni se propune este una istoric-juridica, dar si metafizic-teologica deoarece cauza ca atare nu este a unui ins, ci a unui intreg sistem de credinta care trebuie abilitat in conditii de o extrema adversitate ideologica. Mai mult, personajul Iisus nu se prezinta si re-prezinta pe sine, ci-si transcende conditia, fiind purtatorul unui Adevar aflat dincolo de aparenta sa omeneasca. Trimis cu un scop civilizator si mintuitor, Iisus e "dincolo de bine si de rau", fiind eroul unui scenariu divin din a carui perspectiva lipseste ideea de supravietuire individuala. In acest sens, eroarea juridica (pedepsirea unui nevinovat) se transforma in axioma de credinta si in factor de pedagogie morala (moartea prin jertfa este rasturnata in promisiunea unei accesari soteriologice a vesniciei). Solida analiza a jurisprudentei din epoca romana a veacului I, cartea profesorului Mircea Dutu are meritul de a fi trasat limitele logice si istorice ale sistemului de drept occidental fata cu revolutia impusa de un nou monoteism religios: crestinismul.>>

Valentin Protopopescu

realizator Texte si Pretexte, Radio Romania Cultural

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia