Maniheismul

Principiile, dogmele si morala

Fondat de catre profetul Mani in secolul al III-lea d. Hr. - maniheismul a ajuns sa-si revendice - in perioada sa de maxima expansiune - adepti de pe un vast teritoriu cuprins intre Africa de Nord si China. Conceput ca o sinteza a tuturor sistemelor religioase cunoscute pana atunci - in fapt un...

Produsul nu mai este disponibil in magazinul nostru.
Maniheismul - Principiile, dogmele si morala
Colectia
LOGOS
Anul publicarii
2010
Coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Numar pagini
240
ISBN
978-973-111-156-8
Cod Bare EAN
5948417060253

Descriere

Fondat de catre profetul Mani in secolul al III-lea d. Hr., maniheismul a ajuns sa-si revendice, in perioada sa de maxima expansiune, adepti de pe un vast teritoriu cuprins intre Africa de Nord si China. Conceput ca o sinteza a tuturor sistemelor religioase cunoscute pana atunci, in fapt un sincretism de conceptii dualiste zoroastriene, buddhiste (in special etice) pe care s-au grefat doctrine crestine si gnostice, maniheismul a dainuit si a avut o mare influenta timp de patru veacuri. Desi a disparut oficial in secolul al VII-lea (in Persia prin revigorarea zoroastrismului si persecutiile lui Bahran din 291, iar in Imperiul Roman prin decretul lui Theodosius din 381 si presiunile Bisericii crestine), conceptiile maniheene s-au facut simtite in China pana in sec. al XIV-lea, in Europa de sud-est pana in sec. al XVI-lea (bogomilii), iar in Occident pana in sec. al XIII-lea, cand erezia cathara, socotita de sorginte maniheeana a fost eradicata de catre Biserica catolica.

Lucrarea lui Isaac de Beausobre, L'Histoire critique du Manichee et du Manicheisme, constituie primul studiu sistematic si critic al maniheismului din epoca moderna. El are avantajul de a beneficia de o serie de surse despre doctrina maniheista publicate anterior, si se bucura de asemenea de aportul catorva inaintasi, care au impins limitele studiului maniheismului dincolo de doctrina crestina. Intuitia lui Beausobre este de a cerceta originile maniheismului in mediile iudeo-crestine timpurii, implantate in crestinatatea orientala, medii care vor produce marea parte a scrierilor apocrife, influentate si de extraordinarul spirit sincretic care domina spatiul respectiv in acea perioada. Beausobre considera ca maniheismul este incercarea de a adapta revelatia hristica la filosofia existenta deja in zoroastrism. Din acest punct de vedere, maniheismul nu mai este o simpla erezie doctrinara, o deviatie in interiorul doctrinei crestine, ci o incercare de sinteza a unor traditii religioase existente.

Gelu Sabau

CUPRINS

Cuvant inainte 7

Viata lui Mani 7

Scrierile lui Mani si doctrina sa 11

Beausobre si studiul maniheismului 16

PRELIMINARII: Dificultatea de a oferi o idee justa si completa despre sistemul maniheist. Critica vechilor autori care s-au ocupat de acest subiect 21

CAPITOLUL I: Conceptia sistemului lui Mani asa cum reiese din relatarea lui Trybon si din Faptele disputei lui Archelaus 56

CAPITOLUL II: Principiile maniheismului. Examinarea primului principiu. Mani nu se crede nici Iisus Hristos, nici Sfantul Duh. Autoritatea pe care si-a atribuit-o 70

CAPITOLUL III: Al doilea principiu al maniheilor. Respingerea Vechiului Testament. Motivele acestei respingeri 95

CAPITOLUL IV: Vechiul Testament prost aparat de cea mai mare parte a Parintilor. Ce au crezut maniheii despre mantuirea lui Ioan Botezatorul si a iudeilor 117

CAPITOLUL V: Urmarea principiului maniheilor. Erorile lor cu privire la cartile Noului Testament 130

CAPITOLUL VI: Cartile maniheilor. Cartile filosofilor sau ale profetilor neamurilor. Ideea lor despre profetie. Religia lui Zoroastru 150

CAPITOLUL VII: Despre profetiile atribuite de crestini lui Zoroastru. Alte profetii primite de manihei. Despre cartile Patriarhilor 175

CAPITOLUL VIII: Cartile lui Mani si ale principalilor autori ai sectei 193

Anexa 1: Scrisoarea lui Mani catre Marcel 211

Anexa 2: Teodoret: Compendiu al relelor mituri eretice 213

Anexa 3: Imnuri maniheene 219

Bibliografie 226

Index 229


Isaac De Beausobre

Isaac de Beausobre s-a nascut la Niort, Deux-Sevres intr-o familie protestanta franceza, originara din Provence. Studiaza teologia la Academia din Saumur si devine pastor la Chatillon-sur-Indre. Indeplineste mai multe functii religioase (director al Maison Francaise, consilier al Consitoriului din Berlin etc.).  Erudit, predicator plin de verva si polemist, Beausobre se va indrepta spre studiul maniheismului in momentul  cand catolicii ii acuza pe protestanti de a fi urmasii catarilor, eretici cunoscuti in Occidentul medieval, influentati la randul lor de dualismul maniheist. Polemizand pe aceasta tema cu contemporanii sai, in special cu Tillemont, Beausobre anunta, inca din Prefata lucrarii sale, intentia de a studia maniheismul ca precursor al Reformei. Acest filon de gandire, care subliniaza linia unei continuitati directe intre sectele eretice ale crestinismului timpuriu si Reforma, apare in protestantism ca reactie fata de ideea de autoritate a Bisericii Catolice.

Orientarea religioasa a lui Beausobre isi va pune amprenta asupra evolutiei sale intelectuale ulterioare. Devine celebru odata cu publicarea operei sale capitale,  L'Histoire critique du Manichee et du Manicheisme.

 Gelu Sabau

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
000F25
Anul aparitiei
2010
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Teme de interes
titluri Herald
Limba
Romana
Nr. pagini
240
ISBN
978-973-111-156-8
Traducator
Gelu Sabau

Articole