Prajna Paramita Sutra
In buddhism - Prajnaparamita Sutra este considerata cea mai importanta si mai profunda Sutra. De altfel - este si singura care afirma acest lucru in continutul sau. Desi au fost traduse corolare ale acesteia - cum ar fi Tratatul despre Calea de Mijloc al lui Nagarjuna si numeroase carti scrise de...


1-3 zile lucratoare

1-3 zile lucratoare

Stoc limitat







Frecvent citita impreuna cu:
Descriere
In buddhism, Prajnaparamita Sutra este considerata cea mai importanta si mai profunda Sutra. De altfel, este si singura care afirma acest lucru in continutul sau. Desi au fost traduse corolare ale acesteia, cum ar fi Tratatul despre Calea de Mijloc al lui Nagarjuna si numeroase carti scrise de practicanti ai buddhismului, care indica toate catre invataturile din Prajnaparamita Sutra, totusi, pana acum, acest text nu a fost tradus in limba romana.
Intelegerea buddhismului si de fapt a "lucrurilor" in general, nu poate avea loc fara a cunoaste cele Patru Adevaruri Nobile, Nobila Cale Octupla si invatatura despre natura lucrurilor - care este expusa in primul rand in aceasta Sutra.
Prajnaparamita Sutra nu trebuie parcursa ca un text filosofic, ca o simpla mostra a gandirii buddhiste, nu trebuie privita ca un trofeu sau ca ceva exotic. Ea indica atat natura lucrurilor, cat si modul prin care cineva poate sa o patrunda. Asa cum se spune in Sutra, toti cei care au atins cel mai inalt grad posibil de perfectiune a unei fiinte au recurs la aceasta perfectiune a intelepciunii.
Aceasta Sutra poate parea neobisnuita unora, dar ea este un mesaj, un indemn, o cale, o harta trasata de o fiinta care, eliberandu-se de suferinta si ignoranta, a ajuns la perfectiunea tuturor insusirilor si virtutilor.
Idei care incep sa fie vazute abia in prezent ca niste simple posibilitati, cum ar fi universul infinit cu mai multe planuri de existenta, un numar imens sau chiar infinit de lumi locuite, fiinte fara corp fizic, dar perceptibile (spiritele), cauza si efectul aplicate mai generalizat, reincarnarea, puterile psihice sau supranormale, toate acestea se gasesc in Sutra. Aceasta nu inseamna ca Sutra ar trebui interpretata ca fiind vizionara; ea descrie pur si simplu realitatea conventionala, asa cum este ea, care include si aceste idei pe care lumea occidentala le descopera abia acum. Sutra nu isi propune sa exploreze reteaua vasta a realitatii aparente, ci pur si simplu o indica si indica modul in care trebuie ea inteleasa.
Buddhismul ar trebui vazut ca o Cale si nu ca un spectacol de idei. Desi mesajul sau este alterat intr-o oarecare masura de trecerea timpului, "analiza detasata" a buddhismului, desprinsa de intelegerea directa, va duce inevitabil la pierderea celei mai importante parti a acestuia: mesajul de trezire la Realitate si calea sau metoda prin care se poate ajunge acolo. Analiza chimica a apei sau cunoasterea formulei sale chimice nu rezolva problema simpla a setei - numai bautul apei poate stinge setea. La fel este si cu invatatura lui Buddha. Analiza acesteia numai ca produs al gandirii, ca filosofie, ca istorie sau din pura curiozitate, ramane doar un simplu exercitiu intelectual, care impiedica tocmai efectul pe care aceasta ar trebui sa il aiba, si pentru care a fost scrisa.
Fiind cea mai profunda si mai importanta Sutra din buddhism, Prajnaparamita are cu siguranta si mesajul cel mai greu de inteles. Este putin probabil ca cititorul sa-l patrunda in totalitate trecand doar o singura data prin Sutra. Cu fiecare citire a Sutrei, intelegerea se aprofundeaza treptat, sensuri care scapa la inceput vor deveni mai limpezi si, din simpla expunere, ea poate deveni chiar o practica si un mod de a vedea.
Alin Tocaciu
CUPRINS
Cuvant inainte 5
Prefata 9
Versete despre perfectiunea intelepciunii 23
Capitolul I 25
indemn preliminar 25/ Sursa autoritatii lui subhūti 25/ invataturile de baza 26/ Trei termeni-cheie definiti 29/ Natura transcendentala a bodhisattvasilor 30
Capitolul II 32
Unde stau bodhisattvasii 32/Prin ce, sau unde, se antreneaza bodhisattvasii 32 /Adevaruri despre existenta 34/ Concluzie 35
Capitolul III 35
Meritul care decurge din intelepciunea perfecta 35/ intelepciunea perfecta, o invatatura mareata 36/ intelepciunea perfecta si celelalte cinci perfectiuni 36
Capitolul IV 37
Comparatie intre valoarea relicvelor si valoarea intelepciunii perfecte 37/ Analogia cu nestemata care implineste dorintele 37/ intelepciunea perfecta si celelalte cinci perfectiuni 38/ Analogia cu umbrele 38
Capitolul V 39
Perfectiunea intelepciunii contrafacuta si cea adevarata 39/ intelepciunea perfecta, mai mareata decat oricare alt dar spiritual 39/ Importanta gandului iluminarii 40/ Soarele si licuriciul 41
Capitolul VI 41
Meritul suprem al dedicarii si jubilarii 41/ Domeniul acoperit de jubilare 41/ Dedicarea si transformarea adevarata si cea falsa 42
Capitolul VII 44
Perfectiunea intelepciunii ghideaza celelalte perfectiuni 44/ Atitudinea fata de dharme si fata de Sine 44/ incredere in perfectiunea intelepciunii 45
Capitolul VIII 46
intelesul puritatii 46
Capitolul IX 47
Puritatea completa 47
Capitolul X 47
Caracterizari pentru intelepciunea perfecta 47/ Analogia cu un sat 48/ Analogia cu oceanul 48/ Analogia cu primavara 49/Analogia cu femeia insarcinata 49/ Cum sa salasluiesti in intelepciunea perfecta 49
Capitolul XI 50
Tema 50/ Diverse obstacole 50/ Calea unui Bodhisattva si calea unui Discipol 51/ Mai multe obstacole 51/ Faptele lui Mara si ajutorul lui Buddha 51
Capitolul XII 52
intelepciunea perfecta, mama Buddhasilor 52/ Cum cunoaste Tathāgata lume 53/ Analogii referitoare la Buddha 53/ Vederea lui Tathāgata in privinta Dharmei 54
Capitolul XIII 54
Analogia cu regele si ministrii sai 54
Capitolul XIV 55
Bodhisattva si iluminarea 55/ Analogia corabiei 55/ Analogia vasului 56/ Analogia cu cele doua corabii 56
Capitolul XV 57
incepatorul si prietenii buni 57/ Cum ajuta un Bodhisattva fiintele 58/ intelepciunea perfecta si conflictul sau cu lumea 59
Capitolul XVI 59
Despre Aseitate 59/ intelepciunea si priceperea in mijloace 60/ Atitudinea corecta fata de alte fiinte 60
Capitolul XVII 61
Tema 61/ Calitatile Bodhisattvasilor "fara-intoarcere" 61
Capitolul XVIII 63
Locuri profunde 63/ Analogia cu femeia 63/ Explicatii despre merit 64/ Nicio crestere sau descrestere 64
Capitolul XIX 65
Aparitia sau producerea dependenta, si analogia cu lampa 65/ Analogia cu samanta si cu fructul 65/ Analogia cu picaturile de apa 66/ Semnificatia vacuitatii 66/ Atitudinea fata de locurile care pot cauza frica 66
Capitolul XX 67
Cele trei usi ale eliberarii si Buddha-dharmele 67/ Analogia cu eroul 67/ Analogia Cosmosului 68/ Analogia cu pasarea care zboara 68/ Analogia cu arcasul 69/ Analogia dublului miracol 69/ Analogia parasutelor 70/ Analogia cu negustorul si Insula Comorilor 70/ Analogia cu negustorul si calatoria sa 70/ Bodhisattva nedefinibil 71/ Usile catre libertate si stadiul de ireversibilitate 71/ Semne ale starii "fara-intoarcere" sau ireversibilitatii 72
Capitolul XXI 73
Mandria si alte fapte ale lui Mara 73/ Greseli in legatura cu detasarea 73
Capitolul XXII 75
Prietenii buni si perfectiunile 75/ Murdarire si purificare 76/ Meritul suprem al intelepciunii perfecte 76 /intelepciunea perfecta si compasiunea 77/ Analogia cu perla de mare pret 77
Capitolul XXIII 78
Pozitia superioara a Bodhisattvasilor 78/ Analogia cu regele si cu printul mostenitor 78
Capitolul XXIV 79
Cum este Mara tulburat si infrant 79/ Ce il multumeste pe Mara 79/ Mandria si cainta unui Bodhisattva 80
Capitolul XXV 80
Cum este antrenat un Bodhisattva 80/ intelepciunea perfecta cuprinde toate perfectiunile 81/ Bodhisattva si Discipolii 81
Capitolul XXVI 82
Analogia spatiului si a firmamentului 82/ Analogia oamenilor creati prin magie 83/ Analogia cu creatiile magice ale lui Buddha 83/ Analogia cu masinaria 83
Capitolul XXVII 84
Bodhisattva demn de omagiu 84/ Mara este lipsit de putere in fata anumitor Bodhisattvasi 84/ Atitudinea corecta fata de Aseitate 84/ Bodhisattva salasluieste cel mai presus 85/ Cum si de ce ar trebui cineva sa salasluiasca in Vacuitate 85
Capitolul XXVIII 86
Cei ce se antreneaza in intelepciunea perfecta, se antreneaza in Buddhaitate 86/ Perfectiunea intelepciunii nu poate fi epuizata 86/ Aparitia sau producerea dependenta 87
Capitolul XXIX 88
Perfectiunea Concentrarii 88/ Perfectiunea Vigorii 90
Capitolul XXX 91
Perfectiunea Vigorii (continuare) 91/ Perfectiunea Rabdarii 93/ Perfectiunea Moralitatii 94/ Perfectiunea Generozitatii 96
Capitolul XXXII 98
Rasplata celor sase perfectiuni 98/ Concluzie 99
PERFECTIUNEA INTELEPCIUNII IN OPT MII DE LINII 101