15%

Calea spre Nirvana

Un concept care se sustrage oricarei descrieri verbale este indigest pentru o gandire dependenta in cel mai inalt grad de limbaj. Istoria interpretarilor date Nirvanei de catre savantii europeni este - in buna masura - istoria tentativelor de a intelege ceva ce nu e menit a fi inteles - ci realizat prin practica meditativa.

Disponibil in stoc
Calea spre Nirvana
21,25 RON 25,00 RON
(-15%)
21,25 RON 25,00 RON
Costurile de livrare nu sunt incluse
Colectia
ARHETIP
Anul publicarii
2012
Coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Numar pagini
224
ISBN
978-973-111-354-8
Cod Bare EAN
5948417310044

Descriere

"Este greu sa ne imaginam cum ar putea functiona spiritul uman fara convingerea ca ceva ireductibil real exista in lume", scria Mircea Eliade in prefata uneia din cartile sale; ceva aflat dincolo de vicisitudinile vietii, de caracterul ei tranzitoriu si de fluxul haotic al lucrurilor si evenimentelor. "De aceea omul a cautat in toate vremurile nu doar puterea la nivel social, ci si Nemurirea, Infinitul, Transcendentul." Fiecare traditie spirituala si-a format propria imagine despre acest Transcendent si a cautat o Cale prin care sa acceada la el. In budism, el se numeste Nirvana, iar "Calea spre Nirvana" este Dharma, doctrina proclamata de Buddha...

In studiul budismului, cercetatorul apusean se confrunta frecvent cu termeni si doctrine care fie nu au avut niciodata echivalent in propria lui traditie spirituala fie, daca au avut, acesta a fost de mult uitat (cazul transmigratiei, metempsychosis). De multe ori insa, stranii cum par lucrurile la prima vedere, ele sunt totusi abordabile cu mijloace familiare gandirii apusene. Asa de pilda conceptul de karma, sau doctrina despre inexistenta sinelui.

Nirvana, in schimb, pune probleme de alta natura: un concept care se sustrage oricarei descrieri verbale este indigest pentru o gandire dependenta in cel mai inalt grad de limbaj. Istoria interpretarilor date Nirvanei de catre savantii europeni este, in buna masura, istoria tentativelor de a intelege ceva ce nu e menit a fi "inteles", ci realizat prin practica meditativa. Louis de la Vallée Poussin era perfect constient de aceasta, cand a spus ca "pentru un budist, important este nu sa stie ce este Nirvana, ci sa atinga Nirvana ", la fel cum "pentru crestin important nu este sa inteleaga natura lui Dumnezeu, ci sa se faca placut lui Dumnezeu".

Walter Fotescu

CUPRINS

Prefata 5

Bibliografie prefata 30

CALEA SPRE NIRVANA

Capitolul I

DISCIPLINE INDIENE ALE SALVARII 37

I. Religii si discipline ale salvarii 37

II. Vechi credinte Aryene, moarte, zei, sacrificii 46

III. Speculatii despre Brahman, teologie, ritualism, "re-moarte", Atman. 51

Capitolul II

SUFLETUL BUDIST 63

I. Budismul ca o forma de rationalism 63

II. Psihologia budista; contradictii 66

III. Nu exista Sine: Omul este un vehicul 67

IV. Exista o retribuire a faptelor intr-o viata viitoare 76

V. Budistii neaga renasterea sau migratia sufletului, concomitent cu mentinerea migratiei lui karman,
sau a caracterului 78

VI. Budistii admit existenta unui fel de suflet 81

Capitolul III

DEFINITIA BUDISTA A LUI KARMAN 87

I. Introducere 87

II. Istoria veche a lui Karman 89

III. Karman este vointa si actiune voluntara 96

IV. Karman este actiune morala 101

Capitolul IV

DOCTRINA DESPRE KARMAN SI TRANSMIGRATIE, COSMOGONIE, TEOGONIE 107

I. Mecanismele transmigratiei 107

II. Clasificarea actiunilor si mecanismele fructificarii lor 113

III. Destin, liber arbitru, solidaritate 119

IV. Cosmogonie 125

V. Teogonie 126

Capitolul V

NIRVANA 131

I. Introducere. Pesimism si eliberare sau Nirvana. Dificultati in a stabili natura eliberarii. 131

II. Etimologia si semnificatia cuvantului NirvAna.Trei opinii despre starea sfantului dupa moarte. 136

III. Anihilare 139

IV. "Eliberare fara calificative" 145

V. Concluzie. Conceptii scolastice despre afirmatiile contradictorii din Scripturi 154

Capitolul VI

CALEA SPRE NIRVANA 161

I. Calea este eradicarea dorintei 161

II. O cale de mijloc intre ascetism si delasare 163

III. Un Antrenament intreit in Adevarurile budiste 173

IV. O practica abila a transelor 180

V. Concluzie 187

ANEXA 189

Traditia Sramana 191

Bibliografie Anexa 219


Louis De La Vallee Poussin

Etienne Joseph Marie Louis de La Vallee Poussin (1869-1938) urmeaza de tanar studii clasice; in 1888 devine Docteur en Philosophie et Lettres. Opteaza pentru cariera de orientalist; studiaza sanskrita, pali si avestica. Din 1893 este numit profesor la Universitatea din Ghent, unde va ramane timp de 35 de ani.

In prima sa lucrare importanta, Bouddhisme, Etudes et Materiaux, studiaza relatia dintre ascetismul indian si ritualurile tantrice ale "mainii stangi". In anii care au urmat, a editat cateva lucrari masive: Panjika, comentariul lui Prajnakaramati la Bodhicaryavatara lui Santideva; Mulamadhyamakakarika lui Nagarjuna, cu comentariul lui Candrakirti. Acestora li se adauga peste cincizeci de articole din Dictionary of Religion and Ethics, studii despre doctrina karmica, despre inlantuirea celor Douasprezece Cauze, despre doctrina mahayanica a celor Trei Corpuri ale lui Buddha.

Refugiat in Anglia, a catalogat manuscrisele asiatice ale bibliotecii universitare din Cambridge si pe cele de la India Office din Londra. A editat, in colaborare cu Edward J. Thomas, Mahaniddesa, text canonic al scolii Theravada. Prelegerile tinute la Universitatea Oxford au aparut cu titlul The Way to Nirvana - Six Lectures on Ancient Buddhism as a Discipline of Salvation. Publica trei carti consacrate istoriei vechi a Indiei - Indo-Europeens et Indo-Iraniens (1924), L'Inde aux temps des Mauryas (1930) si Dynasties et histoire de l'Inde (1935) - si doua lucrari de sinteza: La morale bouddhique (1927) si Le dogme et la philosophie du bouddhisme (1930). Lucrarea Nirvana (Paris, 1925) contine interpretarea acestui termen cheie al budismului atat din perspectiva Mahayana, cat si a unor scoli Hinayana.

Cateva articole si carti mai importante scrise de acesta:

 "The Buddhist wheel of life from a new source", JRAS 1897;

"Vedanta et Bouddhisme", C.R. du IVe Congres Scientifique du Catholicisme, Bruxelles 1898;

 "Bouddhisme: notes et bibliographie", LM, 1899;

"Tibetan texts of the Madhyamika philosophy (from the Bstanhgyur)", JBTSI 7.1, 1900;

"Buddhist sūtras quoted by Brahmin authors", JRAS 1901;

"Le Bouddhisme d'apres les sources brahmaniques. Note preliminaire", LM n.s. 2, 1901 - 3, 1902;

 "Nouvelles recherches sur la doctrine de l'acte", JA 1903;

"Deux notes sur le pratityasamutpada", CIDO 14, 1905, vol. I;

Bouddhisme: Opinions sur l'histoire de la dogmatique, Paris 1909;

"A first lesson in Buddhist philosophy", Qu 10, 1918-19;

"Dogmatique bouddhique. La negation de l'ame et la doctrine de l'acte", JA 1920;

Nirvana, Paris 1925;

"Madhyamaka", ERE 8, 1926;

"Notes on (1) sunyata and (2) the middle path", IHQ 4, 1928;

Le dogme et la philosophie du Bouddhisme, Etudes sur l'histoire des religions 6, Paris 1930

"Madhyamika", MCB 2, 1933;

"The Madhyamikas and the Tathata", IHQ 9, 1933;

"Note sur l'alayavijnana", MCB 3, 1934;

"Svatmani kartatvavirodhat", IC 1, 1934;

"Musila et Narada. Le chemin du nirvana", MCB 5, 1937;

Alte carti de Louis De La Vallee Poussin

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
00AR004
Anul aparitiei
2012
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Titlul original
The Way to Nirvana: Six Lectures On Ancient Buddhism As A Discipline Of Salvation
Teme de interes
Selectia editorului, budism, titluri Herald
Limba
Romana
Nr. pagini
224
ISBN
978-973-111-354-8
Traducator
Walter Fotescu

Articole