15%

Corpus Hermeticum

Textele fundamentale si invataturile tainice de initiere in hermetism

Corpus Hermeticum cuprinde o colectie de texte vechi care ii sunt atribuite lui Hermes Trismegistos, intelept, alchimist si invatator al intelepciunii si cunoasterii oculte. Aceste texte sunt considerate unele dintre cele mai importante lucrari ale traditiei hermetice deoarece dezvaluie invataturi secrete si cunostinte spirituale profunde care ofera o perspectiva ampla asupra naturii divinitatii si a caii catre cunoasterea de sine si a universului.

Disponibil in stoc
Corpus Hermeticum - Textele fundamentale si invataturile tainice de initiere in hermetism
34,85 RON 41,00 RON
(-15%)
34,85 RON 41,00 RON
Costurile de livrare nu sunt incluse
Colectia
BIBLIOTHECA ORIENTALIS
Anul publicarii
2020
Coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Numar pagini
336
ISBN
978-973-111-795-9
Cod Bare EAN
5948417550044

Frecvent citita impreuna cu:

Descriere

Corpus Hermeticum contine tratatele de baza ale traditiei trismegiste care se presupune ca au fost redactate in Egipt, cu aproximatie intre sec. al II-lea si al III-lea d. Hr. Textele provin din acelasi cadru religios si filozofic care a produs neoplatonismul, crestinismul si gnosticismul, avandu-si radacinile in impactul dintre gandirea platonica si vechile traditii ale Orientului elenizat. Hermes Trismegistos, „cel de trei ori mare”, poseda cunoasterea a trei parti din intelepciunea intregii lumi:

Alchimia – Lucrarea Soarelui, adica transmutarea omului de la conditia sa inferioara intr-o persoana spirituala. Din aceasta perspectiva, prefacerea plumbului in aur nu este decat expresia exterioara a unei lucrari de innobilare interioara.

Astrologia – Lucrarea Lunii – intelegerea planetelor ca simboluri ale unei lumi spirituale si ca parte a unui Univers in care totul se misca potrivit legii corespondentelor.

Teurgia – Magia sau „arta lucrarilor divine”, lucrarea pe care omul o realizeaza in cooperare cu fiintele divine si al carei scop este contopirea cu Constiinta Divina.

Numite de insusi Hermes „carti sacre ale Nemuritorilor”, aceste texte reprezinta baza hermetismului, a carui esenta este corespondenta dintre macro si micro Cosmos – aceasta unitate formata din parti interdependente, aranjate intr-o paradigma aparte, intre care exista raporturi de atractie si respingere. Vechi de aproape 2000 de ani, eclectismul intelectual al ideilor din Corpus Hermeticum ramane pana astazi codificat in ADN-ul civilizatiei europene.

* * *

„Acesta este Zeul, care este mai presus de orice nume; acesta este el, care este tainic; acesta este el, care este pe deplin manifestat; acesta este el, care poate fi vazut de catre Minte; acesta este el, care este vazut de catre ochi; acesta este el, care nu are trup; si acesta este el, care are multe trupuri sau, mai bine spus, el se afla in orice trup.”


„Nu exista nimic in care el sa nu fie, caci toate sunt el si el este totul. Si din acest motiv el are toate numele, caci toate sunt ale aceluiasi Parinte; si, de aceea, el nu are niciun nume, caci este Tatal tuturor.”


Hermes [catre Tat]: O, Fiule, Intelepciunea ce intelege in tacere [aceasta este materia si pantecele din care Omul este nascut], iar samanta este Binele Adevarat.”


Hermes [invocand catre Zeu]: In ce chip sa te slavesc – ca fiind din mine insumi, ori avand ceva din mine insumi, ori ca fiind altceva? Caci tu esti ceea ce sunt eu, tu esti ceea ce fac eu, tu esti ceea ce spun eu. Tu esti toate lucrurile si nu exista nimic care sa nu fie tu. Tu esti tot ceea ce este facut si tot ceea ce nu este facut. Minte cand cugeti, Tata cand fauresti, Zeu cand lucrezi si Bine si Fauritor al tuturor lucrurilor.”

Hermes Trismegistos


Cuprins

Cuvant inainte 5

1. Hermes, „Cel de trei ori mare” 5
2. Hermes si Tabla de Smarald 8
3. Lucrarile hermetice 13
4. Numele Poimandrēs 19
5. Sistemul hermetic 25
6. Insemnatatea hermetismului 30

CORPUS HERMETICUM

I. Poimandrēs 35
II. Predica universala 50
III. [Hermes] catre Asclepios 51
IV. Predica Sfanta a lui Hermes 60
V. Craterul sau Monada sa 63
VI. Hermes catre fiul sau Tat 69
VII. Numai in Zeul insusi este Binele si nicaieri in alta parte 75
VIII. Cel mai mare rau pentru om este necunoasterea Zeului 80
IX. Niciunul dintre lucrurile care sunt nu piere, insa cei ce se insala numesc schimbarile lor moarte si pieire 82
X. Despre gandire si simtire 86
XI. Cheia 92
XII. Mintea catre Hermes 106
XIII. Despre Mintea comuna 118
XIV. Discursul tainic de pe munte 130
XV. Despre dreapta intelegere 142
XVI. Asclepios catre Ammon 148
XVII. [Asclepios catre rege] 156
XVIII. Despre piedicile ce i se pun sufletului de catre patimile trupului 158

PREDICA DESAVARSITA sau ASCLEPIOS 167

FRAGMENTE DIN STOBAEUS

I. Despre evlavie si [adevarata] filosofie 223
II. [Despre neputinta de a-l intelege pe Zeu] 231
III. Despre adevar 232
IV. [Fiinta, Natura, Zeii] 238
V. [Despre Materie] 239
VI. Despre Timp 240
VII. Despre corpurile vesnice [si despre corpurile pieritoare] 241
VIII. Despre energie si senzatie 243
IX. Despre [decani si] astre 248
X. [Despre Providenta, Necesitate si Soarta] 254
XI. [Despre Dreptate] 256
XII. Despre Providenta si Soarta 257
XIII. Despre guvernarea Universului 258
XIV. Despre suflet [I] 259
XV. Despre suflet [II] 261
XVI. [Despre suflet, III] 262
XVII. [Despre suflet, IV] 263
XVIII. [Despre suflet, V] 265
XIX. [Despre suflet, VI] 267
XX. [Puterea de alegere] 269
XXI. Isis [catre Horus] 270
XXII. [O apoftegma] 271
XXIII. Din „Afrodita” 272
XXIV. [Un imn al Zeilor] 273
XXV. Fecioara Lumii [I] 274
XXVI. Fecioara Lumii [II] 296
XXVII. Invatatura lui Isis catre Horus 302

DIVERSE FRAGMENTE

I 313
II 313
III 314
IV 315

Bibliografie selectiva 317


Hermes Trismegistos

Inca din secolul al IV-lea i.H., grecii il desemnau pe zeul egiptean Thot cu numele atat de sugestiv si plin de semnificatii „ Hermes Trismegistos“. Epitetul Trismegistos („cel de trei ori mare") atribuit lui Hermes este de origine relativ tarzie si nu se intalneste la niciun autor anterior celui de-al doilea secol crestin. El a aparut, cel mai probabil, din formele mai vechi derivate de greci din surse egiptene originale. Numele Hermes pare sa fi fost considerat in cursul secolului al III-lea d.H. si al urmatoarelor, un pseudonim convenabil pentru a fi pus in fruntea numeroaselor scrieri sincretice in care se cauta imbinarea filozofiei neoplatonice cu iudaismul lui Philon si cu doctrina kabbalista, pentru a oferi astfel o alternativa credibila pentru crestinism.

Hermes era numit de catre egipteni Tat, Taut, Thot. Thot era sfetnicul si prietenul lui Osiris. El a imbogatit limba, a inventat literele, a instituit rituri religioase, a transmis oamenilor numeroase cunostinte filozofice, i-a initiat in astronomie, in muzica si in alte arte. Multi sunt de parere ca acest Thot sau Hermes a trait cu mult inainte de Moise. Unii au mers atat de departe, incat l-au identificat cu Adam, in timp ce aproape toti istoriografii, inconjurand de mister personajul si faptele sale, i-au atribuit puteri magice, daca nu chiar inventarea magiei.

Se spune ca ceva mai tarziu a trait un alt Thot sau Hermes. Era la fel de venerat ca primul si indeosebi acestuia ii era asociat numele Trismegistos. Dupa parerea lui Manethon, el este cel care a tradus caracterele sacre ale primului Hermes, gravate pe tablele de piatra, si le-a explicat intr-o seama de carti pastrate in templele egiptene. Acelasi autor il numeste „fiul lui Agathodaemon [Daimonul cel bun]" si adauga ca lui i se datoreaza atat restaurarea intelepciunii lasate mostenire de primul Hermes, cat si renasterea egipteana a geometriei, a aritmeticii si a artelor, dupa ce mult timp acestea fusesera pierdute sau neglijate.

 

Carti din colectia Bibliotheca orientalis

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
00NT004
Anul aparitiei
2020
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Teme de interes
Cabala, alchimia si puterea cuvantului, Calatorie prin vechile traditii, Mituri, rituri si arhetipuri in civilizatiile antice, titluri Herald
SKU editii anterioare
000B01, 000B207, 000B214, 000B218, 000B221
ISBN editii anterioare
973-98399-4-0, 978-973-111-019-6, 978-973-111-144-5, 978-973-111-266-4, 978-973-111-491-0
Limba
Romana
Nr. pagini
336
ISBN
978-973-111-795-9
Cod bara editii anterioare
5948417020011, 5948417022077, 5948417022145, 5948417022183, 5948417022213
Traducator
Alexandru Anghel, Dan Dumbraveanu

Articole