15%

Regele lumii * Ezoterismul lui Dante

Rene Guenon (Autor)

Regele lumii abunda in trimiteri la Ezoterismul lui Dante, autor in opera caruia Guénon a deslusit mai multe despre existenta si activitatea oculta a anumitor Ordine cavaleresti care, in acceptiunea sa, fac legatura in lumea vizibila cu centrul nevazut al lumii, guvernat de acest Rege misterios. Acesta este si motivul pentru care am considerat ca este potrivit ca cele doua studii sa apara in acelasi volum. René Guénon exploreaza sensurile ascunse ale Divinei Comedii si cu precadere sensul initiatic, re-prezentand principiul tuturor celorlalte, unificandu-le si coordonandu-le.

Disponibil in stoc
Regele lumii * Ezoterismul lui Dante
33,57 RON 39,50 RON
(-15%)
33,57 RON 39,50 RON
Costurile de livrare nu sunt incluse
Colectia
PHILOSOPHIA PERENNIS
Anul publicarii
2022
Coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Numar pagini
192
ISBN
978-973-111-944-1
Cod Bare EAN
5948417230274

Descriere

Exista un „Rege al lumii”? Este el un „Rege al tuturor regilor”? Si daca da, unde se afla si cum putem ajunge la el? Asemenea intrebari pot sa apara intr-o minte moderna, obisnuita cu evaluari cantitative, insa ceea ce René Guénon a vrut sa transmita in studiul sau omonim este, de fapt: „Cum si in ce forma, prin cine si prin ce actioneaza Principiul (Dumnezeu) in manifestarea universala, in lume”.

Regele lumii abunda in trimiteri la Ezoterismul lui Dante, autor in opera caruia Guénon a deslusit mai multe despre existenta si activitatea oculta a anumitor Ordine cavaleresti care, in acceptiunea sa, fac legatura in lumea vizibila cu centrul nevazut al lumii, guvernat de acest Rege misterios. Acesta este si motivul pentru care am considerat ca este potrivit ca cele doua studii sa apara in acelasi volum. René Guénon exploreaza sensurile ascunse ale Divinei Comedii si cu precadere sensul initiatic, reprezentand principiul tuturor celorlalte, unificandu-le si coordonandu-le.

Dincolo de relatarea poetica propriu-zisa (sensul literal), in Divina Comedie a lui Dante cei mai multi comentatori au remarcat un sens filosofico-teologic si unul politic si social, dar sensul initiatic, metafizic, cu caracter profund ezoteric nu este la indemana oricui. Orientandu-se catre acesta, Guénon subliniaza ideea ca Ordinul Templierilor era un ordin monastic si cavaleresc si, in acelasi timp, principala organizatie initiatica din Occidentul Evului Mediu. Insa urmele sale sunt prezente pana in zilele noastre, iar noua ne revine sarcina sa le cercetam pentru a redescoperi, poate, initieri candva stiute legate de ascensiunea catre acest Rege al lumii si manifestarea sa universala.


„Partea nevazuta a istoriei nu se afla in «culisele» acestui theatrum mundi, ci deasupra sa, acolo unde se afla izvorul nesecat al vremuirii si temeiul oricarui lucru de pe pamant.”

Teodoru Ghiondea

Regele Lumii, ii spune un lama lui F. Ossendowski, este in legatura cu gandurile tuturor acelora care conduc destinele umanitatii... El le cunoaste intentiile si ideile. Daca acestea plac lui Dumnezeu, Regele Lumii le favorizeaza cu ajutorul sau invizibil; daca ele nu sunt placute lui Dumnezeu, Regele le va produce esecul. Aceasta putere este data in Agarthi prin stiinta tainica a lui Om, cuvant prin care incepem toate rugaciunile noastre.”

„[...] exista legaturi foarte stranse intre descrierile care, in toate tarile, se refera la centre spirituale mai mult sau mai putin ascunse, sau cel putin greu accesibile. Singura explicatie plauzibila ce poate fi data este aceea ca, daca aceste descrieri se refera la centre diferite, asa cum pare sa se intample in anumite cazuri, acestea nu sunt, am putea spune, decat emanatii ale unui centru unic si suprem, asa cum toate traditiile nu sunt, de fapt, decat adaptari ale marii traditii primordiale.”

Regele lumii

„Initierea veritabila fiind o luare in posesie constienta a starilor superioare, e usor de inteles ca ea trebuie descrisa simbolic ca o ascensiune sau o «calatorie cereasca»; dar s-ar putea pune intrebarea: de ce aceasta ascensiune trebuie sa fie precedata de o coborare in Infernuri? [...] pe de o parte, aceasta coborare este ca o recapitulare a starilor ce au precedat in mod logic starea umana, care i-au determinat conditiile particulare si care trebuie, de asemenea, sa participe la «transformarea» ce se va realiza; pe de alta parte, ea permite manifestarea, conform anumitor modalitati, a posibilitatilor de ordin inferior pe care fiinta le poarta inca in ea in stare nedezvoltata si care trebuie epuizate de ea inainte de a putea ajunge la realizarea starilor sale superioare.”

„Mult mai putin discutabila este identificarea figurilor simbolice vazute de Dante: crucea in cerul lui Marte, vulturul in cel al lui Jupiter, scara in cel al lui Saturn. Se poate desigur apropia aceasta cruce de cea care, dupa ce a fost semnul distinctiv al Ordinelor cavaleriei, serveste inca drept emblema a mai multor grade masonice; si, daca ea este situata in sfera lui Marte, nu e aceasta o aluzie la caracterul militar al acestor Ordine, ratiunea lor aparenta de a fi, si la rolul jucat in mod exterior de ele in expeditiile razboinice ale Cruciadelor?”

Ezoterismul lui Dante

CUPRINS

REGELE LUMII

Introducere 9

I. Notiuni despre Agartha in Occident 15
II. Regalitate si pontificat 21
III. „Shekinah” si „Metatron” 31
IV. Cele trei functii supreme 41
V. Simbolismul Graalului 51
VI. „Melki – Tsedeq” 59
VII. „Luz” sau salasul nemuririi 71
VIII. Centrul suprem ascuns in vremea lui Kali–Yuga 79
IX. Omphalos-ul si Betyl-ii 85
X. Nume si reprezentari simbolice ale centrelor spirituale 95
XI. Localizari ale centrelor spirituale 101
XII. Cateva concluzii 107

EZOTERISMUL LUI DANTE

I. Sens aparent si sens ascuns 113
II. „Fede Santa” 119
III. Apropieri masonice si hermetice 125
IV. Dante si rozicrucianismul 137
V. Calatorii extraterestre in diferite traditii 147
VI. Cele trei lumi 155
VII. Numerele simbolice 161
VIII. Ciclurile cosmice 171
IX. Eroarea interpretarilor sistematice 185


Rene Guenon

René Guénon s-a nascut la 15 noiembrie 1886, in Blois. In 1904 a venit la Paris, inscriindu-se la Colegiul Rollin, ca student la matematica. In 1908, Guenon frecventa deja „scolile" ocultiste ale epocii. Initiat in Francmasonerie, in Ordinul Martinist, student al Scolii Hermetice a lui Papus, el a devenit o figura cunoscuta in miscarea ezoterica de atunci; in 1909 ajunge membru al Bisericii Gnostice, cu numele Palingenius.

Perioada 1908-1912 este foarte enigmatica. Superiores Incogniti il investesc pe René Guénon cu functia de restaurator al Traditiei primordiale in Occident, mai precis cu rolul de transmitator si talmacitor al adevarurilor absolute, in vederea modificarii mentalitatii occidentale. Intre 1909 si 1912, realizarea metafizica (cel putin teoretica) a lui Guénon era un fapt implinit, dovada fiind articolele scrise de el atunci, articole care prevestesc cartile de mai tarziu. Intrucat initierea sa era una „universala", Guénon a „particularizat-o", ajungand initiat in hinduism, daoism si masonerie; iar in 1911-1912 s-a atasat de traditia islamica, luand numele „slujitorul Unicului", Abdel Wahed Yahia. 

 Desi opera sa ca sambure spiritual, dar si ca expunere discursiva era deja constituita, abia dupa zece ani Guénon a inceput sa-si publice cartile. Primul Razboi Mondial l-a impiedicat sa se manifeste mai repede, si doar in 1921 ii apare prima carte, despre traditia hindusa. In deceniul urmator, el si-a publicat toate scrierile fundamentale, si tot acum devine „inima" si „intelectul" revistei Études Traditionnelles.

 In 1930 paraseste definitiv Franta, stabilindu-se pentru tot restul vietii la Cairo. Desi „sihastrit" in Egipt, Guénon a continuat sa exercite o influenta peremptorie asupra Occidentului. Articolele lunare ce apareau in Études Traditionnelles, corespondenta de o vastitate uluitoare si cartile scrise in perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial au completat opera sa. 

 Desi a declarat raspicat ca nu accepta discipoli, René Guénon a influentat pe multi prin opera sa. Cel mai valoros colaborator al sau a fost Ananda Coomaraswamy; scrierile acestuia sunt, dupa ale lui Guénon , cele mai puternice si mai sincere din domeniu traditional, cele care pot fi luate ca referinta fara nicio ezitare. Dar cea mai mare speranta (din punct de vedere initiatic) Guénon si-a pus-o in Frithjof Schuon, care, convertit la islam, a instituit o „cale initiatica" pentru Europa. Acestei cai i s-au atasat romanii Mihai Valsan si Vasile Lovinescu. Printre alti „invatacei" mai cunoscuti ii vom mentiona pe Titus Burckhardt si pe Martin Lings. Mihai Valsan a devenit, dupa moartea lui Guénon, redactor-sef al revistei Études Traditionnelles si a inceput publicarea operei postume a acestuia.

 Dupa o suferinta fizica intensa, René Guénon paraseste lumea aceasta la 7 ianuarie 1951.

Mircea A. Tamas

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
00PH027
Anul aparitiei
2022
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Titlul original
@Le Roi du monde, Editeur Charles Bosse, Paris, 1927 - @L'Esoterisme de Dante, Editeur Charles Bosse, Paris, 1925
Teme de interes
René Guénon - Relevanta traditiei in actualitate, titluri Herald
Limba
Romana
Nr. pagini
192
ISBN
978-973-111-944-1
Traducator
Daniel Hoblea, Teodoru Ghiondea

Articole