15%

Introducere generala in studiul doctrinelor hinduse

Rene Guenon (Autor)

In acest volum, René Guénon ne ofera o prezentare exhaustiva a filosofiei si a intelelepciunii hinduse. Lucrarea exploreaza conceptele centrale ale hinduismului, precum Brahman (realitatea suprema), Atman (sinele individual) si ciclurile de nastere si reincarnare (samsara). De asemenea, Guénon analizeaza principalele ramuri ale hinduismului, precum vedanta, yoga, tantra si bhakti.

Cartea care pune accentul pe aspectele metafizice si spirituale ale hinduismului, evidentiind intelegerea sa profunda si complexa asupra naturii si a existentei umane, este considerata una dintre cele mai importante lucrari ale filosofului si metafizicianului francez, si a avut o mare influenta asupra studiului hinduismului si al gandirii orientale in general.

Disponibil in stoc
Introducere generala in studiul doctrinelor hinduse
40,80 RON 48,00 RON
(-15%)
40,80 RON 48,00 RON
Costurile de livrare nu sunt incluse
Colectia
PHILOSOPHIA PERENNIS
Anul publicarii
2023
Coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Numar pagini
304
ISBN
978-630-6550-17-3
Cod Bare EAN
5948417230373

Descriere

Este astazi o evidenta, cel putin pentru acei (chiar daca putini) care mai au "intelletti sani", ca volumul Introducere generala in studiul doctrinelor hinduse este o carte fundamentala nu numai pentru cunoasterea traditiei hinduse, prima din acest ciclu al umanitatii de la care ne-au ramas texte scrise esentiale, ci si pentru definirea si caracterizarea diferitelor domenii ale stiintelor sacre, ca si pentru precizarea notiunilor si termenilor definitorii ai oricarei cunoasteri traditionale. Chiar daca Rene Guenon a mai scris articole si carti avand ca tema diferitele aspecte ale traditiei hinduse, Introducere generala in studiul doctrinelor hinduse este o carte de inceput pentru orice studiu teoretic al traditiei universale, inlaturand erorile si confuziile care domneau si mai domina inca parerile orientalistilor, a caror eruditie se bazeaza pe cercetari istorice si informatii exterioare, in timp ce Guenon priveste lucrurile din miezul lor spiritual, ca unul care a avut o legatura profunda, daca nu chiar misterioasa, atat cu traditia hindusa, cat si cu cea universala, intuind legatura lor cu Traditia primordiala.

Vom incerca sa schitam principalele aspecte ale acestor traditii care preced in carte expunerea liniilor esentiale ale hinduismului. Constatand deosebirea dintre civilizatiile orientale si cele occidentale, Guenon socoteste ca diferenta e datorata faptului ca Orientul a pastrat doctrinele metafizice traditionale, in timp ce in Occident ele s-au degradat sau chiar s-au pierdut. Aceasta diferenta incepe sa apara odata cu desacralizarea gandirii grecesti si a antropomorfizarii artei grecesti, cand zeii sunt uitati sau excesiv umanizati, iar spiritualitatea este inlocuita cu un rationalism discursiv care a ucis mitul si simbolul. Aceste trasaturi s-au transmis apoi, prin Imperiul roman, si civilizatiilor europene, odata cu asa-zisa Renastere, chiar daca Evul Mediu crestin a intarziat cu peste un mileniu desacralizarea lor.

Datorita acestui mod diferit de gandire si expresie au aparut rupturi intre metafizica si filozofie, ca si intre aceasta si teologie. In acelasi timp s-a pierdut deosebirea intre ezoterism si exoterism, ducand la suprimarea misterelor care isi bazau initierile pe doctrina interioara si ritual secret. In paralel, gandirea si limbajul simbolic al Orientului si miturile, care foloseau mai ales oralitatea, au fost inlocuite, cum spuneam, cu gandirea rationalist-empirica a Occidentului care a deschis drumul unei civilizatii tehnologice desacralizante si pana la urma dezumanizante. - Se poate vedea din aceasta foarte succinta prezentare cat de diferita de Occident este perspectiva gandirii lui Guenon, care este in fond gandirea traditionala imemoriala, si cat de apropiata de intelegerea civilizatiilor orientale...

Florin Mihaescu

CUPRINS

Cuvant inainte 13


PARTEA INTAI
Consideratii preliminare
Cap. I Orient si Occident 21
Cap. II Divergenta 25
Cap. III Prejudecata clasica 30
Cap. IV Relatiile intre popoarele vechi 36
Cap. V Chestiuni de cronologie 41
Cap. VI Dificultati lingvistice 49


PARTEA A DOUA
Modurile generale ale gandirii orientale
Cap. I Marile diviziuni ale Orientului 57
Cap. II Principiile de unitate ale civilizatiilor orientale 62
Cap. III Ce trebuie inteles prin traditie? 69
Cap. IV Traditie si religie 74
Cap. V Caracterele esentiale ale metafizicii 87
Cap. VI Raporturile metafizicii cu teologia 97
Cap. VII Simbolism si antropomorfism 105
Cap. VIII Gandirea metafizica si gandirea filozofica 111
Cap. IX Ezoterism si exoterism 127
Cap. X Realizarea metafizica 135


PARTEA A TREIA
Doctrinele hinduse
Cap. I Semnificatia precisa a cuvantului "hindus" 142
Cap. II Perpetuitatea Vedei 148
Cap. III Ortodoxie si heterodoxie 152
Cap. IV Despre buddhism 157
Cap. V Legea lui Manu 169
Cap. VI Principiul institutiei castelor 174
Cap. VII Sivaism si visnuism 181
Cap. VIII Punctele de vedere ale doctrinei 186
Cap. IX Nyaya 193
Cap. X Vaisesika 199
Cap. XI Sankhya 207
Cap. XII Yoga 212
Cap. XIII Mimansa 217
Cap. XIV Vedanta 224
Cap. XV Observatii asupra ansamblului doctrinei 231
Cap. XVI Invatatura traditionala 235


PARTEA A PATRA
Interpretarile occidentale
Cap. I Orientalismul oficial 241
Cap. II Stiinta religiilor 246
Cap. III Teosofismul 253
Cap. IV Vedanta occidentalizata 261
Cap. V Ultime observatii 266
Concluzie 271



Rene Guenon

René Guénon s-a nascut la 15 noiembrie 1886, in Blois. In 1904 a venit la Paris, inscriindu-se la Colegiul Rollin, ca student la matematica. In 1908, Guenon frecventa deja „scolile" ocultiste ale epocii. Initiat in Francmasonerie, in Ordinul Martinist, student al Scolii Hermetice a lui Papus, el a devenit o figura cunoscuta in miscarea ezoterica de atunci; in 1909 ajunge membru al Bisericii Gnostice, cu numele Palingenius.

Perioada 1908-1912 este foarte enigmatica. Superiores Incogniti il investesc pe René Guénon cu functia de restaurator al Traditiei primordiale in Occident, mai precis cu rolul de transmitator si talmacitor al adevarurilor absolute, in vederea modificarii mentalitatii occidentale. Intre 1909 si 1912, realizarea metafizica (cel putin teoretica) a lui Guénon era un fapt implinit, dovada fiind articolele scrise de el atunci, articole care prevestesc cartile de mai tarziu. Intrucat initierea sa era una „universala", Guénon a „particularizat-o", ajungand initiat in hinduism, daoism si masonerie; iar in 1911-1912 s-a atasat de traditia islamica, luand numele „slujitorul Unicului", Abdel Wahed Yahia. 

 Desi opera sa ca sambure spiritual, dar si ca expunere discursiva era deja constituita, abia dupa zece ani Guénon a inceput sa-si publice cartile. Primul Razboi Mondial l-a impiedicat sa se manifeste mai repede, si doar in 1921 ii apare prima carte, despre traditia hindusa. In deceniul urmator, el si-a publicat toate scrierile fundamentale, si tot acum devine „inima" si „intelectul" revistei Études Traditionnelles.

 In 1930 paraseste definitiv Franta, stabilindu-se pentru tot restul vietii la Cairo. Desi „sihastrit" in Egipt, Guénon a continuat sa exercite o influenta peremptorie asupra Occidentului. Articolele lunare ce apareau in Études Traditionnelles, corespondenta de o vastitate uluitoare si cartile scrise in perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial au completat opera sa. 

 Desi a declarat raspicat ca nu accepta discipoli, René Guénon a influentat pe multi prin opera sa. Cel mai valoros colaborator al sau a fost Ananda Coomaraswamy; scrierile acestuia sunt, dupa ale lui Guénon , cele mai puternice si mai sincere din domeniu traditional, cele care pot fi luate ca referinta fara nicio ezitare. Dar cea mai mare speranta (din punct de vedere initiatic) Guénon si-a pus-o in Frithjof Schuon, care, convertit la islam, a instituit o „cale initiatica" pentru Europa. Acestei cai i s-au atasat romanii Mihai Valsan si Vasile Lovinescu. Printre alti „invatacei" mai cunoscuti ii vom mentiona pe Titus Burckhardt si pe Martin Lings. Mihai Valsan a devenit, dupa moartea lui Guénon, redactor-sef al revistei Études Traditionnelles si a inceput publicarea operei postume a acestuia.

 Dupa o suferinta fizica intensa, René Guénon paraseste lumea aceasta la 7 ianuarie 1951.

Mircea A. Tamas

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
00PH037
Anul aparitiei
2023
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Teme de interes
Calatorie prin vechile traditii, Căi către sine prin înțelepciunea Indiei, Invataturile Maestrilor Spirituali, René Guénon - Relevanta traditiei in actualitate, titluri Herald
SKU editii anterioare
000R09, 00PH014
ISBN editii anterioare
973-7970-43-8, 978-973-111-431-6
Limba
Romana
Nr. pagini
304
ISBN
978-630-6550-17-3
Cod bara editii anterioare
5948417160090, 5948417230144
Traducator
Daniel Hoblea

Articole