Simbolismul Crucii
Guenon - filosof esoteric francez contemporan - nu trateaza simbolismul crucii in sens restrans - crestin - si nici intr-unul restrictiv din punct de vedere al imaginii efective a obiectului de referinta. El este discutat in primul rand din perspectiva metafizica - aceasta fiind - sustine...


1-3 zile lucratoare

1-3 zile lucratoare

Stoc limitat







Frecvent citita impreuna cu:
Descriere
„Guenon, filosof esoteric francez contemporan, nu trateaza simbolismul crucii in sens restrans, crestin, si nici intr-unul restrictiv din punct de vedere al imaginii efective a obiectului de referinta. El este discutat in primul rand din perspectiva metafizica, aceasta fiind, sustine autorul, si cea mai importanta. Apoi semnificatia sa este regasita in interpretarea altor structuri cu aceeasi virtute explicativa dar cu o, daca putem spune astfel, geometrie diferita, cum este Arborele cu sarpele incolacit in jurul trunchiului sau tesatura cu firele sale intersectate. Firul rosu este mentinut de unghiul unic de abordare a intregii lucrari ce rezoneaza, de altfel, si cu pozitia autorului: sensul simbolic al unui fenomen sau al unui lucru nu il exclude pe cel istoric. Aceasta pentru ca, de fapt, cel din urma este conditionat, caci derivat, din principiul metafizic, care este cel esential de raportare. Celelalte niveluri de interpretare sunt contingente. In acest sens crucea reprezinta un soi de busola de orientare in mijlocul starilor multiple de existenta a ceea ce este real: Fiinta. Structura ei trimite, pe verticala, la ierarhia tipurilor ontologice (determinate de Fiinta) si, pe orizontala, la amploarea individualitatilor acestora. Lucrarea este densa conceptual, profunda, si nu ne lasa sa uitam nici o clipa intentia autorului de a vorbi despre ceea ce e cu adevarat semnificativ, real.”
Irina-Gabriela Buda
*
„Crucea, am spus-o, este un simbol care, sub diverse forme, se intalneste aproape pretutindeni, si asta inca din cele mai vechi timpuri; prin urmare, ea este foarte departe de a apartine in mod propriu si exclusiv crestinismului, cum ar putea fi tentati sa creada unii. Trebuie spus chiar ca crestinismul, cel putin sub aspectul sau exterior si indeobste cunoscut, pare sa fi pierdut intrucatva din vedere caracterul simbolic al crucii pana la a nu o privi decat ca pe semnul unui fapt istoric. In realitate, aceste doua puncte de vedere nu se exclud catusi de putin, cel de-al doilea nefiind intr-un anumit sens decat consecinta primului; dar acest mod de a considera lucrurile este atat de strain majoritatii contemporanilor nostri, incat trebuie sa ne oprim putin asupra lui pentru a evita orice neintelegere.”
Réne Guénon
CUPRINS
Cuvant inainte 7
I. Multiplicitatea starilor fiintei 15
II. Omul Universal 23
III. Simbolismul metafizic al crucii 29
IV. Directiile spatiului 35
V. Teoria hindusa a celor trei guna 47
VI. Unirea complementarelor 53
VII. Rezolutia opozitiilor 59
VIII. Razboiul si pacea 73
IX. Arborele din mijloc 79
X. Svastika 91
XI. Reprezentarea geometrica a treptelor existentei 95
XII. Reprezentarea geometrica a starilor fiintei 101
XIII. Raporturile celor doua reprezentari precedente 105
XIV. Simbolismul tesutului 107
XV. Reprezentarea continuitatii diferitelor modalitati ale unei stari a fiintei 117
XVI. Raporturile punctului cu intinderea 23
XVII. Ontologia Rugului aprins 129
XVIII. Trecerea de la coordonatele rectilinii la coordonatele polare; continuitatea prin rotatie 135
XIX. Reprezentarea continuitatii diferitelor stari ale fiintei 139
XX. Vortexul sferic universal 143
XXI. Determinarea elementelor reprezentarii fiintei 147
XXII. Simbolismul extrem-oriental al yin-yang; echivalenta metafizica a nasterii si mortii 151
XXIII. Semnificatia axei verticale; influenta Vointei Cerului 157
XXIV. Raza Cereasca si planul ei de reflexie 164
XXV. Arborele si sarpele 173
XXVI. Incomensurabilitatea intre fiinta totala si individualitate 181
XXVII. Locul starii individuale umane in ansamblul fiintei 185
XXVIII. Marea Triada 189
XXIX. Centrul si circumferinta 195
XXX. Ultime remarci asupra simbolismului spatial 201
Rene Guenon
