Demiurgul si alte studii traditionale

Rene Guenon (Autor)

Pentru a putea fi gasite intr-o carte si a-i scuti astfel pe cititori sa le caute in numerele unor reviste epuizate de multa vreme - am reunit sub titlul Demiurgul si alte studii traditionale (Melanges) cateva din articolele lui Guenon si Palingenius - pseudonimul sau din perioada revistei La...

Produsul nu mai este disponibil in magazinul nostru.
Demiurgul si alte studii traditionale
Pentru a putea fi gasite intr-o carte si a-i scuti astfel pe cititori sa le caut...
0,00 RON
(-%)
Colectia
CULTURA SI CIVILIZATIE
Anul publicarii
2005
Coperta
Brosata
Format
13 x 22 cm.
Numar pagini
269
ISBN
973-7970-37-3
Cod Bare EAN
5948417160069

Descriere

Pentru a putea fi gasite intr-o carte si a-i scuti astfel pe cititori sa le caute in numerele unor reviste epuizate de multa vreme, am reunit sub titlul Demiurgul si alte studii traditionale (Melanges) cateva dintre articolele lui Guenon si Palingenius, pseudonimul sau din perioada revistei La Gnose, fondata de el in 1909. Am impartit ansamblul acestor articole in trei parti: Metafizica si Cosmologie - Stiinte si arte traditionale - Despre cateva erori moderne. Intre Capitolul I al Primei parti, Demiurgul - care este, credem noi, primul text pe care l-a dat la tipar in 1909 la varsta de 23 de ani - si Stiinta profana in fata doctrinelor traditionale, din aprilie-mai 1950, au trecut mai bine de 40 de ani. In acest interval de aproape o jumatate de secol, nu se poate spune ca pozitiile intelectuale ale lui Guenon s-au schimbat mult, mai cu seama in privinta criticilor impotriva lumii moderne.

Pe planul expunerii teoretice a Doctrinei traditionale, e probabil ca ar fi prezentat Demiurgul intr-o alta maniera in cateva puncte, insa fara a-i schimba semnificatia profunda, deoarece punctul sau de vedere metafizic a ramas intotdeauna acelasi.

Monoteism si angelologie, din 1946, explica eroarea politeista ca o degenerescenta a formelor traditionale datorata neintelegerii adevaratelor raporturi ale diverselor atribute cu Principiul Suprem. Guenon reia aici, insa sub o forma mai accesibila occidentalilor, o argumentatie a lui Sri Sankaracarya din comentariul acestuia la Mandukya Upanisad. Se va observa ca, deja in Demiurgul, citatele sankaryene erau numeroase.

Spirit si intelect (1947) precizeaza ca sensul cuvintelor este in functie de diferitele ordine de realitate pentru care sunt utilizate.

Intelectul sau Buddhi este de natura esentialmente supra-individuala, deoarece nu este altceva decat expresia insasi a lui Atman in manifestare. Asadar, daca se ia cuvantului Spirit in sensul de Intelect, el trebuie conceput ca un Principiu de ordin universal, prima productie a lui Prakriti.

Ideile eterne (1947), contrar opiniei unora, nu trebuie considerate nicidecum ca simple virtualitati in raport cu fiintele manifestate, carora le sunt "arhetipuri" principiale. A vedea altfel lucrurile echivaleaza cu "a taia radacinile plantelor". "Nu realitatea noastra in Principiu este virtuala, ci numai constiinta pe care o putem avea despre ea" in timpul manifestarii.

Capitolul VI, Cunoaste-te pe tine insuti este traducerea franceza, revazuta si corectata de Guenon, a unui articol in araba pe care l-a dat in 1931 revistei El-Ma'rifah. Reamintim ca Guenon a plecat la Cairo in martie 1930, insa "legatura" sa cu "Tacawwuf" dateaza din 1912.

Observatiile asupra notatiei matematice si asupra producerii numerelor au fost scrise in perioada [revistei] La Gnose, 1910. Primele au fost reluate si dezvoltate in Les Principes du calcul infinitesimal editate in 1946 la N.R.F. in colectia "Tradition".

Observatii asupra producerii numerelor, scrise in 1910, continua Demiurgul. Se observa influenta pitagorismului si a Kabbalei (vezi "Formes traditionnelles et cycles cosmiques", Partea a III-a, p. 60-110).

Initierea si meseriile este un articol aparut in Le Voile d`Isis in aprilie 1934. Autorul explica aici de ce a devenit necesara initierea pe masura ce umanitatea se indeparta de starea primordiala. In Artele si conceptia lor traditionala, Guenon expune cauzele degenerescentei meseriilor si artelor ca urmare a "caderii" sau a mersului descendent al ciclului actual. El indica totusi posibilitatea unei initieri in "micile mistere" bazata pe meseria de constructor ce subzista inca, in mod valabil, in Occident (Cf. Pe acest subiect Apercus sur l`initiation).

Desi textul Conditiile existentei corporale din ultimele doua numere din La Gnose (1912), pe care il redam aici, nu se refera decat la Akasa si Vayu, celelalte trei elemente nemaifiind tratate, adica Focul-Apa-Pamantul (Tejas-Ap-Prithvi), ne-am gandit ca partea redactata ar interesa suficient publicul caruia ii era destinata pentru a figura printre articolele cuprinse in Melanges.

Gnoza si scolile spiritualiste ne-a readus in punctul de pornire, adica in perioada Demiurgului - noiembrie 1909. Aceasta este o luare de pozitie definitiva, deoarece, scrie Guenon, "un Principiu universal nu poate fi derivat din faptele particulare... Principiile cunoasterii nu le putem gasi decat in noi insine si nicidecum in obiectele exterioare".

O alta serie de articole va preciza criticile adresate scolilor numite spiritualiste, adica ocultistilor, teozofilor si spiritistilor, critici ce vor fi reinnoite si dezvoltate in L`Erreur spirite si in Le Theosophisme cativa ani mai tarziu.

In fine, ultimul capitol, Stiinta profana in fata doctrinelor traditionale, care dateaza din aprilie 1950, reafirma, fata de "stiintifici" de aceasta data, aceleasi luari de pozitie ca in perioada La Gnose.

"Punctul de vedere profan este ilegitim ca atare, deoarece ia in considerare lucrurile fara a le pune in legatura cu nici un principiu transcendent si ca si cum ar fi independente de orice principiu... Stiinta moderna in intregul ei nu are nici un drept sa fie considerata ca o cunoastere veritabila, deoarece, chiar daca ar ajunge sa enunte lucruri care sa fie adevarate, modul in care le prezinta nu este mai putin ilegitim, ea fiind in tot cazul incapabila sa ofere cauza adevarului lor, care nu poate rezida decat in dependenta lor fata de principii..."

"Aplicatiile practice carora aceasta stiinta le poate da loc sunt cu totul independente de valoarea stiintei ca atare... si savantii insisi recunosc ca utilizeaza forte a caror natura o ignora complet; aceasta ignoranta consta fara indoiala pentru multi in caracterul primejdios pe care aceste aplicatii il prezinta deseori".

Ar fi greu sa se nege astazi, dupa un sfert de secol, justetea ultimelor avertismente ale lui Guenon.

Ea nu va impiedica sa se implineasca destinul ciclului uman, insa va permite poate unora sa inteleaga mai bine epoca in care traim si permanenta actualitate a operei celui pe care Sri Ramana Maharshi il numea "Marele Sufi".

Roger Maridort

CUPRINS

Prima parte

METAFIZICA SI COSMOLOGIE

Cap. I Demiurgul

Cap. II Monoteism si angelologie

Cap. III Spirit si intelect

Cap. IV Ideile eterne

Cap. V Tacere si solitudine

Cap. VI "Cunoaste-te pe tine insuti"

Cap. VII Observatii asupra producerii numerelor

Partea a doua

STIINTE SI ARTE TRADITIONALE

Cap. I Initierea si meseriile

Cap. II Observatii asupra notatiei matematice

Cap. III Artele si conceptia lor traditionala

Cap. IV Conditiile existentei corporale

Partea a treia

CATEVA ERORI MODERNE

Cap. I Despre pretinsul "empirism" al anticilor

Cap. II Raspandirea cunoasterii si spiritul modern

Cap. III Superstitia "valorii"

Cap. IV Simtul proportiilor

Cap. V Originile mormonismului

Cap. VI Gnoza si scolile spiritualiste

Cap. VII Despre o misiune in Asia Centrala

Cap. VIII Stiinta profana in fata doctrinelor traditionale


Rene Guenon

René Guénon s-a nascut la 15 noiembrie 1886, in Blois. In 1904 a venit la Paris, inscriindu-se la Colegiul Rollin, ca student la matematica. In 1908, Guenon frecventa deja „scolile" ocultiste ale epocii. Initiat in Francmasonerie, in Ordinul Martinist, student al Scolii Hermetice a lui Papus, el a devenit o figura cunoscuta in miscarea ezoterica de atunci; in 1909 ajunge membru al Bisericii Gnostice, cu numele Palingenius.

Perioada 1908-1912 este foarte enigmatica. Superiores Incogniti il investesc pe René Guénon cu functia de restaurator al Traditiei primordiale in Occident, mai precis cu rolul de transmitator si talmacitor al adevarurilor absolute, in vederea modificarii mentalitatii occidentale. Intre 1909 si 1912, realizarea metafizica (cel putin teoretica) a lui Guénon era un fapt implinit, dovada fiind articolele scrise de el atunci, articole care prevestesc cartile de mai tarziu. Intrucat initierea sa era una „universala", Guénon a „particularizat-o", ajungand initiat in hinduism, daoism si masonerie; iar in 1911-1912 s-a atasat de traditia islamica, luand numele „slujitorul Unicului", Abdel Wahed Yahia. 

 Desi opera sa ca sambure spiritual, dar si ca expunere discursiva era deja constituita, abia dupa zece ani Guénon a inceput sa-si publice cartile. Primul Razboi Mondial l-a impiedicat sa se manifeste mai repede, si doar in 1921 ii apare prima carte, despre traditia hindusa. In deceniul urmator, el si-a publicat toate scrierile fundamentale, si tot acum devine „inima" si „intelectul" revistei Études Traditionnelles.

 In 1930 paraseste definitiv Franta, stabilindu-se pentru tot restul vietii la Cairo. Desi „sihastrit" in Egipt, Guénon a continuat sa exercite o influenta peremptorie asupra Occidentului. Articolele lunare ce apareau in Études Traditionnelles, corespondenta de o vastitate uluitoare si cartile scrise in perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial au completat opera sa. 

 Desi a declarat raspicat ca nu accepta discipoli, René Guénon a influentat pe multi prin opera sa. Cel mai valoros colaborator al sau a fost Ananda Coomaraswamy; scrierile acestuia sunt, dupa ale lui Guénon , cele mai puternice si mai sincere din domeniu traditional, cele care pot fi luate ca referinta fara nicio ezitare. Dar cea mai mare speranta (din punct de vedere initiatic) Guénon si-a pus-o in Frithjof Schuon, care, convertit la islam, a instituit o „cale initiatica" pentru Europa. Acestei cai i s-au atasat romanii Mihai Valsan si Vasile Lovinescu. Printre alti „invatacei" mai cunoscuti ii vom mentiona pe Titus Burckhardt si pe Martin Lings. Mihai Valsan a devenit, dupa moartea lui Guénon, redactor-sef al revistei Études Traditionnelles si a inceput publicarea operei postume a acestuia.

 Dupa o suferinta fizica intensa, René Guénon paraseste lumea aceasta la 7 ianuarie 1951.

Mircea A. Tamas

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
000R06
Anul aparitiei
2005
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 22 cm.
Limba
Romana
Nr. pagini
269
ISBN
973-7970-37-3
Traducator
Daniel Hoblea

Articole