Cuvantari teologice
Cinci cuvantari despre Dumnezeu
Acest volum din monumentala colectie Patrologia Graeca, editata de J. P. Migne, reuneste scrierile Sfantului Grigorie de Nazianz, unul dintre cei mai mari teologi ai crestinismului patristic. Cunoscut si ca „Teologul”, datorita profunzimii reflectiilor sale, Sfantul Grigorie a fost un aparator al Ortodoxiei in fata ereziilor vremii si un fin cunoscator al filosofiei clasice, pe care a integrat-o armonios in gandirea sa teologica.
Volumul cuprinde predici, epistole si poeme teologice, in care sunt abordate teme fundamentale precum natura Treimii, Intruparea lui Hristos, harul divin si viata spirituala. Stilul sau retoric de o frumusete aparte, imbogatit de sensibilitatea poetica, face ca aceste texte sa fie nu doar valoroase din punct de vedere doctrinar, ci si remarcabile din perspectiva literara.
Aceasta editie reprezinta o resursa esentiala pentru cercetatorii teologiei patristice, pentru cei interesati de dezvoltarea doctrinara a crestinismului primar si pentru cititorii dornici sa aprofundeze mostenirea spirituala a unuia dintre cei mai mari Parinti ai Bisericii.


1-3 zile lucratoare

1-3 zile lucratoare

Stoc limitat







Frecvent citita impreuna cu:
Descriere
Aceasta carte reprezinta publicarea unei parti semnificative din opera teologica si filosofica a Sfantului Grigorie de Nazianz. Aparitia sa nu ar fi fost posibila fara ravna distinsului preot Gheorghe Tilea, un remarcabil traducator din operele fundamentale ale patristicii rasaritene, cea mai importanta parte a activitatii sale fiind inchinata operei Sfantului Grigorie de Nazianz.
Activitatea Sfantului Grigorie de Nazianz este plasata in contextul disputelor doctrinare din primele secole d. Hr. Prietenia dintre Sf. Vasile cel Mare si Sf. Grigorie de Nazianz a contribuit la sporirea tezaurului patristic.
Tinta urmarita de autorul celor „Cinci cuvantari despre Dumnezeu” este stabilirea doctrinei despre Sfanta Treime. In tumultuoasele secole al III-lea si al IV-lea d. Hr. aparusera mai multe curente de gandire care incercau sa ofere explicatii marilor teme de reflectie ale Bisericii primare. Principalele erezii din epoca erau arianismul, eunomianismul si pnevmatomahismul; acestea isi intemeiau opiniile pe supletea alunecoasa a logicii filosofice. Sustinatorii lui Arie si Eunomie negau caracterul divin al lui Hristos si considerau ca esenta crestinismului consta doar in cunoasterea teoretica a lucrarilor dumnezeiesti prin intermediul filosofiei. Scriind cele cinci Cuvantari teologice, Sf. Grigorie de Nazianz ataca opiniile acestora de pe o pozitie consecvent ortodoxa, aducand o contributie hotaratoare la fundamentarea doctrinei despre Sfanta Treime.
Prima cuvantare reprezinta de fapt o prefata la celelalte patru. Aici li se arata eunomienilor greseala de a trata lucrurile divine cu masura ratiunii limitate. Sf. Grigorie pune accentual atat pe evidentierea virtutilor, cat si pe aspectul practic al acestora.
Cuvantarea a doua despre Dumnezeu are ca subiect Dumnezeirea; in cadrul acesteia se remarca doua elemente definitorii: imposibilitatea cunoasterii lui Dumnezeu prin efortul eminamente rational (recurgerea la argumentul cosmologic-teleologic) si consideratia asupra naturilor spirituale necunoscute de om.
Cuvantarea a treia despre Dumnezeu argumenteaza doctrina Dumnezeirii Fiului respingand falsele obiectii enuntate de eunomieni ca puncte tari ale doctrinei lor: Fiul este cea mai prestanta creatura, Dumnezeu prin nastere continua este factorul nasterii neterminate.
Cuvantarea a patra despre Dumnezeu continua expunerea ideilor de dinainte si dezbate cele zece obiectii scripturistice infatisate de eunomieni, urmata de evocarea denumirilor generale ale Dumnezeirii.
Ultima cuvantare teologica constituie apologia Dumnezeirii Sfantului Duh si combate erezia pnevmatomahilor, care afirmau ca Sfantul Duh era o inovatie a ortodocsilor fara intemeiere scripturala.
*
„A intelege cu mintea pe Dumnezeu este lucru greu; a spune insa ce este El este cu neputinta.”
„Ce este Dumnezeu, va descoperi insa cineva, dupa socotinta mea, atunci cand aceasta facultate asemenea Lui si dumnezeiasca, mintea si ratiunea noastra, se va fi unit cu Acela cu care este inrudita din natura, si cand chipul va fi ajuns la chipul, la modelul lui, de a carui fierbinte dorinta este stapanit acum. Si mi se pare ca este o vorba foarte inteleapta a spune ca vom cunoaste si noi candva, precum am fost cunoscuti si noi. Dar ca in timpul de fata, tot ceea ce ajunge la noi este o mica emanatie a Dumnezeirii si un fel de mica licarire a unei mari lumini.”
Sf. Grigorie de Nazianz
Cuprins
Cuvant inainte 9
CUVANTARI TEOLOGICE
(Cinci cuvantari despre Dumnezeu)
Cuvantarea intai despre Dumnezeu 37
Cuvantarea a doua despre Dumnezeu 51
Cuvantarea a treia despre Dumnezeu 91
Cuvantarea a patra despre Dumnezeu 119
Cuvantarea a cincea despre Dumnezeu 149
Bibliografie selectiva 183
a) Surse primare 183
b) Referinte 184
c) Articole 185
d) Surse privind adnotarile redactorului de specialitate 187
Sf. Grigorie De Nazianz
