14%

Cuvantari teologice

Cinci cuvantari despre Dumnezeu

Acest volum din monumentala colectie Patrologia Graeca, editata de J. P. Migne, reuneste scrierile Sfantului Grigorie de Nazianz, unul dintre cei mai mari teologi ai crestinismului patristic. Cunoscut si ca „Teologul”, datorita profunzimii reflectiilor sale, Sfantul Grigorie a fost un aparator al Ortodoxiei in fata ereziilor vremii si un fin cunoscator al filosofiei clasice, pe care a integrat-o armonios in gandirea sa teologica.

Volumul cuprinde predici, epistole si poeme teologice, in care sunt abordate teme fundamentale precum natura Treimii, Intruparea lui Hristos, harul divin si viata spirituala. Stilul sau retoric de o frumusete aparte, imbogatit de sensibilitatea poetica, face ca aceste texte sa fie nu doar valoroase din punct de vedere doctrinar, ci si remarcabile din perspectiva literara.

Aceasta editie reprezinta o resursa esentiala pentru cercetatorii teologiei patristice, pentru cei interesati de dezvoltarea doctrinara a crestinismului primar si pentru cititorii dornici sa aprofundeze mostenirea spirituala a unuia dintre cei mai mari Parinti ai Bisericii.

Disponibil in stoc
Cuvantari teologice - Cinci cuvantari despre Dumnezeu
43,00 RON 50,00 RON
(-14%)
43,00 RON 50,00 RON
Costurile de livrare nu sunt incluse
Colectia
SPIRITUALITATE CRESTINA
Anul publicarii
2022
Coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Numar pagini
192
ISBN
978-973-111-966-3
Cod Bare EAN
5948417030416

Descriere

Aceasta carte reprezinta publicarea unei parti semnificative din opera teologica si filosofica a Sfantului Grigorie de Nazianz. Aparitia sa nu ar fi fost posibila fara ravna distinsului preot Gheorghe Tilea, un remarcabil traducator din operele fundamentale ale patristicii rasaritene, cea mai importanta parte a activitatii sale fiind inchinata operei Sfantului Grigorie de Nazianz.

Activitatea Sfantului Grigorie de Nazianz este plasata in contextul disputelor doctrinare din primele secole d. Hr. Prietenia dintre Sf. Vasile cel Mare si Sf. Grigorie de Nazianz a contribuit la sporirea tezaurului patristic.

Tinta urmarita de autorul celor „Cinci cuvantari despre Dumnezeu” este stabilirea doctrinei despre Sfanta Treime. In tumultuoasele secole al III-lea si al IV-lea d. Hr. aparusera mai multe curente de gandire care incercau sa ofere explicatii marilor teme de reflectie ale Bisericii primare. Principalele erezii din epoca erau arianismul, eunomianismul si pnevmatomahismul; acestea isi intemeiau opiniile pe supletea alunecoasa a logicii filosofice. Sustinatorii lui Arie si Eunomie negau caracterul divin al lui Hristos si considerau ca esenta crestinismului consta doar in cunoasterea teoretica a lucrarilor dumnezeiesti prin intermediul filosofiei. Scriind cele cinci Cuvantari teologice, Sf. Grigorie de Nazianz ataca opiniile acestora de pe o pozitie consecvent ortodoxa, aducand o contributie hotaratoare la fundamentarea doctrinei despre Sfanta Treime.

Prima cuvantare reprezinta de fapt o prefata la celelalte patru. Aici li se arata eunomienilor greseala de a trata lucrurile divine cu masura ratiunii limitate. Sf. Grigorie pune accentual atat pe evidentierea virtutilor, cat si pe aspectul practic al acestora.

Cuvantarea a doua despre Dumnezeu are ca subiect Dumnezeirea; in cadrul acesteia se remarca doua elemente definitorii: imposibilitatea cunoasterii lui Dumnezeu prin efortul eminamente rational (recurgerea la argumentul cosmologic-teleologic) si consideratia asupra naturilor spirituale necunoscute de om.

Cuvantarea a treia despre Dumnezeu argumenteaza doctrina Dumnezeirii Fiului respingand falsele obiectii enuntate de eunomieni ca puncte tari ale doctrinei lor: Fiul este cea mai prestanta creatura, Dumnezeu prin nastere continua este factorul nasterii neterminate.

Cuvantarea a patra despre Dumnezeu continua expunerea ideilor de dinainte si dezbate cele zece obiectii scripturistice infatisate de eunomieni, urmata de evocarea denumirilor generale ale Dumnezeirii.

Ultima cuvantare teologica constituie apologia Dumnezeirii Sfantului Duh si combate erezia pnevmatomahilor, care afirmau ca Sfantul Duh era o inovatie a ortodocsilor fara intemeiere scripturala.

*

„A intelege cu mintea pe Dumnezeu este lucru greu; a spune insa ce este El este cu neputinta.”

„Ce este Dumnezeu, va descoperi insa cineva, dupa socotinta mea, atunci cand aceasta facultate asemenea Lui si dumnezeiasca, mintea si ratiunea noastra, se va fi unit cu Acela cu care este inrudita din natura, si cand chipul va fi ajuns la chipul, la modelul lui, de a carui fierbinte dorinta este stapanit acum. Si mi se pare ca este o vorba foarte inteleapta a spune ca vom cunoaste si noi candva, precum am fost cunoscuti si noi. Dar ca in timpul de fata, tot ceea ce ajunge la noi este o mica emanatie a Dumnezeirii si un fel de mica licarire a unei mari lumini.”

Sf. Grigorie de Nazianz

Cuprins

Cuvant inainte 9

CUVANTARI TEOLOGICE
(Cinci cuvantari despre Dumnezeu)

Cuvantarea intai despre Dumnezeu 37

Cuvantarea a doua despre Dumnezeu 51

Cuvantarea a treia despre Dumnezeu 91

Cuvantarea a patra despre Dumnezeu 119

Cuvantarea a cincea despre Dumnezeu 149

Bibliografie selectiva 183
a) Surse primare 183
b) Referinte 184
c) Articole 185
d) Surse privind adnotarile redactorului de specialitate 187


Sf. Grigorie De Nazianz

Sfantul Grigorie de Nazianz, supranumit Teologul, s-a nascut in jurul anului 330, in Arianz, langa oraselul Nazianz din Capadocia. Sf. Grigorie isi insuseste cultura profana (filozofia si retorica) in Cesareea din Capadocia, apoi studiaza in Cesareea din Palestina si Alexandria.Formatia filozofica si-o desavarseste indeosebi la Atena, loc unde leaga o stransa prietenie cu Sf. Vasile.

Incepand cu 357 revine in patrie si se boteaza, iar dupa un an se retrage in singuratate, unde, alaturi de Sf. Vasile, studiaza Scriptura si operele Sfintilor alcatuind impreuna un fel de antologie a operei lui Origen, cunoscuta sub numele de Filocalia.

In anul 361 scrie tratatul Despre fuga (sau "Despre preotie") iar ca reactie la respingerea de catre imparatul Iulian a credintei crestine, Sf. Grigorie compune doua Invective impotriva lui Iulian; in anii urmatori, alaturi de prietenul sau Sf. Vasile, se angajeaza in lupta impotriva ereziei ariene prin cuvantari si dezbateri publice; in 372 este asezat de catre Sf. Vasile ca episcop. Dupa impacarea survenita intre Sf. Vasile si Antim, Sf. Grigorie ramane fara jurisdictie si se intoarce la Nazianz. La scurt timp dupa aceea se retrage la o manastire din Seleucia, unde va sta cativa ani.

In anul 379, dupa decesul imparatului Valente (care era de orientare ariana), episcopii ortodocsi din Tracia il aleg pe Sfantul Grigorie ca episcop la Constantinopol. Aici el rosteste cele Cinci cuvantari despre Dumnezeu, prin care argumenteaza natura Sfintei Treimi si unitatea Dumnezeiri.

Odata cu venirea lui Teodosiu ca imparat, bisericile trec din nou in mana ortodocsilor. Sf. Grigorie conduce mai departe Biserica constantinopolitana, dar refuza sa fie inscaunat mai inainte de a fi ales in mod canonic. Alegerea lui canonica are loc in 381, la Sinodul al II-lea ecumenic, pe care il va prezida pentru foarte scurt timp. In iulie 381, intristat de pierderea increderii episcopilor si a imparatului, renunta la scaun si se retrage definitiv la Arianz, unde isi va petrece ultimii ani ocupandu-se cu scrisul. Se stinge la 25 ianuarie 389. Dupa moartea Sf. Grigorie, Nichobulos, nepotul si executorul sau literar incepe munca de editare a scrierilor acestuia; la acest efort de restituire a participat si Eulalios, un alt membru al familiei. Incepand cu anul 400 Rufinus incepe traducerea predicilor Sf. Grigorie in limba latina.

 

Insemnatatea operei Sfantului Grigore de Nazianz a fost atat de mare, incat la Sinodul de la Calcedon a fost supranumit "Teologul", titlu acordat doar Apostolului Ioan si Sf. Simeon Noul Teolog. Opera sa este alcatuita din cuvantari, poeme si scrisori.

1. Cuvantarile, partea cea mai pretioasa a acestei opere sunt in numar de patruzeci si cinci, mai mult de jumatate datand din perioada constantinopolitana (379-381) Dintre acestea amintim: a) cuvantari dogmatice, intre care se disting cele cinci cuvantari teologice asupra Sfintei Treimi; b) cuvantari la sarbatorile crestine (Nasterea, Pastile, Cincizecimea etc.); c) panegirice pentru sfinti (Sf. Ciprian al Antiohiei, Sf. Atanasie etc.) in care oratorul desfasoara toate resursele artei sale; d) predici funebre (Cezarie, Sf. Vasile etc.), La acestea trebuie adaugate doua Invective adresate imparatului Iulian Apostatul si, in sfarsit, cateva cuvantari de circumstanta in care autorul explica si justifica purtarea sa.

2. Poemele dateaza din ultima perioada a vietii Sf. Grigorie fiind impartite in Poeme teologice si Poeme istorice, subdivizate fiecare in doua sectiuni - poemele teologice, in Poeme dogmatice si Poeme morale, iar poemele istorice, in Poeme personale si Poeme despre altii.

3. Culegerea de Scrisori cuprinde 244 de documente rezultate din corespondenta purtata cu personalitati din epoca (ramane incerta scrisoarea adresata lui Evagrie Ponticul).Cateva piese reprezinta totusi documente teologice de prim ordin.

Viata Sf. Grigorie de Nazianz si lupta sa impotriva principalelor erezii ale veacului sau (arianismul, pnevmatomahismul, eunomianismul - ca sa citam doar cateva dintre acestea) au lasat o impresie profunda asupra contemporanilor sai.

Alte carti de Sf. Grigorie De Nazianz

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
5948417030416
Tip publicatie
Paperback
Anul aparitiei
2022
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Titlul original
J. P. MIGNE (ed.) - Patrologia Graeca, vol. XXXVI
Teme de interes
CLASIC, Crestinism, Crestinism - CLASIC, Selectia editorului, Traditia vie a spiritualitatii crestine, titluri Herald
SKU editii anterioare
000C19, 000C26
ISBN editii anterioare
973-9453-05-8, 978-973-111-033-2, 978-973-111-390-6
Limba
Romana
Nr. pagini
192
ISBN
978-973-111-966-3
Cod bara editii anterioare
5948417030034, 5948417030195, 5948417030263
Traducator
Gheorghe Tilea

Carti din colectia Spiritualitate crestina

Articole