Omul si Absolutul dupa doctrina Kabbalei

Leo Schaya (Autor)

Pentru a intelege premisele intelectuale ale Kabbalei sau ezoterismul ebraic - care sunt premise ale ezoterismului sau ale metafizicii in general - trebuie sa ne lasam patrunsi de ideea ca doctrinele sale au ca punct de plecare contemplatia spirituala - inspiratia pura sau intuitia...

Produsul nu mai este disponibil in magazinul nostru.
Omul si Absolutul dupa doctrina Kabbalei
Colectia
PHILOSOPHIA PERENNIS
Anul publicarii
2010
Coperta
Brosata
Format
13 x 22 cm.
Numar pagini
224
ISBN
978-973-111-148-3
Cod Bare EAN
5948417230076

Descriere

Pentru a intelege premisele intelectuale ale Kabbalei sau ezoterismul ebraic, care sunt premise ale ezoterismului sau ale metafizicii in general, trebuie sa ne lasam patrunsi de ideea ca doctrinele sale au ca punct de plecare contemplatia spirituala, inspiratia pura sau "intuitia intelectuala" si nu activitatea autocrata a ratiunii. Cand gandirea pur logica tinde, prin mijlocirea abstractului, sa depaseasca planul fenomenelor pentru a sesiza Principiul transcendent al acestora, ea este pusa in situatia de a-si recunoaste limitele - trasate de conditionarile cunoasterii distinctive - si neputinta sa de a le depasi; nu pentru ca le-ar recunoaste intotdeauna, caci altfel nu ar exista sisteme filosofice, dar propriile piedici arata ca nu este suficient sa construiesti teorii pentru a sesiza Realul in sine. Doar doctrinele traditionale si, prin urmare, "inspirate" merg dincolo de cercurile vicioase ale mentalului si arata calea de iesire spre Intelectul pur, universal si "necreat".

Asa cum ne invata Kabbala - si, de asemeni, in maniera cea mai directa cu putinta, neoplatonismul si vedantismul - Spiritul rezida in strafundurile sufletului, desi il transcende. Sufletul si toate manifestarile formale sau distincte, fie ele interne sau externe, izvorasc din el, dar el este fara forma si fara distinctie ; in el, subiectul si obiectul cunoasterii nu sunt decat unul: Spiritul se cunoaste in intregime, este Cunoasterea totala si tot ce este cognoscibil in sine si in lucruri.

Gandirea nu este decat un plan de reflexie individuala si formala a ceea ce poate fi cunoscut de Cunoastere sau de Spirit; ea se misca intotdeauna intre un subiect mental, sau cel care gandeste, si un obiect mental, sau ceea ce se reflecta in gandire. Dar ceea ce se reflecta in gandire, nu este asimilat de ea decat in forma sa mentala, nu in forma sa concreta - fie corporala, fie subtila - si nici in realitatea sa supra-formala, spirituala si universala. Astfel, gandirea este o oglinda psihica si rationala a tuturor lucrurilor inteligibile, oglinda ce nu devine niciodata ceea ce reflecta. Gandirea nu ii permite celui care gandeste sa asimileze, doar prin ea, realitatea obiectului mental : ea ramane cunoasterea simbolica a lucrurilor, cunoastere ce il apropie pe ganditor de ele, dar nu il identifica efectiv cu ele. Gandirea face sa dainuie inca dualismul intre subiect si obiect intr-o asemenea masura incat omul, care nu se cunoaste pe sine insusi decat prin ea, nu se cunoaste cu adevarat si nu reprezinta pentru el insusi decat propria sa forma mentala, gandul sau imaginea pe care si-o face despre sine. Acest dualism, inerent gandirii, este cauza indoielii si a erorii ; Spiritul, dimpotriva, este unitatea reala a subiectului si a obiectului de cunoscut, iar aceasta unitate este certitudinea, adevarul cunoasterii.

Adevarul nu ar putea fi gasit doar prin gandire, adica prin intermediul unei facultati care, datorita naturii sale dualiste, nu poate depasi cu totul abisul propriilor indoieli. In schimb, omul nu poate gasi Adevarul fara ajutorul gandirii, pentru ca el este o fiinta ganditoare si daca gandirea nu ar avea nici un raport cu Adevarul, omul nu ar avea nici o legatura constienta cu el. Un lucru este sigur : notiunea mentala de Adevar exista; gandirea il opune erorii si il identifica cu conceptul de Real. Aceasta indica, ad extra, un raport intre gandire si Adevar, "raport" care, ad intra, nu este altceva decat Spiritul. Spiritul este acela care conduce la Adevar. Gandirea este linia de unire intre om si Spirit, dar se interpune intre ei, in acelasi timp ca un obstacol din cauza dualismului sau "organic", ale carui expresii sunt indoiala si eroarea; de asemenea, gandirea nu ar putea sa depaseasca eroarea si sa se integreze in Adevar fara a se conforma Spiritului si, in final, sa dispara in el.

CUPRINS

Prefata 5

TORA SI KABBALA 12

CONTEMPLAREA ASPECTELOR DIVINE 20

I. Unitatea Sephirotica 20

II. Ierahia sephirotica 40

CREATIA, IMAGINE A LUI DUMNEZEU 73

IMPARATIA CERURILOR 89

LUMEA CORPORALA SI ABISUL COSMIC 123

MISTERUL OMULUI 143

INTOARCEREA LA UNU 169

DESPRE MARELE NUME AL LUI DUMNEZEU 181

CONCLUZII 209


Leo Schaya

Nascut in 1916, intr-o familie hasidica, Leo Schaya a fost un cercetator asiduu al marilor traditii, in special Kabbala si Sufism, si un renumit specialist in religii comparate si misticism. Intre 1977 si 1984 a fost director al publicatiei Etudes Traditionelles. A fondat si condus revista Connassaince des Religions. Sustinator al ideii unicitatii si universalitatii Revelatiei divine, vedea in expresiile religioase particulare manifestarea "imensei iradieri a lui Unu". A murit la Nancy, in 1986.

 

Bibliografie

L'Homme et l'Absolu selon la Kabbale, Buchet-Castel, 1958.

La doctrine soufique de l'Unite, Adrien-Maisonneuve, 1962.

La Creation en Dieu, a la lumiere du judaisme, du christianisme et de l'islam, Dervy Livres, 1983.

Naissance a l'Esprit, Dervy Livres, 1987.

 

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
00PH007
Anul aparitiei
2010
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 22 cm.
Teme de interes
Iudaism, Iudaism - MODERN, MODERN
SKU editii anterioare
000R10
ISBN editii anterioare
973-7970-29-2
Limba
Romana
Nr. pagini
224
ISBN
978-973-111-148-3
Cod bara editii anterioare
5948417160106
Traducator
Costin Pop

Articole