Zborul vulturului

Lucrarea de fata cuprinde inregistrarea unor convorbiri si discutii purtate de Krishnamurti la Londra - Paris - Amsterdam si Saanen (Elvetia). Temele abordate vizeaza probleme esentiale cu care se confrunta umanitatea: viata - moartea - libertatea: Iluminarea - spune Krishnamurti - nu...

Produsul nu mai este disponibil in magazinul nostru.
Colectia
FRONTIERE
Anul publicarii
2005
Coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Numar pagini
174
ISBN
973-7970-19-5
Cod Bare EAN
5948417130079

Descriere

Lucrarea de fata cuprinde inregistrarea unor convorbiri si discutii purtate de Krishnamurti la Londra, Paris, Amsterdam si Saanen (Elvetia). Temele abordate vizeaza probleme esentiale cu care se confrunta umanitatea: viata, moartea, libertatea: "Iluminarea, spune Krishnamurti, nu poate fi daruita de un altul. Nu se poate atinge iluminarea decat odata cu intelegerea structurii si a naturii eului. Eul este cauza confuziei, violentei si dezbinarii care domneste intre oameni, el este radacina oricarei suferinte".

In cursul cuvantarilor sale, Krishnamurti observa ca in gandirea noastra obisnuita, chiar atunci cand ea este indreptata spre subiecte grave, noi suntem mult prea inclinati sa verbalizam si sa tragem concluzii. Noi nu privim niciodata problema in sine. Pentru Krishnamurti "viziunea" (vederea) si atentia treaza sunt mult mai importante decat orice idee: "Noi suntem teribili de constienti de lucrurile exterioare, dar interior suntem orbi".

Noi suntem incapabili sa abordam aceste chestiuni vitale care se pun omenirii - conflictul, violenta, frica, posibilitatea libertatii, pacea, extazul - cu exceptia cazului cand intelegem entitatea care priveste si care gandeste. Daca observatorul este invaluit in ceata prejudecatilor si este orb fata de sine insasi, el nu cunoaste deformarile constiintei sale - si poate tocmai aceste deformari constituie substanta problemelor carora le suntem prizonieri. Pornind de aci, Krishnamurti vorbeste pe larg despre un fel de a vedea, despre o viziune fara observator si care exclude dualitatea. Dialogurile sau discutiile din partea a doua ne invita sa examinam greselile fundamentale ale modului nostru de a aborda viata si problemele ei. Acestea nu sunt discutii purtate la nivel verbal: ele nu sunt concluzii stabilite, probleme rezolvate. Noi ne aflam in fata unui alt mod de a gandi, si Krishnamurti se straduieste, punandu‑si la zid interlocutorii, sa le arate poarta care se deschide catre necunoscut. El nu subestimeaza stiinta si cercetarea stiintifica, dar vorbeste despre un principiu transcendent, un traseu fara "drum" care, asemeni zborului vulturului, nu lasa dupa el nici o urma.


Jiddu Krishnamurti

Krishnamurti s-a nascut la 11 mai 1895, la Madanapalle, in sudul Indiei. "Descoperit" de miscarea teozofica, este crescut si educat in Occident, considerandu-se ca va deveni instrumentul exprimarii unui mesaj de o deosebita importanta, ca va indeplini rolul unui Mesia, sau ca va fi fondatorul unei noi religii.

In 1925, in urma mortii fratelui sau Nityananda, Krishnamurti traverseaza o grava criza psihologica, in decursul careia incepe sa se indoiasca de toate valorile "spirituale". S-a eliberat de tot ceea ce invatase, ramanand intr-o stare de non-speranta. Nu mai astepta nimic. Si tocmai in aceasta situatie de gol interior, in aceasta stare de moarte fata de elementele structurale ale trecutului sau psihologic - spune Krishnamurti - a erupt in el "acea binecuvantare ce se realizeaza numai intr-o stare de liniste autentica, a avut loc eruptia exploziva a iubirii".

Aceasta experienta a determinat in el o innoire spirituala, o adevarata revolutie, o profunda mutatie. Din acel moment Krishnamurti a declarat ca nu va mai fonda o noua miscare religioasa sau un nou sistem filozofic care sa inrobeasca si sa conditioneze si mai mult mintile oamenilor. In urma acestei revolutii launtrice Krishnamurti a dizolvat "Ordinul Stelei", ce fusese fondat special pentru el si, incepand din 1928-29, a luat o orientare complet independenta de orice fel de organizatie.

Dupa o perioada dificila, marcata de nenumarate confruntari, Krishnamurti ii intalneste in 1946 pe Aldous Huxley si pe Charles Morgan, impreuna cu care va fonda o scoala la Ojai, California; de altfel Huxley i-a prefatat lucrarea Prima si ultima libertate. Din acel moment, mesajul sau a devenit mai cuprinzator si s-a raspandit in intreaga lume, pana cand - lucru extraordinar - in anul 1974 a avut loc incidenta mesajului sau cu elita intelectuala. De atunci Krishnamurti s-a intalnit de doua ori pe an, o data in Anglia si o data in California, cu savantii cei mai ilustri ai lumii contemporane: savantul Capra, care a condus multa vreme centrul de studii nucleare de la Geneva, D. Bohm, profesor de fizica la Universitatea din Londra, cei mai mari specialisti in neuropsihiatrie si in anatomia creierului, pe scurt, vreo cincizeci de savanti, toti niste enciclopedii vii. Si nu este oare un suprem paradox? Ei il intalnesc pe Krishnamurti, cel care denunta pericolul conditionarii prin cultivarea creierului.

Independent de mesajul pe care il aduce, Krishnamurti este fondatorul unei serii de scoli in India, America si Anglia. El scris o lucrare intitulata Despre educatie si, in aceste scoli noi, incearca sa orienteze elevii spre implinirea facultatilor lor creative, incearca sa faca din ei fiinte creatoare si nu simpli imitatori, sa trezeasca in ei facultatea atentiei si a observarii extrem de clare.

 

Carti de Krishnamurti (aparute la Editura Herald):

COMENTARII ASUPRA VIETII (vol. I, II, III)
ELIBERAREA DE CUNOSCUT
DESPRE EDUCATIE
UNICA REVOLUTIE
PRIMA SI ULTIMA LIBERTATE
SFARSITUL TIMPULUI
DEPLINATATEA VIETII
TREZIREA INTELIGENTEI
ZBORUL VULTURULUI
VIATA ELIBERATA

 

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
000N07
Anul aparitiei
2005
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Limba
Romana
Nr. pagini
174
ISBN
973-7970-19-5
Traducator
Diamant Petrescu

Articole