Buddhismul si viata
Esenta tuturor invataturilor lui Buddha vizeaza fiintele - adica toate fiintele sensibile inzestrate cu viata. Ce intelegem prin fiinta vie - prin fiinta sensibila? Este vorba de orice fiinta care poseda un spirit - o constiinta. Care sunt caracteristicile si...


1-3 zile lucratoare

1-3 zile lucratoare

Stoc limitat







Frecvent citita impreuna cu:
Descriere
"Esenta tuturor invataturilor lui Buddha vizeaza fiintele, adica toate fiintele sensibile inzestrate cu viata. Ce intelegem prin "fiinta vie", prin "fiinta sensibila"? Este vorba de orice fiinta care poseda un spirit, o constiinta.
Care sunt caracteristicile si calitatile fiintelor inzestrate cu constiinta? Ele poseda spiritul, mintea care le permite sa cunoasca si sa inteleaga, si au capacitatea de a experimenta fericirea si suferinta. Exista numeroase obiecte inerte care nu poseda spirit si deci nu sunt capabile sa cunoasca si sa inteleaga. Aceste proprietati nu sunt doar apanajul fiintelor umane. Mai exista si alte numeroase fiinte care, indiferent de forma lor exterioara, au simta-minte. Toate fiintele care sunt dotate cu un spirit sunt capabile sa cunoasca fericirea si suferinta.
Astfel, noi, fiintele umane, ca si animalele de altfel, avem capacitatea de a experimenta fericirea si suferinta; nu numai ca le experimentam ci, in plus, dorim sa obtinem fericirea si sa scapam de suferinta. Aceasta dorinta de a trai bine si de a evita durerea nu este specifica doar omului; la randul lor, animalele (pana si cea mai mica insecta) isi doresc bunastarea si vor sa evite orice suferinta.
Toate fiintele vii, nu numai ca au capacitatea sa cunoasca fericirea si suferinta, dar a se bucura de fericirea la care aspira si a se elibera de suferinta de care fug este dreptul lor cel mai legitim.
O religie nu poate sa‑si implineasca rolul decat daca este in relatie directa cu experientele de fericire si de suferinta ale tuturor fiintelor. Nu se poate vorbi de necesitatea si de valoarea unei religii decat atunci cand aceasta tine cont de faptul ca fiintele sensibile inzestrate cu constiinta simt fericirea si suferinta si ca doresc foarte mult sa o obtina pe prima si sa scape de cealalta. O religie care are doar o slaba legatura cu fericirea sau cu suferinta fiintelor, nu‑si afla sensul. Aceasta nu mi se pare o calitate tipica buddhismului si ar trebui sa fie esenta oricarei religii adevarate.
*
Cartea care va este prezentata astazi cuprinde o colectie de mai multe conferinte sustinute de mine asupra unor aspecte fundamentale ale buddhismului. In acest sens doresc sa multumesc prietenului meu M. C. Glavan pentru efortul sau de a traduce Dharma in limba romana. Invataturile Domnului Buddha sunt vaste si profunde precum oceanul infinit, iar cunostintele mele nu depasesc marimea unei picaturi de apa; prin urmare, nu pot transmite decat putin. Voi incerca totusi sa va impartasesc ceea ce am primit din partea acestor giuvaieruri care sunt invataturile pe care mi le-a daruit nepretuitul meu Maestru iluminat, Gueshe Rabten Rinpoche. Doresc in mod sincer ca razele binecuvantarilor Maestrului sa patrunda datorita acestei lucrari in inimile cititorilor deschizandu-le lotusul compasiunii."
Gonsar Tulku Rinpoche
Director spiritual al Centrului de Inalte Studii Tibetane Rabten Choeling
Mont-Pelerin, Elvetia
Descrierea bibliografica a cartii
Gonsar Rinpoche, Buddhismul si viata. Buddhismul, Cele patru adevaruri nobile, Refugiul, Tantra, Editia a II-a, Introducere: Geshe Rabten, Traducere din limba franceza: Mircea Costin Glavan, Editura Herald, Colectia Himalaya, Bucuresti, 2012, 240 p.
CUPRINS
Cuvant inainte la editia in limba romana 5
Introducere 7
Scopurile fundamentale ale buddhismului 7
Cauza suferintei 8
Remediul suferintei 9
Rezultatul 9
Buddhismul 11
Dharma 29
Cele trei puncte esentiale (Rezumat) 37
Cele patru adevaruri nobile 39
Introducere 41
Scopul si rolul religiei 41
Primele invataturi ale lui Buddha 44
Esenta buddhismului 45
Cele Patru Adevaruri Nobile 46
Adevarul Nobil al suferintei 49
Recunoasterea propriei situatii 50
Cele trei moduri de suferinte 51
Lipsa de permanenta 58
Sesizarea permanentei 61
Actiune sau Karma 63
Adevarul Nobil al originii suferintei 67
Intelepciunea datorata ascultarii invataturilor 68
Intelepciunea datorata reflectiei 69
Intelepciunea datorata meditatiei 71
Karma si Klesha 76
Amprentele pozitive si negative 80
Continuumul mental 82
Existenta interdependenta sau absenta identitatii proprii 87
Adevarul conventional si adevarul ultim 90
Adevarul Nobil al incetarii suferintei 93
Natura mintii 95
Cele doua aspecte ale eliberarii 108
Adevarul Nobil al caii 111
Refugiul 113
Definirea caii si a renuntarii 121
Micul si Marele vehicul 124
Marea Compasiune 127
Ecuanimitatea (impartialitatea) fata de fiinte 131
Cum sa raspundem bunatatii mamelor noastre 134
Bodhicitta 138
Aspiratia la Bohicitta si producerea ei 139
Refugiul 141
Tantra 195
Glosar 229
Gonsar Rinpoche
