15%

Visele si mijloacele de a le controla

Observatii practice

Hervey de Saint-Denys (Marie-Jean-Léon, Marchizul d'Hervey de Saint Denys) a publicat aceasta carte in 1867, si de atunci a devenit unul dintre precursorii studiului viselor. Avem in fata una dintre putinele lucrari din secolul al XIX-lea care nu si-a pierdut prospetimea sau utilitatea odata cu trecerea timpului, datorita fundatiei sale practice. 

In partea a doua a acestei lucrari, dedicata in principal istoriei opiniei publice asupra somnului si viselor de la antichitate pana in timpurile moderne, autorul isi expune propriile idei, bazate pe numeroase observatii practice, sustinand cu ample dovezi propriul sau sistem de analiza si control al viselor.

Hervey de Saint-Denys ne arata cum putem obtine luciditate si control in visele noastre, si cum studiul lor ne va ajuta sa ne cunoastem mai bine pe noi insine.

Disponibil in stoc
Visele si mijloacele de a le controla - Observatii practice
30,60 RON 36,00 RON
(-15%)
30,60 RON 36,00 RON
Costurile de livrare nu sunt incluse
Colectia
QUINTA ESSENTIA
Anul publicarii
2019
Coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Numar pagini
256
ISBN
978-973-111-693-8
Cod Bare EAN
5948417190363

Descriere

Despre cercetarea amanuntita a viselor si, in special, a viselor lucide, ca spatiu al mintii umane in care atentia si vointa, judecata si morala, imaginatia si creativitatea nu se suspenda, ba chiar dau nastere unor trairi aparte, controlabile, marchizul de Saint-Denys scria la 1867: „[…] voi furniza partea mea de materiale pentru edificiul ce urmeaza a fi ridicat, lasand in grija unui arhitect mai priceput sa le completeze si sa il cladeasca.” Ceea ce s-a si intamplat, caci 33 de ani mai tarziu, in 1900, Sigmund Freud avea sa publice Interpretarea viselor, marcand nasterea oficiala a psihanalizei. Freud il citeaza pe Saint-Denys in cateva locuri, recunoscand astfel si influenta pe care ideile si munca de cercetare ale acestui cautator au avut-o in dezvoltarea teoriei analitice.

*

„Nu sunt oare visele a treia parte din existenta? Pentru cei care cauta, fenomenul visului nu este oare strans legat de marele mister al dualitatii psiho‑corporale, pe care nu ne vom satura niciodata sa‑l cercetam? In sfarsit, printre cei care se simt vii, exista cineva care sa nu pastreze, chiar si vag, amintirea vreunei viziuni fermecatoare, care sa-i fi lasat in minte o dulce si de nesters impresie?”



„Ochii corpului nu se inchid fata de lumea reala, decat pentru a lasa ochii mintii sa se deschida in lumea fanteziei si a amintirilor. […] caci a gandi inseamna a visa.”


„Sa urmaresc si sa stapanesc toate fazele unui vis, asta nu am reusit niciodata, nici macar nu am incercat vreodata. Sa faci insa uz cateodata de atentie si de vointa pentru a analiza un fenomen psihologic, pentru a retine sau a evoca o imagine surazatoare, pentru a stimula travaliul memoriei, pentru a coordona avantul imaginatiei, pentru a schimba cursul ideilor, acestea sunt actiuni care se indeplinesc intr-adevar usor, imediat ce mintea a dobandit un oarecare obicei [de a se observa pe sine in vis].”



„Viata e vis. Celor care viata li se pare un vis chinuitor le ramane totusi fericitul gand de‑a se trezi in moarte.”

Léon d’Hervey
de Saint-Denys


Cuprins

Un adevarat manual pentru visatorii lucizi 5

PARTEA I
Ce trebuie sa ne asteptam sa gasim in aceasta carte si cum a fost ea realizata

Capitolul 1

Scurte preliminarii. – Pentru cine nu e scrisa aceasta carte. – La ce varsta si in ce imprejurari am inceput sa-mi insemnez visele si apoi sa le studiez. – Primele descoperiri si primele progrese pe aceasta cale. – Sunt fortat sa-mi intrerup insa studiile, pe care le reiau mai tarziu. – De ce nu am participat la concursul Academiei in 1855 si sub ce forma am hotarat sa‑mi public cercetarile astazi. 31

Capitolul 2

Jurnalul meu de vise si primele rezultate pe care le-am obtinut cu el. – Ma deprind sa-mi aduc tot mai bine aminte ceea ce am visat si ajung la convingerea ca nu exista somn fara vise. – Dobandesc pe urma obiceiul de a sti, visand, ca visez si imi observ in aceasta stare activitatea mintii. 40

Capitolul 3

Viziunile pe care le avem in vis se pot defini ca reprezentare a obiectelor ce ne ocupa gandirea in ochii mintii. – Nihil est in visionibus somniorum quod non prius fuerit invisu. – Amintirile ca negative fotografice. – Diferenta dintre a visa si a gandi. – De ce uneori avem viziuni de o limpezime perfecta, alteori avem viziuni confuze. – O prima examinare a catorva pareri materialiste. – Un vis cu o florareasa si un vis cu un cersetor. – Consideratii despre monumentele de arhitectura si despre operele de arta ce ne apar in vis. – Relatarea unui vis remarcabil si concluziile de tras 44

Capitolul 4

Despre asocierea si inlantuirea ideilor; despre suprapunerea imaginilor; despre abstractiunile pure si viziunile monstruoase care se nasc din ele. – Cum se trece de la veghe la somn. – Cum se formeaza primele vise. – Explicatia catorva vise incoerente si bizare. – Dublul principiu la care trebuie neaparat sa se raporteze toate evenimentele din vis. – Utilitatea de a cunoaste parerea autorilor vechi si moderni asupra mai multor chestiuni controversate, inainte de a incerca sa le clarificam mai bine noi insine. 57

PARTEA A II-A

Observatii practice asupra viselor si asupra mijloacelor de‑a le controla

Capitolul I

Observatii cu privire la visele din prima faza a somnului. Se demonstreaza mai ales ca nu exista niciun moment in timpul somnului in care sa nu visezi 72

Capitolul II

Observatii care incearca sa demonstreze ca nici atentia, nici vointa nu sunt neaparat suspendate in somn 89

Capitolul III

Observatii asupra exercitarii facultatilor de a judeca si de a rationa in vis 107

Capitolul IV

Observatii asupra rolului pe care il au memoria si imaginatia in formarea viselor 113

Capitolul V

Observatii asupra cresterii sensibilitatii morale si a fecunditatii intelectuale in vis, precum si asupra activitatilor mentale din timpul visului 135

Capitolul VI

Observatii asupra cresterii sensibilitatii fizice in vis si indicii legate de patologie care pot rezulta cateodata din asta 149

Capitolul VII

Observatii asupra mersului si infiriparii viselor in general, asupra mai multor mijloace de a visa ceea ce dorim si asupra indepartarii imaginilor suparatoare de care suntem uneori obsedati 162

Capitolul VIII

Diverse observatii pentru confirmarea celor expuse inainte sau pentru clarificarea unora dintre ultimele afirmatii 201

Concluzie 243

Apendice 246


Leon D`Hervey De Saint-Denys

Léon d’Hervey de Saint‑Denys, pe numele sau intreg Marie‑Jean‑Léon Le Coq, baron d’Hervey de Juchereau, marchiz de Saint‑Denys, s‑a nascut la 5 mai 1822 si a decedat pe 2 noiembrie 1892, la Paris. Sinolog si profesor de limba chineza la Ecole spéciale des langues orientales, iar apoi la Collège de France, respectiv traducator de poezie din epoca Tang, a lasat ca principala mostenire opera sa de autodidact sub forma unei carti‑experiment, scrisa pornind de la o serie de vise proprii, publicata anonim in 1867, cu 33 de ani inainte de magnum opusul Die Traumdeutung, prin care Sigmund Freud avea sa paseasca triumfal pe calea regala a visului, odata cu zorii veacului XX.

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
000U036
Anul aparitiei
2019
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 20 cm.
Titlul original
Leon d'Hervey de Saint-Denys - Les Reves et les Moyens de les diriger. Observations pratiques - Paris, Amyot, 1867.
Teme de interes
Cabala, alchimia si puterea cuvantului, titluri Herald
Limba
Romana
Nr. pagini
256
ISBN
978-973-111-693-8
Traducator
Laurentiu Malomfalean

Articole