Upadesha Sahasri

Cartea celor o mie de invataturi

Shankara (Autor), Liviu Bordas (Cuvant inainte)

Sankara este - in traditia indiana - poate cel mai inspirat comentator si filosof - iar ridicarea sa in randul divinitatilor vine sa confirme comunicarea lui cu spatiul cunoasterii absolute. Doctrina centrala a filosofiei sale este identitatea Atman-Brahman. Aici isi gaseste culminatia speculatia...

Produsul nu mai este disponibil in magazinul nostru.
Upadesha Sahasri - Cartea celor o mie de invataturi
Colectia
CARTI FUNDAMENTALE
Anul publicarii
2002
Coperta
Brosata
Format
13 x 22 cm.
Numar pagini
250
ISBN
973-98399-5-9
Cod Bare EAN
5948417020134

Descriere

Sankara este, in traditia indiana, poate cel mai inspirat comentator si filosof, iar ridicarea sa in randul divinitatilor vine sa confirme comunicarea lui cu spatiul cunoasterii absolute.

Doctrina centrala a filosofiei sale este identitatea Atman-Brahman. Aici isi gaseste culminatia speculatia in jurul adevarului ultim cautat de ganditorii vedici. Ea este, fara indoiala, chestiunea cea mai discutata, in care s-au afirmat cele mai diverse puncte de vedere, au avut loc polemici si schisme si in care, pana in ziua de azi, nu a incetat a curge multa cerneala pentru a acorda cu continutul insusi toate consecintele ce deriva din el. Si toate acestea cu buna indreptatire, fiindca de aici porneste orice cautare, metafizica ori religioasa, ce vizeaza statutul ontologic al fiintei umane. Desi premisele ei sunt atat de simple, dezvoltarile ulterioare au dus, de cele mai multe ori la teorii obscure si confuze, la puncte de vedere complicate si stufoase care cu greu pot fi coordonate si aduse la un numitor comun.

Pentru a strabate aceasta jungla orientala, cercetatorul are nevoie de o metodologie bine pusa la punct. Exista insa mai multe metode si fiecare urmeaza o directie anume stabilita. Cea dintai si cea mai veche este metoda traditionala careia Sankara insusi ii era credincios. In Upadesa Sahasri el expune calea exacta ce trebuie urmata. Cel care incepe instructia traditionala poate avea oricate indoieli insa mintea sa trebuie sa fie consonanta cu doua lucruri: 1) un total dezinteres sau chiar dezgust pentru lume; si 2) o dorinta fierbinte de eliberare, aspiratia de a deveni un mumuksu. Astazi aceasta cale incepe cu o anume indoiala sau retinere, trece prin maniera clasica de instructie si sfarseste in credinta, o credinta atat de naturala incat cei care o poseda numesc obiectul convingerii lor bhutavastu, un lucru actual.



Shankara

Sankara s-a nascut in secolul VIII, in Kerala intr-o familie de brahmani sivaiti de limba dravidiana si a trecut foarte repede prin etapele rituale ale vietii brahmanice (brahmacarin - grhastha - sannyasin), devenind discipolul unui anumit Govinda, el insusi discipol al lui Gaudapada. Traditia ne informeaza ca, la randul lui, a pornit sa-l caute pe Gaudapada la care si-a desavarsit invatatura primita. Cei mai multi exegeti considera, insa, eronata sau exagerata aceasta informatie furnizata de traditia ulterioara care vroia sa-i vada pe cei doi filosofi intalnindu-se.

Nu se poate scrie despre viata lui Sankara fara a porni de la "vietile" traditionale ale marelui acarya - scrierile cunoscute sub numele Sankara-vijaya. Insa nici o incercare obiectiva nu se poate opri la materialul oferit de aceste texte. Si nu doar pentru ca in mare parte datele lor sunt contradictorii ci mai ales pentru ca ele au urmarit in general, ca mai toate scrierile hagiografice, apoteozarea figurii lui Sankara. Pe de alta parte exegezele moderne asupra vietii sale se impotmolesc in discutii nesfarsite si, in mare parte, sterile asupra exactitatii anilor, a identificarii locurilor si asupra identitatii personajelor cu care maestrul a intrat in contact. Critica textuala se intoarce aici de cele mai multe ori impotriva ei. Fara indoiala, cunoasterea exacta a datelor si imprejurarilor vietii filosofului este de o capitala importanta, mai ales in ceea ce priveste discipolii sai, adversarii si polemicile doctrinale. Dar cand, intr-o carte asupra vietii si invataturii unui om, devine preponderent un anumit tip de discurs, in care siruri de argumente pledand pro sau contra unei interpretari se succed fara prea multa putere de convingere, scopul insusi al cartii e deturnat, existand pericolul de a pierde adevarul in favoarea exactitatii.

Aspectele generale nedisputate ale vietii sale par a fi urmatoarele: ca s-a nascut in Kaladi in Kerala intr-o familie de brahmani Numbudiri; ca si-a parasit, copil fiind, casa pentru a duce o viata de sannyasin; ca a fost initiat de Govindapada, discipolul lui Gaudapada; ca a scris comentarii la Brahma Sutra, la cele zece Upanisade principale si la Gita; ca a avut o viata agitata, calatorind prin toata India pentru a respinge doctrinele ne-vedice si pentru a stabili non-dualismul ca adevarata invatatura a Vedelor; ca a lasat patru discipoli principali ca sa-i continue misiunea; ca a scapat diverse culte indiene de influenta unor sectari infuzandu-le idealismul scripturilor vedice; ca a intemeiat manastiri si centre de studiu advaitin in mai multe locuri si ca si-a incheiat viata pamanteasca la treizeci si doi de ani intr-un loc ce n-a fost stabilit.

Fixarea epocii in care a trait Sankara a fost si este inca un subiect de controversa intre indianisti. Traditia i-a atribuit diverse secole, uneori mergand cu cateva mii de ani inainte de Hristos. Cei mai multi specialisti contemporani au acceptat, insa, ca el a trait candva in prima jumatate a secolului VIII d.C. Pentru a apara o ipoteza sau alta trebuie posedate informatii mult mai sigure decat datele traditiei. Dar fara nici o marturie scripturala credibila, numai criteriile interne derivate din scrierile lui sunt, iarasi, prea fragile pentru a conduce la o concluzie certa.

Ce spun alti cititori

Ai citit cartea?
Posteaza recenzia

Detalii

SKU
000B13
Anul aparitiei
2002
Tip coperta
Brosata
Format
13 x 22 cm.
Teme de interes
CLASIC, Hinduism (yoga), Hinduism (yoga) - CLASIC
Cuvant Inainte
Liviu Bordas
Limba
Romana
Nr. pagini
250
ISBN
973-98399-5-9
Traducator
Florina Dobre, Vlad Sovarel

Articole